1

Hej! Håller på med en bok till ett 50-årsjubileum, och hittade ett par folkor i bildhögen... som självklart ska med, och då vore det fint att ha lite modellinformation med också  ICQ/af

Vad har ni skarpsynta att säga om dessa bilder? Årsmodell? Nån kul fakta om folkan på bilden som jag kan smyga med i bildtexten? Man får ju ta de tillfällen man får att utbilda allmänheten ICQ/ad

http://img705.imageshack.us/img705/2474/1968sep.jpg

Bilden tagen i september 1968, en av bussarna som tjänstgjorde på Askölaboratoriet under 60/70-talet har motorn ute för reparation.

http://img543.imageshack.us/img543/6946/1970okt.jpg

Bilden tagen i oktober 1970, efter den första krocken på Askö ICQ/ab

http://img847.imageshack.us/img847/8996/1974nov.jpg

Bilden tagen november 1974, punktering utanför Alby (vad är det för årsmodell på bussen??)

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

2

Lyxbussen kan väl vara en 56-57a?

Bayen är svårare, finns ingen årsmodell med sån kofångare tillsammans med dom blinkersen ICQ/ab
Eftersom den har dom gamla luftintagen så gissar jag på69-71?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

3

o bubblan e en oval 53-57.

ålands volkswagen klubb på facebook

4

lasslo skrev:

Bayen är svårare, finns ingen årsmodell med sån kofångare tillsammans med dom blinkersen ICQ/ab

Exakt, det var väl det jag trodde! Men vad kan isåfall vara förklaringen? Det förbryllar mig lite att bilden ska vara från nov 1974 (kan ju vara fel datum iofs), men då skulle bussen alltså blivit ombyggd med nya blinkers bara nåt år efter att de kom, men de bytte inte hela fronten för det är gamla kofångaren och luftintagen..?

5

lasslo skrev:

Lyxbussen kan väl vara en 56-57a?

55-58 skulle jag gissa bussen till.
Eftersom man inte ser bromsljus eller ej, så kan det vara 58a, annars 55-57.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

6

Bayen kan ha fått en frontsmäll och i rep.plåt fanns kanske den nyare på hyllan, lacken på stötfångare matchar ju inte fronten heller slitagemässigt.

You´ll never know...

7

Lyxbussen är tillverkad före maj -58. Bromsljuset försvann i maj och då kom också de större runda baklyserna.

Bayen är -71 och äldre. Den har ju bananluftintagen där bak.

8

m.helsing skrev:

Bayen kan ha fått en frontsmäll och i rep.plåt fanns kanske den nyare på hyllan, lacken på stötfångare matchar ju inte fronten heller slitagemässigt.

Jag ska fråga farsan om han minns nån incident som ledde till frontbyte (det var ofta han som körde bussen  ICQ/ag ). Och se om jag kan få några ledtrådar till vart lyxbussen tog vägen!

Tack för hjälpen!

9

Demian skrev:

Lyxbussen är tillverkad före maj -58. Bromsljuset försvann i maj och då kom också de större runda baklyserna.

Bayen är -71 och äldre. Den har ju bananluftintagen där bak.

Det var ju det jag skrev ICQ/ad

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"