401

Då var bredbandslambdasonden inkopplad och kalibrerad :-) Funkar finfint.

Det mest spännande då.. hur låg jag till i bestyckning..?? Testat med varm motor

Motor:
1600
043 toppar, filade, plastade, planade 3,7
2x weber idf 40 (alfa romeo)

Bestyckning:
Halsring 32mm
Spridare 3,5mm
Lågfart ,60
Huvud 150
e-rör F11
Luftkorrigering 180

Test utfört på plan mark och 4:ans växel, vidare test skall givetvis göra, nu var det lite kort om tid.

900rpm (tomgång): Här ligger den snålt 17-18 afr.. får antingen gå upp i lågfartsmunstycke eller skruva ut blandskruv.
1000-3000rpm: 14-13,5 afr, helt ok
3000- 4500rpm: 13,5-12,5 afr, helt ok där med
4500 + rpm: Fetar på till 10 i afr, behöver större luftkorrigering. Kan också vara relaterat till att regulatorn inte pallar hålla nere trycket.

Ett annat problem är acc-pump. Vid snabbtryck på gasen leanar den ut helt.. antingen kasst membran, igensatta munstycken, för små munstycken eller för slappt ställda muttrar. Ska undersöka detta vidare vid tillfälle.

402

Bredbandslambda är fina grejer:)

403

MrPete skrev:

Då var bredbandslambdasonden inkopplad och kalibrerad :-) Funkar finfint.

Det mest spännande då.. hur låg jag till i bestyckning..?? Testat med varm motor

Motor:
1600
043 toppar, filade, plastade, planade 3,7
2x weber idf 40 (alfa romeo)

Bestyckning:
Halsring 32mm
Spridare 3,5mm
Lågfart ,60
Huvud 150
e-rör F11
Luftkorrigering 180

Test utfört på plan mark och 4:ans växel, vidare test skall givetvis göra, nu var det lite kort om tid.

900rpm (tomgång): Här ligger den snålt 17-18 afr.. får antingen gå upp i lågfartsmunstycke eller skruva ut blandskruv.
3000- 4500rpm: 13,5-12,5 afr, helt ok där med
4500 + rpm: Fetar på till 10 i afr, behöver större luftkorrigering. Kan också vara relaterat till att regulatorn inte pallar hålla nere trycket.

Ett annat problem är acc-pump. Vid snabbtryck på gasen leanar den ut helt.. antingen kasst membran, igensatta munstycken, för små munstycken eller för slappt ställda muttrar. Ska undersöka detta vidare vid tillfälle.

Kan det inte vara för stora halsringar som gör att du får för låg gashastighet när du gasar snabbt? Kanske du ska prova 28? Default/hmm

Bubbla -62

404

Jonas. Ja då får man lite mer svart på vitt om man är rätt ute :-)

Gb63VW62: Det kan också vara en tänkbar orsak givetvis, 32mm är i största laget till denna motorkombination. Jag har en uppsättning 28:or faktiskt.. men jag har inte testat dem då jag i så fall förmodligen behöver ganska mkt mindre huvudmunstycken.. runt 125-135 kanske..

En annan anledning till att jag inte gjort det är att den för övrigt går sjukt bra och säsongen lider mot sitt slut.. Till våren kommer det behövas ombestyckning ändå då motorkombon förhoppningsvis blir lite annorlunda.

405

Följde det med för programvara för datorinterface till Innovative, eller har du mätare i bilen?

406

Man får med både mätare med afr och programvara till loggning. Det sitter utgång på baksidan av mätaren om man vill koppla in laptop eller smartfåne, kabeln var med också.

407

MrPete skrev:

Är det ett problem att den går magert på 900 men ok på 1000-3000? Hur ofta belastar du den på 900? Vilket du än ändrar av det du föreslagit så kommer det att påverka det område som används mest så jag ser inget problem med det.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

408

Nej, det är inget problem att den går magert på 900, när den är varm, men jag hade gärna sett att den gick på tomgång på runt stochiometriskt iaf. För då hade de inte varit så jäkla snål kall då den hamnar över max på mätaren om man inte sitter och halvgasar på/av ett par minuter. Choke har jag ingen, även om det såklart skulle vara att föredra.

Sen en annan information som jag utelämnade, är att jag tycker blandskruvarna är långt utskruvade, men jag valde att inte ta med det eftersom jag läst diskussioner om alfa förgasare.. Alla förespråkar ½-1½ varv ut på blandskruven, över det - större lågfart.
Men det funkar inte på mina med 60 lågfart, däremot fungerar det när jag skruvar ut dem 6 varv. Det sägs att vissa alfa-förgasare har finare gänga på blandskruven och skall skruvas ut 6-7varv snarare än ½-1½.

