hallå!
håller på med en motor till 58:an.
och nu undrar jag "när" behöver man balansera den?
ska den balanseras med svänghjul? eller var för sig?
Såld-Lowlight ghia-56
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » vevaxel fråga
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
hallå!
håller på med en motor till 58:an.
och nu undrar jag "när" behöver man balansera den?
ska den balanseras med svänghjul? eller var för sig?
Inte säkert att det behövs, tycker mig minnas att några i branschen sagt att VW original var rättså bra redan från början.
Att sedan stakvikter är över hela kartan är något helt annat.
Sten vW
När man "behöver" balansera avgör du (eller din plånbok) nog bäst själv. En originalmotor "klarar" sig bra med fabriksbalansering men vill du att den ska gå extra fint så är det ett steg på vägen. Ska du plocka ut mer effekt o därmed varva mer så är det att rekommendera, blir något mindre påkänningar på dom snurrande delarna i motorn. Du bör även viktjustera kolvar o vevstakar, kan variera ganska ordentligt mellan bitarna ibland.
Balanseringen brukar gå till så att veven balanseras först, sen sätter man på svänghjulet o balanserar den, sen tryckplattan som man borrat i styrstift för i svänghjulet så att den inte går att sätta fel. Ibland har man med remskivan o ibland inte....beror nog på om man har original eller eftermarknads.
Har du en vekare vevaxel typ 25-30hästars så kan man sätta upp vev och svänghjul direkt, därefter flyttar man runt svänghjulet (går ej med 8 stiftat) på veven så att vev o svänghjul blir så bra som möjligt innan man borrar väck material, på så vis får man minsta möjliga urborrningar på känsliga ställen.
Tack för infon
Blocket är ett AB med större cylindar (1679cc). Så lite mer effekt ska ur
Balansering av kolvar och stackar ska ja göra själv. Veven åker med till han som ar borrar.
Antar att kamdrev och drev till fördelare ska va på?
Tack för infon
![]()
Blocket är ett AB med större cylindar (1679cc). Så lite mer effekt ska ur
![]()
Balansering av kolvar och stackar ska ja göra själv. Veven åker med till han som ar borrar.
Antar att kamdrev och drev till fördelare ska va på?
Dreven behöver inte sitta på, de påverkar inte balanseringen nämvärt. De flesta skippar även remskivan......
//Björn
Tackar
ett frågetecken mindre 
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » vevaxel fråga
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.