1 Senaste redigerad av Peter S (2013-08-09 22:46:39)

Håller som bäst på att pilla med mina IDA:er och har absolut inte bestämt mig för det, men vill höra med den samlade expertisen vad de anser om att borra ett 3:e progressionshål i dem?

I en artiklar jag sett för mängder med år sedan i Hot VW's verkar det inte speciellt vetenskapligt. Man ser ut att använda sig av en ritsnål för att genom hålet för pluggen göra en anvisning och sedan borrar man det med en borr av samma diameter som de två hål som sitter där (Ø0,8mm).

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

2

Här är en bild som visar detta:

http://i6.photobucket.com/albums/y237/valdiesel/IMG_6871.jpg

Det är det övre hålet som borras.
Det verkar som att den gängse åsikten är att det tredje hålet skall borras rakt ovanför den nedre med lika avstånd höjdmässigt mellan alla tre. I detta fallet har man väl inte riktigt hamnat så, men frågan är hur kinkigt detta är?

3

En mer befogad fråga är vilket problem man försöker avhjälpa. Har man inget problem ska man låta bli.  ICQ/ab
Det finns de som ångrat att man borrat hålet och som jag ser det så kan man åstadkomma samma sak med en annan lågfartshållare.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Jag har kört både med och utan det tredje hålet. Det går att få till det med vilket som. Swerker, hur påverkar lågfartshållaren övergången mellan låg och högfart?

5

Lågfartshållaren har ett luftkorrigeringshål som fungerar på samma sätt som det i huvudkretsen. Mindre hål mera soppa i den övre delen av lågfartsregistret upp mot det område där huvudkretsen tar över. Jag har labbat både med 90 och 100 i lågfartshållare och blivit av med övergångsproblem utan att behöva gå upp i huvudmunstycke.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Jo, jag vet att vissa (Petter bl.a.) lyckats bestycka bort flat spotten även med två hål.

Man kan ju fråga sig varför Weber själva först bedömde att det räckte med två hål för att i senare generationer IDA lägga till det tredje?

Det lite märkliga är att när man för några år sedan återupptog tillverkningen av IDA:n så nöjde man sig återigen med två hål  Default/hmm

Varför har de personer som borrat det tredje hålen ångrat sig? Under förutsättning att det hamnat rätt så förstår jag inte varför det skulle medföra något negativt.