1

Hej har köpt på mig en 1600dp motor och låda från en 1303-73a
Min fråga är om det går att montera den nyare lådan i min 58a bubbla
Eller finns det nått annat smart sätt att göra?
Mvh

2

En 73:a är ju 4-delad bakvagn (IRS), om det nu inte skulle vara den rätt sällsynta 1300S.... Bygga om plattan.
Har du dubbelgavlar på lådan (blev enkelgavlad i den vevan..) så kan du byta diff, och plocka ihop en 2-delad "swing"

Beror på hur mkt jobb du vill lägga - men inget "lätt" jobb ?

3

mettis skrev:

En 73:a är ju 4-delad bakvagn (IRS), om det nu inte skulle vara den rätt sällsynta 1300S.... Bygga om plattan.
Har du dubbelgavlar på lådan (blev enkelgavlad i den vevan..) så kan du byta diff, och plocka ihop en 2-delad "swing"

Beror på hur mkt jobb du vill lägga - men inget "lätt" jobb ?


Är nog en irs kan jag tänka mig. Alltså finns det inget lättare sätt att få i den lådan i bilen. Har ju läst att man kan slipa ur original lådan, men jag vill ha annan utväxling så man kan åka snabbare än typ 80 på motor väg. Finns det någon annan låda som passar och med annan utväxling?

4

Jag har själv en 73-74:a 3.88:a låda i min 68:a.
Men då har jag satt in "super-diff" för att konvertera till swingaxel.
Dessa har nämligen bulthål både för 6-bult och 8-bults kronhjul.
En vanlig 4.12-låda ifrån 15-1600:an blir nog bra för dig?

5

mettis skrev:

Jag har själv en 73-74:a 3.88:a låda i min 68:a.
Men då har jag satt in "super-diff" för att konvertera till swingaxel.
Dessa har nämligen bulthål både för 6-bult och 8-bults kronhjul.
En vanlig 4.12-låda ifrån 15-1600:an blir nog bra för dig?

Okej! Vilken bil och årsmodell finner jag en sådan låda ifrån? Kan man ligga 100-110kmh med en sån utan större problem? Är en sån låda bolt on?

6

O1zzon skrev:
mettis skrev:

Jag har själv en 73-74:a 3.88:a låda i min 68:a.
Men då har jag satt in "super-diff" för att konvertera till swingaxel.
Dessa har nämligen bulthål både för 6-bult och 8-bults kronhjul.
En vanlig 4.12-låda ifrån 15-1600:an blir nog bra för dig?

Okej! Vilken bil och årsmodell finner jag en sådan låda ifrån? Kan man ligga 100-110kmh med en sån utan större problem? Är en sån låda bolt on?

7

O1zzon skrev:

Okej! Vilken bil och årsmodell finner jag en sådan låda ifrån? Kan man ligga 100-110kmh med en sån utan större problem? Är en sån låda bolt on?

Man kan ligga i 100-110 kmh med en fresh 30 hästare....   ICQ/af

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

8

Kjell Roar skrev:
O1zzon skrev:

Okej! Vilken bil och årsmodell finner jag en sådan låda ifrån? Kan man ligga 100-110kmh med en sån utan större problem? Är en sån låda bolt on?

Man kan ligga i 100-110 kmh med en fresh 30 hästare....   ICQ/af

Visst kan man, om man kör ballongprofil på bakdäcken. ;-) Blir värre om man kör lågprofil och har originalutväxlingen som sitter i sena 50-talarna. Jag kan inte köra mer än 95ish innan min går varm, tack vare mina lågprofildäck bak. ;-)

9

Tvivlar på att den går varm pga lågprofilsdäcken.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

pät skrev:
Kjell Roar skrev:
O1zzon skrev:

Okej! Vilken bil och årsmodell finner jag en sådan låda ifrån? Kan man ligga 100-110kmh med en sån utan större problem? Är en sån låda bolt on?

Man kan ligga i 100-110 kmh med en fresh 30 hästare....   ICQ/af

Visst kan man, om man kör ballongprofil på bakdäcken. ;-) Blir värre om man kör lågprofil och har originalutväxlingen som sitter i sena 50-talarna. Jag kan inte köra mer än 95ish innan min går varm, tack vare mina lågprofildäck bak. ;-)


Jo det går säkert, men det varvar ju så jävligt tycker jag, har 205/65-15 bak på min..

11

Svwerker skrev:

Tvivlar på att den går varm pga lågprofilsdäcken.  ICQ/ab

Går varm pga de höga varvet gissningsvis. Det är inga 2000 rpm där inte. ICQ/ae 175/65 är ganska stor skillnad jämfört med original..