Då jag inte har några andra blandskruvar att jämföra med så vet jag inte om gängan är finare eller inte.

Summan av kardemumman är att jag tänkte testa sätta i ett steg större lågfart för att ha något fetare tomgång utan att skruva ut blandskruvarna mer än 6varv. Hur det påverkar resten av lågfartskretsen visar sig, men munstycken är ju det enklaste att byta.

409

Har aldrig hört det om skruvarna men allt är möjligt. Kolla med Landelius om han stött på det.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

410

Ja, vad gäller alfa romeo verkar det finnas en del konstigheter. Det är bl.a. Gabriele (alfa1750) som sa detta.. men även att jag inte ska bry mig om antalet varv sålänge avgasvärdet är bra.

411

MrPete skrev:

Dock insåg jag snabbt att jag skulle beställt den längre kabeln med.. för denna kommer inte att räcka från kollektorn till mätarpanelen till vänster om ratten. Finns en 18fotare (5,4m) som man behöver.

Vart fick du sätta mätaren nu, hur långt räckte kabeln som var med? Måste spara ihop till en sån Default/smile

412

Jag löste längre kabel. Så mätaren sitter där den ska ICQ/ab

Här är den billigaste, under förutsättning att du inte åker på skatt + tull + moms.
http://www.ebay.com/itm/Innovate-MTX-L- … mp;vxp=mtr

Här är den jag köpte från England
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? … 2149353020

Längre kabel har du här, men du kan ju höra om du kan få med den istället för den korte
http://www.ebay.co.uk/itm/INNOVATE-18-f … 460d52f82b

413

Ok, en sak bara den där förlängningskabeln var endast till LM-2 mätaren... äh man får klara sig på den som följer med, behöver ju inte sitta å glo på den där mätaren hela tiden när man har bestyckat klart Default/smile

414

Aha, men då länkade jag fel kabel.. det finns till mtx-l också

415

mettis skrev:

Följde det med för programvara för datorinterface till Innovative, eller har du mätare i bilen?

Programet är gratis bara att hämta ned samma med manualerna
http://www.innovatemotorsports.com/support.php
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

416

MrIcka skrev:

Ok, en sak bara den där förlängningskabeln var endast till LM-2 mätaren... äh man får klara sig på den som följer med, behöver ju inte sitta å glo på den där mätaren hela tiden när man har bestyckat klart Default/smile

Det är samma kabel till LM-2 som MTX-L mätaren säger polaren som är Hqtec
lite info om kabelen  http://www.innovatemotorsports.com/xcar … amp;page=1
///Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

417

Aha se där Default/smile

418 Senaste redigerad av MrPete (2013-08-11 21:14:35)

Då har man åkt ca 50mil igen då med bubblan. Vi åkte från Kinna till Ängelholm och West coast bug meet. Mkt trevlig fest, vädret var lite blandat men mestadels fint :-)

Resan gick kanon och vi körde lite mindre vägar längs kusten, trevligare än att åka motorväg.

När jag vaknade på lördagen gick vi till utställningen och då ser jag att bubblan lutar skumt åt vänster.. hmm.. vänster bakdäck helt platt! wtf!? Försökte först med att ringa däckfirma i Ängelholm.. som givetvis hade stängt även lördagar under semester.. Men vi fick hjälp av Börjessons bil. Fantastiskt att han åkte hemifrån sängen för att hjälpa mig med däcket. Väl där såg vi att det var hål i innerslangen.. fick pipa iväg till närmsta mack och köpa slangrepsats. Tillbaka till Börjessons bil och laga, sen var det bara att kasta in hjulet i bilen och bränna tillbaka till träffen och montera.

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/p480x480/523480_10151771567534293_1910535202_n.jpg

Höll även lite koll på afr:en under resan och den ligger väldigt bra för det mesta. På höga varv fetar den på lite väl, så större luftkorrigering samt öka på acc.pumpen en del så ska det nog gå prima.

Här bodde vi under helgen, i Jockes husvagn, riktigt gött. Dock var det någon som tröttnade på vårt elverk och drog loss kablar och tändkabel.. varför inte bara stänga av det??
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMGP2180.jpg

En liten översiktsbild över utställningsområdet
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMGP2181.jpg

419

Hemma från helgens träff i Ängelholm. Var och hämtade ut ett försenat paket från dalhems med bugpack 19mm krängningshämmare och snabbstyrsats.

