51

Vi får väl se vad jag hittar på med kammen nästa gång motorn delar på sig.

Jag fick äntligen tid att bestycka om förgasarna idag.
Med hjälp av en sprängskiss och lite sunt förnuft lyckades jag komma fram till hur munstycken och halsringar satt fast och kunde bytas.
Förgasarna är numera bestyckade enligt följande:
Halsring: 28mm
Luft: 200
Huvud: 135
Lågfart: 55

Jag antar att 135 är för stort, men det är det minsta jag har och jag tänker se hur den går innan jag letar nya munstycken.

En sak jag la märke till var att halsringarna jag plockade ur hade någon filat och polerat. Dom jag satte i var däremot orörda.
Är detta något jag borde göra på dom nya halsringarna? För isåfall plockar jag ut och putsar upp dem innan förgasarna åker tillbaka på motorn.

52

Nu är motorn vid liv igen och bilen ute ur garaget ICQ/ab

Jag vill inte uttrycka mig så mycket om hurvida motorn går som den ska eller inte då jag enbart justerat blandskruvarna på egen hand(för första gången). Jag körde på principen att skruva in tills motorn går dåligt och sedan ut tills den går bra igen. Det jag reagerade på var däremot hur pass mycket jag fick skruva in, i nuläget är alla fyra skruvar ca 1/2-1 varv från stopp. Detta låter som för stort tomgångsmunstycke i mina öron.

Mer än såhär tänker jag inte göra själv, utan i morgon ska jag hälsa på en som kan lite mer än mig för ordentlig justering och synkronisering.

53

1/2 till 1 varv är fullt normalt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

54

Svwerker skrev:

1/2 till 1 varv är fullt normalt.

Då slipper jag oroa mig ICQ/ab
Vi får se vad som kommer ut efter morgondagens justeringar. Förhoppningsvis mycket fart och lite soppa ICQ/ae

55

Jag åkte som planerat till min bilguru på vägen till jobbet idag. Detta gick lite si och så.
För det första så visade det sig att spjällen på högra förgasaren satt olika. Med andra ord så är det ettan som håller liv i motorn. Hur åtgärdar jag detta?
Utöver det så skruvade han om blandskruvarna ganska rejält från vad jag satt dem på, men det såg bra ut på co2 mätaren, så då måste det vara bra. Det tog mig 50 meter att upptäcka att så inte var fallet. Host, spott och misständning mer eller mindre hela tiden var resultatet.
Jag lyckades i alla fall ta mej till jobbet, men hem tänkte jag inte åka på samma vis utan jag lånade en domkraft av grannbutiken så jag kunde komma åt att skruva om förgasarna.
Min tanke var att skruva om till som jag stallt in dem då de gick hyffsat. Det visade sej att han skruvat ur blandskruvarna ganska mycket varpå motorn gått på tok för fett. Så jag började om med metoden in tills den går dåligt och sedan ut tills den går bra igen. Detta gick bra förutom på treans cylinder, denna var mer eller mindre helt urkopplad. Ingenting hände ovasätt hur mycket jag skruvade inte heller märktes något om jag drog ur tändkablen. Gnista fanns det dock.
Jag provade med att skruva den ett varv från stopp och ta en provtur. Denna resulterade i en väldans massa smällar i avgaset och mer eller mindre enbart en trecylindrig motor.
Sedan provade jag att skruva på luftventilen brevid blandskruven(vad den nu heter..) efter att ha rattat ut denna en bit hörde jag att cylindern vaknade till. Efter att ha rattat ut blandskruven lite kunde jag köra igen utan misständning och avgassmällar. Lite misständer den dock vid kraftigt gaspådrag från låga varv.
Nu är då frågan varför jag var tvungen att göra på detta viset för att få motorn att gå på alla fyra.

Min tanke är numera att först rätta till spjällen på ena gasaren, skruva tillbaka alla skruvar till utgångsläge och sedan göra justeringen på egen hand och bara låna vaccummätaren istället för gubbe med mätare.

56

Låssa tomgångsmunstyckena å titta så det inte hamnat någon skit i dom. Kan bli så som på cyl3 att det inte gör någon skillnad med blandskruven. Att du fick släppa på luftskeuven e nog för att spjället tätar mer på 3an än 4an. Ta bort båda förgasarna, rikta dom mot solen och titta underifrån hur mycket ljus som tränger igenom sedan e det bara att få dom lika.

