26

Jag har en platta ståendes, till en -67 om jag inte minns fel, som du kan få för en 200-dring. (tom, alltså ingen framvagn eller bakvagn, lagad, enbart lite ytrost)
Finns i Sandared, utanför Borås

27

Bra tempo...heja! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

28

Nu har det hänt lite mer. Projektet har äntligen satt igång och bottenplattan börjar likna något.

Framvagnen har plockats ner
https://dl.dropboxusercontent.com/s/rfgos2i3qntknug/51.jpg

Tänkte svetsa i ett par sänksatser när jag ändå har allt nere.
https://dl.dropboxusercontent.com/s/vq5hhvmrkkad1ht/52.jpg

Torsionsstavar ihopbuntade för att hålla reda på ordningen
https://dl.dropboxusercontent.com/s/3cyqqufsuk7a0a0/53.jpg

Kapade bort hela rostiga sidan av golvet.
https://dl.dropboxusercontent.com/s/ugg1r8ugoxp32no/54.jpg

Hittade lite bitar i garaget som fick bli nya golvsidor. Ingen L-profil, men duger gott för ändamålet. De är 1,2mm tjocka desutom vilket inte skadar. Här har jag punktat fast det hela.
https://dl.dropboxusercontent.com/s/z8ivujr8id5i9gw/55.jpg

Ena sidan färdig!
https://dl.dropboxusercontent.com/s/9fqa44t7xotaq92/56.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/s/p3o4pl7vx0tqfq3/57.jpg

Även om andra sidan inte var så rutten förutom vid domkraftsfästet så ville jag att det skulle se likadant ut där. Bara till att köra igång igen!
https://dl.dropboxusercontent.com/s/o27hbrgy727b431/58.jpg

Och detta är det bästa jag kan göra med Biltemas billigaste flusstråds-svets. Överjävlig att svetsa med, spottar, fräser och matar dåligt. Men det får duga. Man tager vad man haver.
https://dl.dropboxusercontent.com/s/i9voim2w7lmcty8/59.jpg

Andra sidan klar!
https://dl.dropboxusercontent.com/s/hk4742fzw70iyfl/60.jpg

Sedan fixade jag resten av rosten på högra sidan och rostgrundade. Högra sidan är alltså klar!
https://dl.dropboxusercontent.com/s/f53u7l5jiwa5wca/61.jpg

Den vänstra sidan behöver mycket mer rostlagning plus att jag ville få väck all rostskyddsmassa innan jag började, så det blev till att tippa plattan.
https://dl.dropboxusercontent.com/s/bddpvadyk6aacpx/62.jpg

Så ser den ut undertill
https://dl.dropboxusercontent.com/s/92gkl6mbpxa7km2/63.jpg

Domkraftsfäste?
https://dl.dropboxusercontent.com/s/5qq45rdwmj6cpoi/64.jpg

Påbörjade skrapning av rostskyddsmassa men orkade inte längre idag. Imorgon fortsätter äventyret.
https://dl.dropboxusercontent.com/s/f6f8z4wlq7lz8ui/65.jpg

Projekt rädda bubblan -66

29

Fint ICQ/ab

-64 Low&Slow

30

Ser ju inte speciellt angripen ut... var det en bit rostfritt stål du satte längs kanten? ICQ/ad
Håller nog bra.. man måste inte helsvetsa allt punketr på ett lite lagom avstånd håller gott bilar är inte helsvetsade i kaross detaljer. för det behövs inte... bara man rostskyddar /tätar, så inte rosten kryper i skarvarna, så blir det bra.
Fluss tråds svets.. jadu kan du byta till med mig med skyddsgas i framtiden... så  blir du lycklig..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

31 Senaste redigerad av Skurt (2013-08-20 20:48:51)

Jag har en riktig MIG på gång, vilket kommer komma till bra användning när karossen ska börja lagas och det krävs lite mer finlir. På tal om "inte så angripen" så vänta tills jag börjar kapa i karossen, där har vi rätt mycket som är ruttet! Bottenplattan har dock klarat sig förvånansvärt bra för att ha stått i högt gräs i 6-7 år.

Projekt rädda bubblan -66

32

En liten före- och efterbild på golvsidan! Sånt här får mig att vilja fortsätta! ICQ/ab

https://dl.dropboxusercontent.com/s/h0529t60p2lc0o3/37.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/s/p3o4pl7vx0tqfq3/57.jpg

Projekt rädda bubblan -66

33

Bergau skrev:

Juli 65 säger mina papper. dvs att det är en 65a. Dock säger följande saker annat:

Fälgarna
Ratten

Det som säger för:

Handtagen till dörren.

Kollade på http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … dating.php

Kan ha läst fel men men..

En annan sak som är lite kul är att din blinkerspak är till höger och inte vänster ICQ/ae


Läser du högst upp på den listan står det!  "The 3rd digit is the model year, i.e. 5 indicates 1965."
Så det här är en årsmodell 66:a tillverkad i aug 65. Hade det varit en 65:a så hade den haft länkpinneframvagn och en 5:a som tredje nr i chassinr.

Learning by experience is a great way to spend money...

34

Fattigmansporsche skrev:
Bergau skrev:

Juli 65 säger mina papper. dvs att det är en 65a. Dock säger följande saker annat:

Fälgarna
Ratten

Det som säger för:

Handtagen till dörren.

Kollade på http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … dating.php

Kan ha läst fel men men..

En annan sak som är lite kul är att din blinkerspak är till höger och inte vänster ICQ/ae


Läser du högst upp på den listan står det!  "The 3rd digit is the model year, i.e. 5 indicates 1965."
Så det här är en årsmodell 66:a tillverkad i aug 65. Hade det varit en 65:a så hade den haft länkpinneframvagn och en 5:a som tredje nr i chassinr.

Ja jo. Men nu har den ifs 65 handtag. Så det är ju lite mixtrat.

Ifs är 65-67 de åren VW plockade delar bäst de ville...

Braumeister i Oldtimer Oldspeed Club

35

när jag tänkte på årsmodell 66 , så är det kulbultframvagnen och 1300 märket på huven  ICQ/ab

Typ 1or: 55/5, 61, 67, 67, 68,72 typ 3: 70.

36

Nu har -66an vandrat vidare till en ny ägare, nämligen herr Alverby.
Har lovat Skurt att göra en projekt tråd om den, men det blir senare under vinter/våren hoppas jag. Just nu står den i förådet för förvaring och koll vad som behövs i delar.

Planen är en så länge hemlig men det blir inte orginal eller vw rod.