1 Senaste redigerad av Malman80 (2013-08-11 13:54:49)

Upptäckte att tdc inte stämmer på min 1300 nu efter renovering.
Men jag har för mig att man ska kunna lyfta upp axlen o ändra läge på den, men hur? Den rör på sig en mm sedan är det tvärstopp. Hur göra? Det kan väl inte va så att bakeliten till bränslepumpen har med detta o göra?

O där gick den bakeliten sönder... Bara man började titta på den... Tips på hur jag får upp den sista biten som sitter fast?

vw typ-1 1967

2

Jo bakeliten tar i och måste bort först.

TDC är Top Dead Center, dvs när ettans kolv är i topp och båda ventilerna stängda så det tror jag inte att du kan ändra på. ICQ/ab

Om inte vakumklockan tar i någonstans så är det bara att vrida med fördelaren tills tändningen stämmer.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Svwerker skrev:

Jo bakeliten tar i och måste bort först.

TDC är Top Dead Center, dvs när ettans kolv är i topp och båda ventilerna stängda så det tror jag inte att du kan ändra på. ICQ/ab

Om inte vakumklockan tar i någonstans så är det bara att vrida med fördelaren tills tändningen stämmer.

Finns inte en möjlighet att det går. Allt är vridet 180grader. Ställer jag motorn i tdc så hamnar rotorn på 3ans cylinder. O så var det inte innan renovering.
Ska det inte gå o dra upp axlen o ändra läget på den menar du?
Om inte, hur fasen ska jag göra då? Tips motages hjärtligt, har varit många svordomar i garaget idag  ICQ/am

vw typ-1 1967

4 Senaste redigerad av Malman80 (2013-08-11 15:29:14)

Bild för förtydligan:
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/1c0533e11db94d0a3a3b34adf6bcc795_zps69ce5244.jpg så här ska det vara då va.
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/58a2ac94a4c89774f4b80db1585914b8_zpsef45b69d.jpg
O så här är det i verkligheten.

vw typ-1 1967

5

Det jag menar är att TDC inte går att ändra, den bestäms av vev och kam. TDC är ett fast läge.

Det ska gå att lyfta upp axeln och sätta den rätt men ibland följer chimsen som ligger i botten med upp och låser mot fördelardrivningen på veven. Du har redan tagit bort bakeliten och genom pumphålet kan du nog se chimsen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6 Senaste redigerad av mettis (2013-08-11 17:55:31)

Bilden på fördelardrevet är väl fel?
"lilla segmentet på drevet skall peka mot remskivan" (alltså 45gr fel på bilden)
Är jag ganska säker på efter 35 år med VW-hobby...;-)
Detta när "1:ans" cyl står i TDC - bästa sättet att kolla detta är att med bortplockad ventilkåpa se när "3:ans" vippor vänder...
Sedan finns det två olika fördelaraxlar, som kräver olika shims - men det skall alltid vara 45mm djupt ned i blocket.

7 Senaste redigerad av Malman80 (2013-08-11 18:43:33)

mettis skrev:

Bilden på fördelardrevet är väl fel?
"lilla segmentet på drevet skall peka mot remskivan" (alltså 45gr fel på bilden)
Är jag ganska säker på efter 35 år med VW-hobby...;-)
Detta när "1:ans" cyl står i TDC - bästa sättet att kolla detta är att med bortplockad ventilkåpa se när "3:ans" vippor vänder...
Sedan finns det två olika fördelaraxlar, som kräver olika shims - men det skall alltid vara 45mm djupt ned i blocket.

Bilden jag tagit visar ju mitt problem. Axlen hamnar fel som det är på bilden.
Detta läge hamnar jag i när 1ans cyl står i tdc.

vw typ-1 1967

8 Senaste redigerad av mettis (2013-08-12 14:09:01)

På bilden ovanför står det ju "lyft upp axeln med en (iknackad) träpinne och ändra dess läge" ?
Jag brukar tälja till en sån där fyrkantig som sitter i spoltråd...(en del kallar den najtråd).
För att den skall gå att lyfta, vrid motorn tills fördelaraxeln står i sitt rätta läge, det är en avfasning nederst på drevet som annars tar emot.
Sedan ställer du motorn i TDC på 1:an och släpper ned axeln som den skall sitta.

9

mettis skrev:

På bilden ovanför står det ju "lyft upp axeln med en (iknackad) träpinne och ändra dess läge" ?
Jag brukar tälja till en sån där fyrkantig som sitter i spoltråd...(en del kallar den najtråd).
För att den skall gå att lyfta, vrid motorn tills fördelaraxeln står i sitt rätta läge, det är en avfasning nederst på drevet som annars tar emot.
Sedan ställer du motorn i TDC på 1:an och släpper ned axeln som den skall sitta.

Provade detta genast när jag läst ditt inlägg, utan större lyckat resultat. Jag kan inte snurra motorn när jag lyfter axeln. Bom stop. O jag kan inte lyfta den högre. Ger upp snart...

vw typ-1 1967

10

Om man snurrar motorn samtidigt som axeln lyfts, så fastnar den mot mässingsdrevet på vevaxeln (och gör märke/skadar denna).
Som jag sade, så går det bara att lyfta axeln när det lilla segmentet pekar bakåt. Dessutom kan de två brickorna under axeln kila fast sig när man lyfter...
Samt att "bakeliten" tar emot om den sitter kvar - har du knäckt denna så försök "fiska upp" genom att dra i en gängtapp ?

11

mettis skrev:

Om man snurrar motorn samtidigt som axeln lyfts, så fastnar den mot mässingsdrevet på vevaxeln (och gör märke/skadar denna).
Som jag sade, så går det bara att lyfta axeln när det lilla segmentet pekar bakåt. Dessutom kan de två brickorna under axeln kila fast sig när man lyfter...
Samt att "bakeliten" tar emot om den sitter kvar - har du knäckt denna så försök "fiska upp" genom att dra i en gängtapp ?

Fy fan va den har kämpat emot den lille jä*len... Men skam den som ger sig. Ringde in en polare som hade samma prob när han renoverat sin motor, så nu löste vi det. Fick upp nästan all bakelit, en liten bit trillade ner i motorn, känns sådär på en nyrenoverad motor men nu finns det inget o göra. Med hopp om att familjen tillåter och att den "nya" familje medlemmen inte får för sig o komma ut inatt/imorgon så blir det garagetid imorgon igen.

vw typ-1 1967