1

Hej Boxerville!

Det har nu blivit dags för mig att sänka min kära bubbla.

Jag har sökt och läst en massa om ämnet, men jag har några småfrågor innan jag lägger min order.

Har jag förstått det rätt så är kapade/ställbara fjäderben till att föredra framför sänkfjädrar p.g.a den bristande fjädringsvägen samt sänkningsmöjligheten.

Har spanat runt på Vwcsp,vwimporten,paruzzi,classicvw samt dalhems, där den sistnämde är billigast på 1350:- paret för ett par ställbara EMPI.

Dämparna behöver också bytas ut om jag förstått det rätt? Måste man köpa de Dalhems rekommenderar (550:-/st) eller går det bra med något likvärdigt? Har för mig att jag läst att Golf Mk1-dämpare skall funka mer eller mindre bolt on och lämpa sig bra för sänkning? Dessa borde ju kunna finnas på Biltema exempelvis.

Går det att återanvända orginalfjädrarna? Eller behöver nya anpassade fjädrar också inhandlas?

Har ni några andra tips? ICQ/ab

2

Jag har ställbara fjäderben och std fjädrar som är kapade rätt rejält för att få det lite styvare. Har empi dämparna och jag tycker det va synd jag inte satte på gti golfdämpare..

3

Kolla på www.toplineparts.com också. Jag har deras fjäderben på min 1303:a.
/Anders

1303S 1974
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

4

Annars så bygger du om med kapade/kortade ben och coilover-rör. Finns massor med fjädrar i olka längder/hårdheter att välja bland.

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/Kuggstang/IMG_3871_zpsf997b2e1.jpg

Vill du inte göra det själv, skicka ett PM till "Oboymannen" här på forumet

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

5

niklasg skrev:

Jag har ställbara fjäderben och std fjädrar som är kapade rätt rejält för att få det lite styvare. Har empi dämparna och jag tycker det va synd jag inte satte på gti golfdämpare..

Så golfdämpare funkar bra på ställbara fjäderben?

millstream skrev:

Kolla på www.toplineparts.com också. Jag har deras fjäderben på min 1303:a.
/Anders

Såg schysst ut, kunde dock inte få fram fraktpriser till Sverige, har du någon aning?


Stefan F skrev:

Annars så bygger du om med kapade/kortade ben och coilover-rör. Finns massor med fjädrar i olka längder/hårdheter att välja bland.

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/Kuggstang/IMG_3871_zpsf997b2e1.jpg

Vill du inte göra det själv, skicka ett PM till "Oboymannen" här på forumet


Dom såg riktigt mysiga ut ICQ/ab, men misstänker att dom kostar en del mer än ställbara fjäderben + dämpare?

6

Det är bara att kika in på rallyshop.se, så finns alla delar man behöver där. Ska själv bygga om mina fjäderben till justerbara + andra fjädrar i vinter.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

7

Nä, delarna är inte dyra.
http://rallyshop.se/kategori/Coiloverror--Ovrigt
och
http://rallyshop.se/kategori/Fjadrar
Utöver dessa så behöver du förstås ett par kortare dämpare.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

8

Angående Topline så är det bara att e-maila eller ringa dem, de är bra att ha att göra med. Jag köpte mina delar 2007 så jag vet inte vad frakten kostar nu men då var det inte så farligt dyrt.
/Anders

1303S 1974
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

9

Funkar fjäderben från en Golf Mk1 rätt på min 1303S -75:a? Har för mig att det ska vara mer eller mindre bolt on?

10

Mer eller mindre? Övre fästet passar inte men själva benet går att använda.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Stefan F skrev:

Annars så bygger du om med kapade/kortade ben och coilover-rör. Finns massor med fjädrar i olka längder/hårdheter att välja bland.

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/Kuggstang/IMG_3871_zpsf997b2e1.jpg

Vill du inte göra det själv, skicka ett PM till "Oboymannen" här på forumet

Vad har du för längd o hårdhet på fjädrarna ?

12

Svwerker skrev:

Mer eller mindre? Övre fästet passar inte men själva benet går att använda.

Kan man ta det övre fästet från orginal dämpare då? eller hur löser man biffen? ICQ/ab

13 Senaste redigerad av Stefan F (2013-08-17 18:33:30)

hasse skrev:
Stefan F skrev:

Annars så bygger du om med kapade/kortade ben och coilover-rör. Finns massor med fjädrar i olka längder/hårdheter att välja bland.
Vill du inte göra det själv, skicka ett PM till "Oboymannen" här på forumet

Vad har du för längd o hårdhet på fjädrarna ?

De är på 120 lbs (originalen ligger runt 80-85) och är 9" (229 mm) långa.

http://rallyshop.se/produkt/225-Fjader-57mm

Stötdämparna är ett par sådana här:

http://www.ebay.de/itm/2-Sport-Stossdae … 398wt_1139

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

14

Steffe skrev:

Kan man ta det övre fästet från orginal dämpare då? eller hur löser man biffen? ICQ/ab

Till mina nya fjäderben flyttade jag över topplattan (med lagret) från originalet. Fick även ta med brickan mellan övre fjädertallrik och topplattan, annars tog den i.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

15

Ett tips är att ta golf mk 1 coils kompletta ben, använd original styrlager från typ 1.

Coils säljs för runt 1500-2000:- på ebay och är mycket justerbara.

Alla 74-75 typ 1303 har samma infästningar som golf mk1.

Hazzan

16

Säger också golf mk1 coils.. och självklart måste du använda orginal fjäderbenslagret.. det måste man ju alltid oavsett vilken bil det gäller, eftersom det inte följer med ICQ/ab Slipa även ner länkarmarna lite för annars tar styrlederna i där ICQ/ab

Det sägs att vi män bara vill ha sex...
Det stämmer inte, för jag vill också ha världsherravälde, enorma mängder kapital samt god mat och dryck!

17

3700 tar jag för ombyggnad av ett par inkl delar. Bara att höra av dig via ett pm om det blir aktuellt.

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

18

Plockar upp en gammal tråd....
Hur mkt kan man sänka med std fjäderben fram på1303s? Mitt problem är att bilen är högre fram än bak. Ska man korta fjäder eller sänka fjäderskålen?
I så fall hur mkt för att få lägre bil men ändå fjädringsväg kvar.

19

Original har du ca 7 cm fjädringsväg nedåt innan den står på genomslagsgummit så svaret på frågan är alltså mindre än det innan du måste åtgärda något annat. Kortar man röret och stoppar i en kortare stötdämpare så löser man båda problemen samtidigt, bilen blir lägre OCH man bibehåller fjädringsväg.
Exakt hur du ska göra beror på årsmodell, -73 har samma fjäderben som 1302 sedan kom en annan framvagn med negativ styrradie och andra fjäderben med kortare stötdämpare.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

20

Har en -74.

21

Linus1303s skrev:

Har en -74.

Vet inte 100% men max sänkning med sänkfjädrar eller att kapa orginal bör väl vara någonstans runt 5cm?

Jag sänkte min med Golf Mk1 fjäderben + däck med mindre profil. Den sjönk nog 10cm iallafall.