1

Hört det finns solenoidlås som man kan använda till motorluckan.
Man öppna via en knapp men vi hittade inte någon.
Någon som ha länk till sådant lås?
Jag själv ha inte sett det.
Andra tips på lås mottages gärna :-)

2

Smart idee, det kanske man skulle sätta in i bilen. Det här paketet borde väl fungera till det.

http://www.rclick.co.uk/product_info.ph … cts_id=278

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

3 Senaste redigerad av alpinebubblan (2013-06-23 19:51:29)

Kanske det där han surrade om, jag ha inte en blekaste aning vad det är och hur det fungerar.
Är det så att den "skjuter" lös wiren från motorn så man kan öppna huven? och när man stänger så sätter man in den i motorn igen eller hur funkar det?
Inte riktigt förstått hur det funkar.
Vi kanske skulle kunna skicka i samma paket du och jag?

4

Njaaa, den här är ju bara en "motor" som drar i en vajer. Får ju montera denna framme vid låset istället för den vanliga vajern och sedan dra upp knappen och montera den någonstans. Så den jobbar ju bara åt ett håll så att säga...

Måste bara kolla hur det ser ut så att det går att sätta den på något vettigt ställe. Tror nog att det blir billigare att beställa direkt än att skicka paketet inom sverige. Va inte många kronor det kostade när jag beställde centrallås därifrån...

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

5

Ursäkta men förstog inte riktigt hur det funkar, har förstått den drar i wiren men sedan...
Så man måste ändå ha kvar original låsningen i motorluckan eller?

6

Njae, det är en elektromagnet, av samma typ som den som sitter på startmotorn, kallas här för solenoid. När du trycker på strömbrytaren drar solenoiden i vajern, som öppnar huvlåset, när du släpper knappen, så är det en fjäder som ser till att solenoiden återgår i sitt parkeringsläge, och då låser luckan.
Smart finess, men den har en klar nackdel, det går inte att öppna luckan om bilen är spänningslös, exempelvis om batteriet är urladdat.
Två exempel jag sett på närmare håll, en customiserad amerikansk 40-talare parkerades med med halvljuset på, alla dörrar och luckor hade sådan här elektrisk öppnare, när ägaren kom tillbaka var batteriet stendött... När han väl fått hem bilen och kommit in i den ordades det med mekanisk nödöppnare.
En stor amerikansk muskelbåt med dubbla jättelika V8:or hade en anan typ av elhudraulisk öppnare av motorluckan, också där var det strömlöst, och batterierna fanns under denna lucka, Landströmsanslutningen följde inte EU standard, och var dessutom för 110 volt och 60 Hz... Kofot lär ha varit problemlösaren den gången.

Men fixa en sån öppnare, så slipper du handtaget på luckan, och hela vajern.
Du kan köpa en sån där komplett sats, eller återanvända en solenoid från en gammal startmotor.
Men se till att du har en nödöppningsmöjlighet.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Blir nog vanliga handtaget ICQ/ab