12

Mellan 165 och 175/65 skiljer det 8%.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13 Senaste redigerad av pät (2013-08-15 07:12:29)

Svwerker skrev:

Mellan 165 och 175/65 skiljer det 8%.

165? Menar du originalprofilen så är det väl snarare typ 80-profil(?), och där blir det mycket skillnad. Nä nu ska vi inte ta det här offtopic. ICQ/ab

14

Viktigt i sammanhanget, som många gånger negligeras, är att titta på vad man har för hjul.
O1zzon säger att han har 205/65-15, vilka har en rullningsomkrets på 1973mm.
Std Typ 1 var 155-15 som har en rullningsomkrets på 1922mm (Std Typ 3 165-15: 1970mm).
Så långt är det bra. (Skillnaden i rullningsomkrets, med de högre 205/65-15, ger 90rpm i varvtalssänkning, med referensvartalet 3500rpm. Hade o1zzon valt 225/60-15, med rullningsomkrets om 1986mm, hade sänkningen blivit 113rpm.)
Typ 1 (-59) har R/P 4,375, #4 0,889, vilket ger en tot.utväxling om 3,889
Typ 1 (-73) har R/P 3,875, #4 0,931, vilket ger en tot.utväxling om 3,608
(Typ 1/3 med R/P 4,125, #4 0,889, ger en tot.utväxling om 3,667)
Ett växellådsbyte skulle innebära en sänkning av varvtalet från (ex.vis) 3500rpm till 3247rpm, i runda tal c:a 250rpm, vid samma hastighet. (en R/P 4,125, #4 0,889 ger en sänkning av varvtalet till 3300rpm, d.v.s. 200rpm, jämför med en R/P 4,375, #4 0,889, vid samma hastighet).
Sammanfattningsvis är det alltså av betydelse att välja "rätt gummi", tillsammans med låda/utväxling.
Personligen tycker jag att skillnaden mellan de olika växellådorna/utväxlingarna är relativt blygsam.
Skall man åstadkomma något rejält är det att modifiera/bygga en s.k. "E4-växellåda", d.v.s. bygg en växellåda med en hög R/P OCH en hög #4. (R/P 3,875 #4 0,889 sänker varvtalet 400rpm, R/P 3,875 #4 0,82 ger 640rpm sänkning, (jmf. 4,375, 0,889).......)
En del tycker att det är mer intressant att modifiera för att istället bli av med hoppet mellan #2-#3, men det får kanske tas upp under ett annat ämne(?)

15

MH skrev:

Viktigt i sammanhanget, som många gånger negligeras, är att titta på vad man har för hjul.
O1zzon säger att han har 205/65-15, vilka har en rullningsomkrets på 1973mm.
Std Typ 1 var 155-15 som har en rullningsomkrets på 1922mm (Std Typ 3 165-15: 1970mm).
Så långt är det bra. (Skillnaden i rullningsomkrets, med de högre 205/65-15, ger 90rpm i varvtalssänkning, med referensvartalet 3500rpm. Hade o1zzon valt 225/60-15, med rullningsomkrets om 1986mm, hade sänkningen blivit 113rpm.)
Typ 1 (-59) har R/P 4,375, #4 0,889, vilket ger en tot.utväxling om 3,889
Typ 1 (-73) har R/P 3,875, #4 0,931, vilket ger en tot.utväxling om 3,608
(Typ 1/3 med R/P 4,125, #4 0,889, ger en tot.utväxling om 3,667)
Ett växellådsbyte skulle innebära en sänkning av varvtalet från (ex.vis) 3500rpm till 3247rpm, i runda tal c:a 250rpm, vid samma hastighet. (en R/P 4,125, #4 0,889 ger en sänkning av varvtalet till 3300rpm, d.v.s. 200rpm, jämför med en R/P 4,375, #4 0,889, vid samma hastighet).
Sammanfattningsvis är det alltså av betydelse att välja "rätt gummi", tillsammans med låda/utväxling.
Personligen tycker jag att skillnaden mellan de olika växellådorna/utväxlingarna är relativt blygsam.
Skall man åstadkomma något rejält är det att modifiera/bygga en s.k. "E4-växellåda", d.v.s. bygg en växellåda med en hög R/P OCH en hög #4. (R/P 3,875 #4 0,889 sänker varvtalet 400rpm, R/P 3,875 #4 0,82 ger 640rpm sänkning, (jmf. 4,375, 0,889).......)
En del tycker att det är mer intressant att modifiera för att istället bli av med hoppet mellan #2-#3, men det får kanske tas upp under ett annat ämne(?)

ICQ/ab  ICQ/ab

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

16

Med andra ord kommer jag knappt märka någon skillnad om jag monterar en 4.125 låda? Förutom att jag slipper osynkad 1a.