När du ställer in blandskruvarna får du titta på stiften vilken färg dom har. Köra lite, ut med tändstiften och skruva lite, sen göra om tills du får bruna stift.

57

Han verkar inte ha koll på hur man justerar så då vet du vem du inte ska anlita.
Det kan räcka med att lossa spjället från axeln och vrida lite. Kolla så att det stänger genom att titta i motljus.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

58

Jag började dagen med att skruva bort förgasaren för cyl 1&2 för att justera spjällen på denna.
Detta gick inte så värst bra då ena skruven vägrade lossna och numera är lite rundare i kanterna.. Men å andra sidan kunde jag inte se hur jag skulle kunna vrida på spjällen på detta viset.
Jag vet inte riktigt vad jag kan göra. Visserligen så kan väl lite milt våld och bryta på axeln gå, men det känns lite si och så. Eller är detta hur man ska göra det?
Det slutade i alla fall med att jag skruvade tillbaka gasaren och började labba lite med blandskruvarna igen. Dessa nollade jag alla innan.
Lite pillande senare verkade allt gå rätt så bra så jag tog en provtur som även denna gick fort och bra.

Jag lånade vaccummätaren på vägen hem från jobbet idag så jag kunde fullfölja morgonens justeringar. Men nu ville inte bilen gå bra längre.
Jag började med att konstatera att gasarna var ganska olika ställda. Ettans gasare är den som suger i sej all luft, men förgasarna var synkade efter tvåans tratt.
Nu gjorde jag så att jag skruvade om så ettan stämmde lika med 3 och 4, med tvåan mer eller mindre stängd som resultat. Sen skruvade jag på luftskruven på tvåan för att få upp denna. Några varv senare hade jag en vaccumsignal som började närma sej övriga och vad som nästan låter som en visselpipa till gasare.
Med alla trattar någorlunda lika så nollade jag och skruvade till blandskruvarna ytterligare en gång.
Nu går bilen faktiskt rätt så bra att köra, men vid tomgång och lite gas hörs det att en cylinder inte riktigt hänger med, troligtvis tvåans. Utöver det så är bilen pigg och glad.

Sen har vi det där med blandskruvarna som inte riktigt står lika.
Ettan och fyran är ca 1-1.5 varv från stopp.
Tvåan och trean är ca 2-3 varv från stopp.
Hur? vad? varför? problem?

Kan jag köra på detta viset eller måste jag riva och göra om igen?
Eventuellt kommer det bli långtur i början av nästa vecka, så tills dess vill jag att allt funkar som det ska.

59

Har du samma vakum i på alla cylindrarna med syncklocka så är det otroligt att det kan vara så stor skillnad på blandningsskruvarna. Är lågfartsmunstyckena lika så att ingen har borrat dem?

Om det är spjällaxeln som är skev, vilket inte är ovanligt, så är det bara att bryta med två skiftnycklar.

Ali G

60

Idag har jag ännu en gång plockat av gasaren, men den här gången åkte den inte tillbaka förän resultat fanns att visa. Eftersom det inte fanns någon vettig justeringsmån så blev det milt våld för att rätta till spjällen. Lite brytande senare kunde man ana rätt så lika ljusgenomsläpp i trattarna.
Och sen blev det ännu en gång att ställa skruvarna i utgångsläge och skruva på för ännu mera pillande.
Nu märktes det att skillnaden på vacuum mellan trattarna inte var lika stor längre. Lite mera brytande i bilen senare och det vart ännu bättre. Slutligen skruvade jag på luftskruven för att jämna ut bättre. Visserligen är det inte helt lika, men betydligt bättre.
Sen var det bara att synkronisera bägge gasare och skruva på blandskruvarna, numera är dessa betydligt likare varandra. Nu gick faktiskt motorn mycket jämnare än tidigare, något som en provtur bekräftade.
Det går att ana en mindre ojämnhet vid lätt gaspådrag från låga varv och lite småpuffar vid tomgång.
Ojämheten misstänker jag beror på spjällen och puffarna att motorn går aningen snålt. Men jag har gjort så mycket jag kan med min kompetens och det får duga för stunden. Nu ska jag bara få tag i någon som kan det här med webrar på vw för slutlig finjustering.
I morgon ska jag kolla samtliga tändstift för ytterligare bedömning.