Så dagens uppdrag blev att montera krängningshämmaren
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-11c5d52f9a46bde2a8b846ffb6471b58.jpg

Snabbstyrsatsen fick vänta då styrlederna satt hårt i styrsnäckan och jag inte hade nån lust att riskera att slå sönder gängorna på dem.

Blandat sol och regn i Kinna, skaplig regnbåge på himlen :-)
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-14503ea15bca895893b23c9ce1a76b37.jpg

Så var krängingshämmaren monterad på framvagnen. Fick använda stora polygripen och svetstång för att få ihop fästen, men det gick till slut.
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-ed2f36d30e0eee2c3d98158b0817ebb0.jpg

Återstår att provköra med den för att känna skillnad. Vädret får bli lite bättre först. Funderar på att även sätta dit en camber-kompenserare bak.. Det skulle nog göra gott för väghållningen.

420

Jag var ute en sväng och testkörde. Bilen känns mkt stabilare i framvagnen, mer direktstyrd och mindre svajjig. Har inte testat några långa snabba svängar än.. måste hitta en bra plats att göra det ostört på :-) Det känns dock att bakvagnen inte riktigt hänger med utan svansar efter lite vid hastiga svängar.

Dock blev den i lägsta laget och ligger väldigt nära marken ;-P Får väl se hur det går på lite ojämnare underlag.

421

Testade att bestycka om motorn en aning igår och idag. Jag började med att sätta dit 200 luftkorrigering. Detta gjorde att afr blev bättre på höga varv och blandningen inte lika fet.

Dock så är den fortfarande mager på tomgång och blandskruvarna är redan långt ut. Så jag testade idag med att sätta i 65:or istället samt att dra in skruvarna 1/4 varv. Detta gjorde att blandningen blev något fet över hela lågregistret men ok på tomgång.

Något skumt det där.. men eftersom tomgången har mindre betydelse än lågregistret, så kanske jag får gå tillbaka till 60 och skruva ut blandskruven något istället..

Sen behöver jag nog justera acc.pumpar ytterligare.. alt sätta i större.. För jag får fortfarande en flatspot vid snabb acceleration, aft skjuter i höjden för en kort kort stund och sedan bli bra. Gasar man lite långsammare så drar den fint och afr håller sig bra.

422

Btw.. när jag satte dit casterschimsen på framvagnen så fick jag lite positiv camber fram.. vilket jag inte vill ha.. Hur löser jag detta på vettigaste sätt...

Går det att flytta schims eller öka antalet schims innanför nedre länkpinnen så att spindeln ändrar vinkel, eller blir det nåt knas då?

Enklaste sättet är att sätta dit sänkspindlar, jag vet... men det är inte svaret jag söker.

423

Clipsen till krängaren ska sitta åt andra hållet vad jag har förstått det som iaf. Sitter iallafall så på alla jag sett.....
finns ju justering i spindlarna att dona med. ska leta fram en länk det går att dona.

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

424

Kan ju inte spela så stor roll vilket håll de sitter åt kan man tycka.. möjligtvis att de är trögare att trycka ihop åt det håll jag satt dem.. eftersom länkarmen inte kan ge med sig något.. vilket bussningen kan.. men men, nu sitter de på iaf :-)

Jag har haft loss spindlarna och kollat, men inte ändrat nåt.. Justeringen i form av spåret i länkpinnen gör ju att den åker ut/in, men drar man ut den blir det ju ett stort glapp.. Jag fattar det som att man schimsar och sen drar åt så det inte finns något glapp.. ? Kolla gärna om du hittar nåt :-)

425

MrPete skrev:

Btw.. när jag satte dit casterschimsen på framvagnen så fick jag lite positiv camber fram.. vilket jag inte vill ha.. Hur löser jag detta på vettigaste sätt...

Går det att flytta schims eller öka antalet schims innanför nedre länkpinnen så att spindeln ändrar vinkel, eller blir det nåt knas då?

Enklaste sättet är att sätta dit sänkspindlar, jag vet... men det är inte svaret jag söker.

Det svar du söker finns inte för det går inte att justera camber på de framvagnarna. Det går att shimsa så att det blir "rätt" till de bärarmar du har men det är allt sen tror jag inte att det ändrades för att du monterade castershims, bara att du ser det mer nu. ICQ/ab

Ali G