17

Som den flitige användare du är av din bil kommer du att märka "lite" skillnad.
Kombinationen av rätt hjul(som du redan har) ger ju ytterligare ett tillskott.
Och ja, tillskottet(varvtalssänkningen) blir ju ännu bättre genom att vålja R/P 3,875 #4 0,931.
Bonus i det sammanhanget är att du dessutom får, inte bara en synkad #1, men också den hållbara #1 3,785.
Detta förutsätter att du har(hittar) rätt "-73:a vxl.", och du kan, som antyddes i mitt förra inlägg, därmed "enkelt" också trolla bort hoppet mellan #2 och #3.
Personligen tycker jag den sistnämnda förbättringen(ändringen) ger mer körglädje, (oavsett R/P), än ett (extremt) lågt varvtal på #4.

18 Senaste redigerad av pät (2013-08-15 17:02:48)

Fast hoppet mellan original 59-låda och en -67 (eller senare) låda är ju helt klart märkbart måste jag få säga. Men många kloka ord från MH. :-)

19

Tack för den uppskattningen!
Allting är relativt: många gånger möts jag av folk som vill ha: "högre" eller "lägre" utväxling, på den ena eller andra växeln (eller tot.utvxl.). Jag har alltid uttryckt mig i reda siffror, men för att den jag pratar med ska förstå vad siffrorna innebär försöker jag alltid att relatera till något de känner till(den vxl. de har, eller "någon annan" hade, och som de gillade att åka med hade....).
Här känns det bra att PÄT då kommer med sin verklighetsupplevelse att "det känns en märkbar skillnad..". BRA! Min åsikt om "lite skillnad" var uppenbarligen i underkant.
Ibland (nä, ofta) dyker det upp folk som vill "både ha och äta kakan", d.v.s. de vill kunna åka "rattlåsräjsing" OCH "kryssa" till träffen med lågt varvtal på #4. DET GÅR INTE! Jo, om du har en "spann med $".
Sammanfattningsvis: när du har bestämt dig för att byta(eller bygga) en växellåda, fundera ett på gånger till, så du får med dig vilka hjul(rullningsomkrets) du vill ha(har). Kan du inte själv, kontakta någon(Google? eller din fru ICQ/ad) som kan hjälpa dig att räkna.
"Rätt" växellåda ger MINST lika mycket: "j-a vad kul", som en trimmad motor!

20

MH skrev:

Som den flitige användare du är av din bil kommer du att märka "lite" skillnad.
Kombinationen av rätt hjul(som du redan har) ger ju ytterligare ett tillskott.
Och ja, tillskottet(varvtalssänkningen) blir ju ännu bättre genom att vålja R/P 3,875 #4 0,931.
Bonus i det sammanhanget är att du dessutom får, inte bara en synkad #1, men också den hållbara #1 3,785.
Detta förutsätter att du har(hittar) rätt "-73:a vxl.", och du kan, som antyddes i mitt förra inlägg, därmed "enkelt" också trolla bort hoppet mellan #2 och #3.
Personligen tycker jag den sistnämnda förbättringen(ändringen) ger mer körglädje, (oavsett R/P), än ett (extremt) lågt varvtal på #4.


Mycket bra information från dig!
Du menar att jag ska leta växellådan från en 73a 3.785? Är inte det irs bakvagn på dom? Hade inte tänkt mig sådan kraftig ombyggnation med motorbytet.

21

Förstår att du inte vill göra mer än nödvändigt.
#1 3,785 är inte allt, utan en bonus(för att kuggarna är kraftigare än den tidigare 3,800). Allt beror sedan på vad du vill ha din bil/vxl. till.
Men JA, "73:a-vxl.", som satt i 1303S är en IRS-vxl. och den har R/P 3,875, och det var det som jag uppfattade var ditt primära mål(?)
Är det en sådan du har?
Vad är det för märkning på vxl.(AT XX YY Z)?
Och viktigast av allt: är vxl. 2-gavlad(finns både med en(1) och 2 gavlar/lock för diffen)?

