1

Vilken typ av fälg är detta och på vilka årsmodeller har de suttit. De sitter på en -66:a men det känns inte riktigt rätt. De påminner om Porsche fälgar men ändå inte och verkar inte vara hemma smide, för svetsarna är helt jämna. Hyfsat snygga är de i alla fall.

http://img835.imageshack.us/img835/7975/dscn5547t.jpg

Uploaded with ImageShack.us
http://img534.imageshack.us/img534/3593/dscn5549j.jpg

http://img515.imageshack.us/img515/8200/dscn4685.jpg

2

Vad har de för stämplar? Leta runt bulthålen och ytan runt dessa.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Kollar imorgon när det är ljust. Jag upptäckte att denna tråd kunde varit i däck o fälgar, men det gick lite fort där. Moderatorn kan ju flytta om han tycker det passar bättre ICQ/ab

4

Dala-porsche...? ICQ/ad

Buy the ticket, take the ride... - HST

5 Senaste redigerad av rs68 (2012-08-25 21:10:13)

Det är väl 66 one year only eller så kallade dalaporsche som Löf skrev ICQ/ab

6

Tjahapp. Dala-porshe it is. Fanns tom på forumet med rätt sökord. Tackar för infon.

7

Kolla stämplar.
-66 hade Dala-Porshefälgar.
Men det där ser ut som Lemmertzfälgar, kan vara KPZ också.

Jag tippar Lemmertz.

Någon som håller mot? (Tänker inte lova käka upp min hatt med någon Zauerkratzesås till).

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

8 Senaste redigerad av jerry (2012-08-25 22:11:50)

Det är inte Dalaporsche! De hade aldrig clips som höll fast kapslarna. Även hålen är "356". Meen, jag kan inte se på bilderna om det är äkta. Jag har för mig att nån av originalen har en pressning i centrumet vid ventilen. Nån av originaltillverkarna har märkningen på fälgbanan "mot däcket" så den går inte att se med däcket monterad. Så kan iofs även kopior ha. Kopiorna kan även ha märkning på fälgbanan som syns med däcket monterat. De äkta är antingen KPZ eller Lemmertz. Av kopiorna känner jag bara till Mangels, men det kan säkert finnas fler.

Ducati Monster 1200S

9

håller med jerry och mogge. det är inte dalaporse. dom ser ut som mina KPZ som jag har på hyllan.

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

10

För mig lutar det åt kpz också , men svårt att se på bilden och trötta ögon. ICQ/ab

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

11

Nu har jag kollat dem nogrannare. Inte ett spår av ngn stämpel finns. Det är orginalsilver på dem för det är inte tjockt så det borde gå se igenom. Några orginal kan det omöjligtvis vara...och för det talar sannolikheten som Leif GW Persson brukar säga..De satt på en skrotbil jag handlade för annonspriset på blocket. OCh en sån jävla tur kan man omöjligtvis ha ICQ/ag

Jag ska syna dem en gång till...

12

jag tycker det ser ut som vanliga 356 fälgar ICQ/ad

13

På original 356-fälgar har du även månad och årtal stämplade bredvid nåt bulthål, tex 5/62 för maj 1962.
Utöver KPZ och Lemmerz så fanns de även som fabrikat Südrad.
Hittar du ingen märkning så är det troligen 356-kopior (tex Mangels).

VW 1200 -60
VW 1300 -66

14

De ser ut att ha varit kromade och sådär dåligt krom var det bara på erftermarknadsfälgar så jag röstar för Mangelskopior.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

15

Nej, de är inte kromade eller har varit. Den återstående färgen är tunn men hård. Jag ska kolla nogrannare på fälgarna som sitter på bilen. De jag fick med hem är ngt sämre.

Om jag skulle sätta dem på en sänkt bil kommer de då att ta i, iom att offset är 0, eller hur man säger. De breddar ju både utåt och inåt. Däcken på bilderna är 185:or, så med ett hack borde de sitta fint?

16

Om du mäter avståndet mellan fälgensanläggningsyta och kanten innåt (bakspace) och de blir mindre än 95mm kan du ha 2hack och med 185/60 kan du nog ha 3hack med skarvade svärd Default/hmm
Sen kan du ju ändra offsetet ganska lätt ICQ/ae
Snyggt med slitna porschefälgar ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

17

Jomen...jag mätte insidan från anliggning till fälgkanten, alltså inte däcket och fick det till styvt 100mm. Borde klara ett hack i alla fall.
Några som helst stämplar kan jag inte hitta och det är säkert kopior, men i det ger jag fanken, för kolla bara hur jävla coola de ser jmf med orginalfälgarna på första bilden. Sen att de är lite råttiga gör dem ju inte tråkigare ICQ/ag

18

Svwerker skrev:

De ser ut att ha varit kromade och sådär dåligt krom var det bara på erftermarknadsfälgar så jag röstar för Mangelskopior.

Här är vinnaren....hittade på de minst rostiga fälgarna en stämpel med MANGELS och 5,5*15 och en massa siffror. Således kopior, men skitsnygga sådana. Kommer sitta som smäcken på min buss.

19

Passar dala-kapslar på dessa? Har fyra över som du kan för en vettig peng.

Mvh Anton

20

Hur menar du? Vanliga bubblakapslar passar fint. Dalaporsche är väl -66 och uppåt tills widefive tar slut. Slitna Porschekapslar hade varit nice, men är inte sannolikt att jag hittar.

21

Lite OT men ändå inte.
Har nå plåtfälgar på min med och är det nå värde i sådana plåtfälgar beroende på vad det är för några?
Inga jag kommer ha kvar så därför jag undrar.

22

Det är en del värde i dem om orginal. Finns flera tillverkare. Kolla tråden.

23

Försökte se någon märkning, dock såg bara ett vw märke vid en av bultarna..
kikade kanske för dåligt

24

Märkena sitter på olika ställen, beroende på tillverkare. Det kan sitta som på dina vid bulthålen men också på baksidan på fälgen, men då på fälgbanan.