61

Du har haft mycket strul men med frågor och tålamod har du lärt dig hur noga detta är. Jag kan bara gratulera till en kunskap som få har tålamod att ta till sig.  ICQ/ab

Ali G

62

Svwerker skrev:

Du har haft mycket strul men med frågor och tålamod har du lärt dig hur noga detta är. Jag kan bara gratulera till en kunskap som få har tålamod att ta till sig.  ICQ/ab

Helt sant ICQ/ab
För en vecka sen hade jag aldrig vågat skruva på förgasarna, och nu låter jag ingen annan "kunnig" göra det ICQ/ae

Jag kollade precis stiften.
Samtliga är sotsvarta, men treans var ljus på spetsen.
Nu är bara frågan hur lång tid det tar för stiften att skifta färg. Sedan senaste justeringen har jag kört en tre kilometers rätt så gasglad provtur med lugnt slut.
Stiften är samtliga rengjorda med stålborste för att kunna börja med ett bankt papper.

63

Med tolv mekpauser, en domkraft och en tändkabel på första dagen kan man ju fundera på hur bra det gick igentligen...
Men då det inte blev någe bättre så sket jag i det och körde på som det var resten av resan ICQ/ad

Som jag sa så var min plan att kolla stiften med några mils intervaller och justera förgasarna därefter. Det första problemet jag stötte på var vilken del av stiften jag skulle kolla på. För spetsen var gyllenbrun och basen svart på alla stiften efter några pauser. Eller är det basen som ska vara gyllenbrun?

Men en del av mekandet gick till att få gasreglaget att fungera som det ska. Problemet var att högra förgasaren(cyl 1&2) inte stängde helt vid släpp på gasen, även om vajern var lös. Troligtvis så behövs det olja på gasvajern då jag bytt denna fyra gånger.. Detta slutade med att en extra hårdare fjäder införskaffades och monterades.

Detta var dock det mindre bekymret, det problem jag bråkat med hela resan är att få motorn att gå på alla fyra cylindrar.
Jag ska försöka förklara symptomen på bästa vis så får vi se om någon känner igen detta..
När jag ställer in motorn har jag lika vacuum på 2,3&4 men betydligt högre på 1. När jag skruvar på blandskruvarna reagerar motorn på 1,2&4. Trean kan jag skruva hur mycket jag vill på utan att något händer, ibland kan några små avgaspuffar anas efter 4-5 varv.
När jag står stilla på tomgång, speciellt när motorn är kall så skakar hela bilen, det känns som ettan är vad som driver motorn, 2&4 hänger på och trean gör ingenting.
När jag håller jämn hastighet hörs det att motorn går ojämt. Det känns som den bara går på tre cylindrar, troligtvis 1,2&4. Det smäller även i avgaset till och från.
Däremot när jag gasar på blir gången jämnare och motorn får ökad kraft. Detta tyder jag som att alla cylindrar går som de ska.
En tanke jag hade var att detta berodde på hur spjällen stog i förgasarna, men så är inte fallet, för det pedaltryck som innebär fartökning i ett läge och motorn går bra kan innebära jämn fart i ett annat läge och då går den ojämt igen.
Dessutom så vid lättare till medium gaspådrag hörs ojämnheten tydligt i och med högre avgas, men efter någon sekund avtar detta och motorn vaknar trots att pedalen står lika hela tiden. Det är denna fördröjning som ger mig slutsatsen att det inte rör sig om spjällens position, utan något annat. Igenkletade kanaler kanske, men jag har blåst rent alla lågfartsmunstyckena med tryckluft. Att det skulle röra sig om dessa är jag också lite fundersam över då symptomen även uppstår över 3000 varv. Detta provade jag på lägre växel då fartmotståndet vid motorvägsfart var tillräckligt för motorn att gå ordentligt. Dock så small det i avgaset till och från trots att motorn känndes bra.

