Hej!
Jag söker ett recept på en motor, till min buss.
Hade tänkt att bygga på 1600 block typ 1.
Det jag är ute efter är vrid och en drift säker motor.
Vill även köra med enkelförgasare.
/Jonas
Ingen som har några förslag på ett byggrecept ??
3 2013-08-12 21:03:56 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-08-12 21:05:33)
90,5/76-78mm
lite mera komp 8,0-8,5.1
STD topp 35,5-37x 32 ventiler med trevinkel säte
Kam c25
Så får du vrid som en ardennerhäst
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Räckte inte den befintliga motorn till på de europeiska vägarna? 
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21
5 2013-08-14 17:23:46 Senaste redigerad av michaelth (2013-08-14 17:24:51)
90,5/76-78mm
lite mera komp 8,0-8,5.1
STD topp 35,5-37x 32 ventiler med trevinkel säte
Kam c25
Så får du vrid som en ardennerhäst
/// Micke
om man nu tänker sig att använda original kam och 1-1:25 vippor e det en nackdel .. eller e det viktigt för dessa egenskaper, att använda ovan angiven kam..
min tanke e 76 vev 1-1:25 vippor, dubbla weber 36IDF eller 40IDF + 009... eftersom jag har dom..
+någon liter större oljesump. + externt oljefilter. bra eller anus.
cyl 90.5 ...
ja detta som en trygg bussmotor.
/ Michael
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Med tanke på att Tomas A klämde ur 90 hk ur en 1600 med originalkam och 1,4-vippor så borde man inte behöva byta kam men lägg lite krut på topparna så att de flödar bra för det tänkta lyftet. IDF36 borde räcka till ca 120 hk.
Djupsump och oljefilter borde vara standard på alla motorer. 
Ali G
Med tanke på att Tomas A klämde ur 90 hk ur en 1600 med originalkam och 1,4-vippor så borde man inte behöva byta kam men lägg lite krut på topparna så att de flödar bra för det tänkta lyftet. IDF36 borde räcka till ca 120 hk.
Djupsump och oljefilter borde vara standard på alla motorer.
Tanken var att använda en std förgasare för Håkansson gillar inte dubbla fuggar
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
PPRMicke skrev:90,5/76-78mm
lite mera komp 8,0-8,5.1
STD topp 35,5-37x 32 ventiler med trevinkel säte
Kam c25
Så får du vrid som en ardennerhäst
/// Mickeom man nu tänker sig att använda original kam och 1-1:25 vippor e det en nackdel .. eller e det viktigt för dessa egenskaper, att använda ovan angiven kam..
min tanke e 76 vev 1-1:25 vippor, dubbla weber 36IDF eller 40IDF + 009... eftersom jag har dom..
+någon liter större oljesump. + externt oljefilter. bra eller anus.
cyl 90.5 ...
ja detta som en trygg bussmotor.
/ Michael
Hoppas du arborrar bottendelen innan du tänker bussmotor
Man vill alltid fixa till oljesystemet så det blir bätter o renare för motorn
den där 009 kanske skall vara kvar på din hylla om man tänker bussmotor en sådan jobbar bäst över 3000varv
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Jo antingen arborat AS block eller ett block som gått 150 timmar.. Dubbelreduserat 34hp block med busshål.
009 an är en riktig bosch.. Om inte den.... vad passar till dubbla weber... 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Svwerker skrev:Med tanke på att Tomas A klämde ur 90 hk ur en 1600 med originalkam och 1,4-vippor så borde man inte behöva byta kam men lägg lite krut på topparna så att de flödar bra för det tänkta lyftet. IDF36 borde räcka till ca 120 hk.
Djupsump och oljefilter borde vara standard på alla motorer.Tanken var att använda en std förgasare för Håkansson gillar inte dubbla fuggar
/// Micke
Ja då finns det ännu mindre anledning byta kam. En vassare kam flyttar upp registret och varvet och mer förgasare krävs. 
Ali G
11 2013-08-15 12:27:14 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-08-15 12:28:56)
Jo antingen arborat AS block eller ett block som gått 150 timmar.. Dubbelreduserat 34hp block med busshål.
