Jag måste ut med motorn för att byta främre noskonens gummifäste (1957) (motorfäste)
Det är oljigt kring fästet, brukar det läcka olja om det vart överfyllt, eller är det en packning som är paj? Visst är det inte jättetrivialt att byta packning på en splitcaselåda (på tunnelllådan är det ju gjort i en handvändning)?
Jag har en 30hk brandsprutemotor (från albin), ny ljuddämpare, nyrenoverade värmekammare jag tänkt montera på samma gång.
Vad är lämpligt att köpa in inför bytet?
- Packningssats avgas, inkl slutrör.
- Givetvis nytt motorfäste, även de bakre tänkte jag.
- Urtrampningslager?
Antar att det inte sitter nån koppling i motorn, men förhoppningsvis passar svänghjulet att bara montera på koppling på (sitter en 34hk i bilen idag jag tänkte flytta över kopplingen från).
Nåt mer man borde byta?
Motorn har varit konserverad som brandspruta med mkt få gångtimmar, men tidigare ägare (en kompis) har på kul provat motorn som bransspruta ett par gånger, jag tror inte han bytt olja utan det är oljan som var i motorn som gått som motorolja, är detta dåligt? Jag antar jag även flyttar över generator och fördelare från 34hk motorn, alternativt den 30hk motor som bilen från början hade i sig (som sitter fast men som jag tror är komplett, jag har inte rört den på 10 år). Samt montera värmekammare, avgas etc. Är insug/förgasare annorlunda? Nåt annat som skiljer???
Är det mkt jobb med att fixa till en brandsprutemotor till vanlig motor? Jag har ingen erfarenhet av detta.
Själva motorbytet (om motorn är komplett) har jag utfört ett par ggr tidigare och det borde utan problem gå på en dag om man får hjälp med det kritiska lyftmomentet...
Mer ideer`, synpunkter?
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)