Resan hem däremot gick betydligt bättre. Nu ville jag bara hem och jag hade insett att vad jag än gör så blir det inte bättre så jag bara körde på och lät motorn leva sitt liv.
Till att börja med så skakade hela bilen vid tomgång, men de första milen på en mindre väg genom skogen som för övrigt var aldeles underbar att åka på med fin asfalt, fin natur och härliga svängar. En perfekt njutaväg helt enkelt. Här märkte jag knappt av motorns ovilja att gå ordentligt, visserligen kan det faktum att farten aldrig var densamma förklara den saken.
När denna väg var avklarad följde 35 mils motorväg. Denna kördes i en konstant fart av 90-100 km/h, vilket innebär runt 3000 varv.
Här gick det i vågor, oftast kunde jag köra mil på mil utan en enda smäll i avgaset och jämn gång. Men ibland kom det stunder då det pangade på rätt så bra där bak.
Tvekandet och ojämnheten i början på gaspådrag kvarstog dock hela vägen hem.
När jag tankade efter denna sträcka hade jag snittat 0,86 l/mil och av placeringen på oljetemstickan att döma så var motorn långt ifrån varm.

En annan sak jag lagt märke till är att precis när jag kommer upp i 3000 varv hörs ett nytt sugande ljud från motorn. Jag misstänker att det är luften som flödar genom filtren jag hör, men varför just så tydligt vid övergången till huvudmunstycke?

Samtliga problem jag beskrivit nu har uppstått efter det att förgasarna bestyckats om.
Det enda som var med förut var att bilen skakade vid tomgång.

Nu vet jag att jag dragit ut hela situationen ganska redigt, men jag ville hellre skriva för mycket än att utelämna någon detalj som kan vara avgörande för en felsökan.
Min fråga är nu vad är det som gör att alla cylindrar inte vill hänga med hela tiden och varför smäller det i avgaset?
Nu söker jag inte bara svar på trolig orsak utan även förslag på hur dessa symptom kan åtgärdas så jag får en konstant jämn och fin gång.

Jag har för avsikt att åka till VWänerträffen första helgen i augusti, men då jag ska bort veckan innan så vill jag att bilen ska gå fint helst innan nästa helg.

64

Hej
Det är skit svårt att säga vad som kan var knas
Det som du upplever vid 3000 kan vara flatspott (övergången mellan lågfart till högfart )
Jag brukar göra så här innan man monterat dit fuggarna
Nr1 tar fram digital skutmåttet och bladmått
Nr2 stoppar in bladmåttet i mellan spjäll å förgasarhuset (0,10mm) sen mäter höjden på spjället på nr1 och nr2 om dom inte är lika så får man ta en tång å rikta det spjället som inte sämmer
Sen samma med nästa fugge
Du kan testa med att byta tändstift för du kan ha släkt ett stift (funkar fint när du testar dom vid sidan men när kom trycket kommer så orkar dom inte tända )
99 fall av 100 så kan du inte starta stiftet igen
Om jag var dig skulle jag åka upp till B R C (tierp) som är samma helg som Vwänerträffen 
Då kanske det är någon av oss som leker med tävlings bilar kanske har tid att lyssna på din motor och du får råd hur du skall avhjälpa dina problem 
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

65

Min plan är i nuläget att köra in bilen i garaget och skruva bort vänstra förgasaren och blåsa rent alla kanaler för att försäkra mig om att det inte är stopp någonstans där.
En annan teori jag funderat över är ifall det faktum att ettan går lite mer än resten kan göra då att motorn hamnar i obalans och att då när det är dags för trean att tända så har motorn såpass snurr att denna knappt gör något.
Detta är som sagt en halvgalen teori helt obaserad på kunskap..

Jag hade gärna åkt till Tierp (35 mil närmare) vilket också var min plan från början, men det är som så att jag ska hälsa på lite bekanta i trakterna kring Vänersborg i samma veva som träffen. Två flugor i en smäll ungefär ICQ/ae

66 Senaste redigerad av MrIcka (2013-07-26 23:10:03)

De eviga bestyckningsfrågorna ICQ/ab Tycker mina 55 tomgång verkar för små måste skruva ut luftskruven mer än 1,5 varv kanske 1 å 3/4 för att de ska bli bra... Men de man läser så verkar typ alla klara sig med 55. Tänkte prova mina 60 men känns inte de lite häftigt i min fjutt snurra?

Kan de va nån annat galet som ger detta fenomen :-)

67

Storleken på munstyckena styrs av gashastigheten som ger hur mycket vakum du får så det är inte säkert att bara för att motorn är en liten fjutt behöver den väldigt små munstycken. Tycker inte att 1-3/4 varv är alarmerande mycket.

