1

Dagens I-landsproblem, min bay blev för låg Default/yikes
Jag har monterar transporterhaus-spindlar och sänksatser i framvagnen. Och justerbara svärd bak. Sänksatserna är justerade i mittenläge nu, går inte att hissa högre, verkar som kulbultarna bottnar åt "fel håll" när man försöker höja mer. Framdäcken ligger hårt mot innerskärmen ICQ/ag  däcken är 185/60-15 på seatfälg=smal spårvidd. Eftersom det inte verkar gå att höja mer fram så behöver jag höja innerskärmarna ca5cm och montera coilovers för att få den hårdare i fjädringen fram, kanske räcker det med coilovers?
Och skall jag åka så lågt fram så måste den ner mer i bakänden och då måste jag notcha i ramen enheldel ICQ/ad och kapa bort genomslagsgummifästen och fixa kortare stötdämpare. hmm man vill ju åka lågt ICQ/af  men va mycket meck det blev!
Börjar med coilovers och kortare stötdämpare bak. Kan man köra typ1 dämpare bak eller finns det bättre?

2

Så var det för mig med med.
jag hade 165/50 och det funkade när jag åkte själv men inte med passagerare  ICQ/ac
Så jag valde mellan att tubba och att köpa coilovers och valde det sistnämnda som första utväg, åkte upp lite och verka funka bra men sen sålde jag den vidare för annat objekt, nya ägaren har dock tubbat nu  ICQ/ab

3

Men vadå? Om kulbultarna bottnar "åt fel håll" för dig, spelar det väl ingen roll om det sitter en sänksats i framvagnen, eller inte? Eller har jag otur när jag tänker nu? Vad jag menar är, att det låter som att det inte går att sänka med enbart TH-spindlarna, utan att kullederna bottnar. På deras hemsida finns ju exempel på en buss som är sänkt med enbart spindlarna enligt vad jag tolkat texten som.

Jag har funderat över de olika sänkningssätten och om man pungar ut med fem sköna lusentappar, vill man ju inte bli ståendes med ett större projekt än vad man tänkt sig, då är det ju lika bra att bita i det sura äpplet och montera sänksatser för en bråkdel av kostnaden istället. Frågar inte för att kritisera, utan för att jag vill veta.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4

VisbyNiclas skrev:

Jag har monterar transporterhaus-spindlar och sänksatser i framvagnen. Och justerbara svärd bak. Sänksatserna är justerade i mittenläge nu, går inte att hissa högre, verkar som kulbultarna bottnar åt "fel håll" när man försöker höja mer.

Du skulle ha satt sänksatsen i högsta läget innan du monterade spindlarna.

Du får lossa en av kulbultarna från spindeln, höja sänksatsen och montera tillbaks prylarna.

Tänk på att den övre kulbulten är excentrisk för att kunna ställa caster och camber. Den har en märkning. Märkningen ska sträva efter att peka framåt. Dvs aldrig peka mer än 90 grader åt sidan.

5

kee skrev:

Men vadå? Om kulbultarna bottnar "åt fel håll" för dig, spelar det väl ingen roll om det sitter en sänksats i framvagnen, eller inte? Eller har jag otur när jag tänker nu? Vad jag menar är, att det låter som att det inte går att sänka med enbart TH-spindlarna, utan att kullederna bottnar. På deras hemsida finns ju exempel på en buss som är sänkt med enbart spindlarna enligt vad jag tolkat texten som.

Jag har funderat över de olika sänkningssätten och om man pungar ut med fem sköna lusentappar, vill man ju inte bli ståendes med ett större projekt än vad man tänkt sig, då är det ju lika bra att bita i det sura äpplet och montera sänksatser för en bråkdel av kostnaden istället. Frågar inte för att kritisera, utan för att jag vill veta.

Alla frågor och funderingar är bara bra:) jag håller på och lär mig jag med.  TH spindlarna fungerar utmärkt att sänka med! Men för mitt behov hade jag kanske inte behövt svetsa i sänksatser också. Problemet nu är hur bilen fjädrar ihop av sin egen vikt när jag sänker ner den på marken, däcken tar i innerskärmarna:) Skall prova Demians tips! Då kan man kanske klara att få lite förspänning på torsionstavarna och alltså lite hårdare fjädring som inte sjunker ihop så lätt. Oj va förvirrat det blir låter när man förklarar:)

6

Demian skrev:
VisbyNiclas skrev:

Jag har monterar transporterhaus-spindlar och sänksatser i framvagnen. Och justerbara svärd bak. Sänksatserna är justerade i mittenläge nu, går inte att hissa högre, verkar som kulbultarna bottnar åt "fel håll" när man försöker höja mer.

Du skulle ha satt sänksatsen i högsta läget innan du monterade spindlarna.

Du får lossa en av kulbultarna från spindeln, höja sänksatsen och montera tillbaks prylarna.

Tänk på att den övre kulbulten är excentrisk för att kunna ställa caster och camber. Den har en märkning. Märkningen ska sträva efter att peka framåt. Dvs aldrig peka mer än 90 grader åt sidan.

Bra tips! Tack! Skall provas!

7

Nu har jag ställt upp sänksatserna nästan max, det blev bättre! En cm mellan skärm och däck ICQ/af hoppas coilovers som är påväg kommer ge någon cm till.

8

Demian skrev:

Camber bulten sitter i  den undre väl?

[img]http://www.vw-mplate.com/mplate2-17364.png[/img]

Janne Lindgren Åmål/Oslo
Bay med dubbla sidodörrar och automat -77

9

Jag monterade samma spindlar på min latebay och har 185/60-15. Hjulen tar i ibland, mest i gupp eller farthinder.
Coilovers är nog inte så dumt, original fjädringen är nog lite trött efter 36 år på vägen så lite extra hjälp hade nog inte vart fel.
Vilka coilovers är bra då?

[img]http://www.vw-mplate.com/mplate2-17364.png[/img]

Janne Lindgren Åmål/Oslo
Bay med dubbla sidodörrar och automat -77

10 Senaste redigerad av VisbyNiclas (2013-08-11 17:09:51)

Japp, justeringen sitter nere. Vilka dämpare som är bra vet jag inte, beställde på up north.