009 an är en riktig bosch.. Om inte den.... vad passar till dubbla weber...
en buss fördelare som har en motor med dubbla fuggar
Så har du det bästa för din del
När det gäller körbarhet
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
12 2013-08-15 12:32:36 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-08-15 13:10:41)
PPRMicke skrev:Svwerker skrev:Med tanke på att Tomas A klämde ur 90 hk ur en 1600 med originalkam och 1,4-vippor så borde man inte behöva byta kam men lägg lite krut på topparna så att de flödar bra för det tänkta lyftet. IDF36 borde räcka till ca 120 hk.
Djupsump och oljefilter borde vara standard på alla motorer.Tanken var att använda en std förgasare för Håkansson gillar inte dubbla fuggar
/// MickeJa då finns det ännu mindre anledning byta kam. En vassare kam flyttar upp registret och varvet och mer förgasare krävs.
Ja man kan tjöta om detta i evigheter
semuleringen sa 97@4400 / 103nm@3100
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
michaelth skrev:Jo antingen arborat AS block eller ett block som gått 150 timmar.. Dubbelreduserat 34hp block med busshål.
009 an är en riktig bosch.. Om inte den.... vad passar till dubbla weber...
en buss fördelare som har en motor med dubbla fuggar
Så har du det bästa för din del
När det gäller körbarhet
/// Micke
Buss fördelare... Hmm från en typ 4 motor eller...
Har nog någon typ 3 motor fördelare...
Vilken beteckning e lämplig? Så jag kan leta..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
14 2013-08-16 10:40:28 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-08-16 11:00:45)
PPRMicke skrev:michaelth skrev:Jo antingen arborat AS block eller ett block som gått 150 timmar.. Dubbelreduserat 34hp block med busshål.
009 an är en riktig bosch.. Om inte den.... vad passar till dubbla weber...
en buss fördelare som har en motor med dubbla fuggar
Så har du det bästa för din del
När det gäller körbarhet
/// MickeBuss fördelare... Hmm från en typ 4 motor eller...
Har nog någon typ 3 motor fördelare...
Vilken beteckning e lämplig? Så jag kan leta..
Om du tar en 021 905 205 E använd inte vakumet kör bara på vikterna i fördelaren
eller 113 905 205 AC samma där använd inte vakumet
Så får du tändförställningen där du behöver den i en buss
Dom motorer som är std med dubbla fuggar är ofta bättre än en 009 som är en tävlings fördelare som kan vara ett
rent helvete att få till på en motor som inte varvas tillräkligt mycket
Sen är det mycket svårt att få tag i RÄTT brytarspetsar till 009an
Om du kan få tagi en 010 (som är sin vikt i guld=svindyr) eller en 019 som är änu dyrare
Nu kommer det att komma ett annat altenativ Volvo B18 marin fördelare (som att svära i kyrkan) som är en blandning mellan 010 å 019
som jag körde med på 90talet i min racingbil (mr pete har lånat fråga han hur den är )
(På det glada 90talet körde vi fördelare i testbänken för att se hur dom var i verkligheten )
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Har en fördelare som heter Bosch VJR4 BR18. hur skulle en sån fungera?
Om du kan få tagi en 010 (som är sin vikt i guld=svindyr)
/// Micke
Av ren nyfikenhet, vad får man ge för en 010 om man hittar en?
West Coast BugMeet
www.bugmeet.se
17 2013-08-16 15:09:35 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-08-16 15:11:42)
2500>för en 010 och änu mer för en 019
Janne har inte kört någon sådan i bänken
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Svwerker skrev:PPRMicke skrev:Tanken var att använda en std förgasare för Håkansson gillar inte dubbla fuggar
/// MickeJa då finns det ännu mindre anledning byta kam. En vassare kam flyttar upp registret och varvet och mer förgasare krävs.
Ja man kan tjöta om detta i evigheter
semuleringen sa 97@4400 / 103nm@3100
97 hk med en originalförgasare?? Det vill jag se innan jag tror det.
Simulering i alla ära men det där tror jag inte på.
Ali G
19 2013-08-16 16:55:24 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-08-16 16:59:57)
Det är mycket som man vill se
Vi får se vad sakerna flödar ihop
Men ibland så blir det bättre än man hoppas på
Ps det finns många std förgasare vem har sakt att det var en vw förgasare (den skall se ut som en vw fugg)( har du kollat på golf fuggen)
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