Ali G

68

MrIcka skrev:

De eviga bestyckningsfrågorna ICQ/ab Tycker mina 55 tomgång verkar för små måste skruva ut luftskruven mer än 1,5 varv kanske 1 å 3/4 för att de ska bli bra... Men de man läser så verkar typ alla klara sig med 55. Tänkte prova mina 60 men känns inte de lite häftigt i min fjutt snurra?

Kan de va nån annat galet som ger detta fenomen :-)

För att försvåra lite till

Så kan du beställa varje hundradel typ 0,56/0,57 och så vidare när det gäller lågfart
Det är en kille som heter Gabriel som säljer och mekar fuggar i ltalien 
Han är på ebye  och kallar sig alfa 1150
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

69

Svwerker skrev:

Storleken på munstyckena styrs av gashastigheten som ger hur mycket vakum du får så det är inte säkert att bara för att motorn är en liten fjutt behöver den väldigt små munstycken. Tycker inte att 1-3/4 varv är alarmerande mycket.

OK men vad tycker ni jag ska göra, prova hur de blir med 60 som jag redan har eller ge fan :-) vad hade du gjort?

Kollade tändningen och den stod på lite mer än 32, ställe ner den till närmare 30 men då började den tveka vid gaspådrag... Sägs väl att 009'a ska ligga på 30? Läste väl att nån ställ den på 34, tror de va mrpete, så de kanske inte va helt galet som de va ändå.

70

Dom gamla sanningarna när det gäller bestyckning behöver nog revideras lite,med den bensin vi har idag som innehåller mer & mer etanol så verkar bestyckningarna hamna 1 och ibland flera steg större än tidigare  ICQ/ab

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

71

Äh då tar ja å provar med mina 60 en sväng, kostar ju inget :-) får se hur skruvarna hamnar då.

72

Vad är problemet då ska avhjälpa med större munstycken? Det framgår att du "tycker" att de är små för att skruven skruvas ut 1-3/4 men hur beter sig motorn eftersom du tycker att du har ett problem?

Vilken tändning du ska ha beror inte på vilken fördelare du använder utan en massa andra faktorer som förbränningsrum, kompressionsförhållande, slag/stakförhållande, borr mm men inte vilken fördelare du har.  ICQ/ab

Ali G

73

Nja de jag upplevde var att den tveka när jag hade ändrat tändningen. Har för mig att jag läst att om man skruvar ut skruven mer än 1.5 varav så hade man försmå lågfartsmunstycken... Mer än så kan jag inte om detta än ;-)

Ja de är möjligt men de man läst på detta forum så skrivs de 009 = 30 före... Så man får kanske köra lite på känn då med de som funkar bäst, MEN man kanske kan ha FÖR mycket förtändning?

74

Det var jag som satte den totala förtändningen på 34 grader ja. Men det är ingen 009 jag har, utan en bosch med magnettrigger från V*lvo som jag lånat av PPR-Micke. Den är sedan moddad en hel av honom. Men som Svwerker skriver så har det ingen betydelse vilken fördelare man har..

högre kompressionsförhållande, oktantal på bränsle samt längre duration på kamaxel tillåter tidigare tändning. Om tändningen är FÖR tidig kommer kolven att möta explosionen på vägen upp. Detta skapar HÖGA cylindertryck och kommer med största sannolikhet rasa motorn inom en snar framtid. Det börjar oftast med att kolvarna spricker i ringlandet, sen är det slutkört. Jag har erfarenhet av detta från golfen och kolvarna såg inte så roliga ut.

75 Senaste redigerad av MrIcka (2013-08-07 09:49:30)

Finns ju många olika skolor verkar de som när man läser hur man ska justera lågfarten,

In tills den går dåligt, och sedan ut tills den går som bäst det är alla med på... men sedan finns de lite att välja på, 1/4 varv ut, eller 1/2 varv ut eller inte röra den alls när den går som bäst?!?

Hur gör ni som skruvat på fler förgasare än mig?

Så här ser ett av stiften ut, ser väl inte så tokigt ut va?

http://i41.tinypic.com/sghffb.jpg

http://i39.tinypic.com/x29x0l.jpg