Låt oss ta det från början:
Augusti -72 kom 1303S, som lanserades med en vxl. med R/P 3,875(8:31, Gleason eller Klinkelnberg(mycket sällsynt)). Under hösten -72 genomgår vxl. inte mindre än 4 ändringar. I december är vxl. "fullutvecklad": R/P 3,875, #1 3,785 och tillhörande grövre huvudaxel(innebärande nytt mellanhus och d:o lager), annan backdrevsaxel och backdrev("bronsklykan" har försvunnit och ersatts med "hajtand" och d:o drev(obs! både lilla- och stora backdrevet(=slidern för #1) ändras), +lite annat "smått och gott"...(växelväljaren/slidern och hubb för #3/#4 och d:o infästning av synk.koner på tillhörande drev, ...). Märkningen; AT XX YY Z talar om när vxl. är producerad(dag/månad/år(år med en(1) siffra)).
Värt att notera är att de första "73:a-vxl."(aug. -72)" INTE har #1 3,785 (kom i okt. eller nov.(?), minnet sviker mig).
Till detta skall läggas att VW inser att man kan förenkla tillverkning av IRS-vxl. genom att gjuta vxl.huset med en(1) gavel.
Min gissning/erfarenhet är att VW upphör/har gjort slut på 2-gavlade hus för IRS-bruk april/maj -73.
Detta ger ett spann på 3-4 månader som AT.vxl. är (mest) intressant(att användas för ombyggnad till sving/pendel-vxl.).
Samtidigt lanserar VW en enklare, billigare bil: 1300S, som har pendel vxl.(märkt AS), och den har R/P 3,875. Bilen såldes dock inte speciellt mycket i Sverige(läs: sällsynt).

Om du nu har rätt vxl. är det "bara" att bygga om växellådan till sving/pendel.
Nästa steg är att hitta drivaxlar/bromsar. Korta axlar(-66) är svårare att få tag på men ger ett bättre/snyggare ET på fälgarna(min syn).

22

Måste tyvärr erkänna ett fel vad gäller utväxlingarna i 50-talsvxl.: från min vän "Kalenderbitaren" får jag påläst att 54-60 har R/P 4,375 #4 0,821 vilket ger en tot.utväxling om 3,592.
Före -54 är utväxlingen R/P 4,43 #4 0,79 vilket ger en tot.utväxling om 3,50.

Hade jag varit som du, och ville montera en 1600-motor i din -58, hade jag med referens till tot.utväxling, och dina önskemål om så lågt varvtal som möjligt, INTE bytt vxl. Förutsättningen är dock att den befintliga vxl. är frisk, och att du kan leva med osynkad #1.

23 Senaste redigerad av pät (2013-08-16 13:24:52)

Hur menar du nu? Får man lägre varvtal med pre60-lådan (4.375) jämfört med 4.125? Eller tänker jag helt fel nu? Jag tolkar det som så att den totala utväxlingen är den som avgör varvtalet, och du har skrivit att 54-60 har lägre utväxling än 60>. Går det verkligen ihop?
Det förklarar ju absolut inget när jag får varva skiten ur min -59a medans polarna med 4.125-växellådan kan ligga o cruisa i 110. Förklara är du snäll!  ICQ/ag

"(Typ 1/3 med R/P 4,125, #4 0,889, ger en tot.utväxling om 3,667).
54-60 har R/P 4,375 #4 0,821 vilket ger en tot.utväxling om 3,592."

24

Siffrorna(utväxling eller totalutväxling) talar om hur "hög" eller "låg" en utväxling är.
Definitionsmässigt säger en viss siffra för en utväxling: hur många varv du måste vrida ingående axel för att utgående axel skall gå ett(1) varv. Enkelt uttryckt betyder det att du har en "hög" utväxling, ju lägre siffra på utväxling du har(p.s.s.: "låg" utväxling = hög siffra). Alltså: Ja,3,592 ger ett lägre varvtal än 3,667, vid samma hastighet (c:a 2% lägre rpm, = c:a 70rpm(3500 sänks till 3428rpm))
Dessa uppgifter är ju då taget från VWs specifikation på de olika årsmodellerna av vxl., och får väl anses vara rätt. (vad gäller "tunnelvxl." (61-) har jag koll, och för "splittvxl."(-60) litar jag blint på min "kalenderbitare", och honom är det nog ingen som slår ICQ/ad)
Det är därför det är så viktigt att läsa av tillverkningsnumret på vxl. (och hoppas att ingen har "micklat"/bytt utväxling).
" ..varva skiten ur min -59a medans polarna med 4.125-växellådan kan ligga o cruisa i 110"
Då får vi jämföra. Vad har du och vad har polarna(tillverknings-ID(ev. bokstäver och siffror), däcksdimensioner)? Hur mycket är "varva skiten" i siffror?
Det är inte så enkelt som jag läser många gånger på detta(och andra) forum: "Du tar bara en IRS-vxl. och bygger om till pendel" (men det har jag väl "tuggat" tillräckligt om ovan?(läs: AT-vxl. ... intressant 3-4 månader, för ombyggnad till pendel))

25

pät skrev:

Fast hoppet mellan original 59-låda och en -67 (eller senare) låda är ju helt klart märkbart måste jag få säga. Men många kloka ord från MH. :-)

Det där beror ju helt på vilken -67 och senare du tar, finns med både 4,125 (15-1600) och 4,375 (12-1300) men det har du kanske redan räknat ut med hjälp av MH's föreläsning.   ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G