1

Hej! Jag har en 64:a som är sänkt runt 2 hack bak och har köpt kapslade hjullager till den i förebyggande syfte. ( lagren är inte dåliga ännu, men med min tur så blir dom väl det halvvägs ner till Mantorp eller nåt.. ICQ/ab )
Så det jag undrar är ifall någon har någon bra guide eller liknande på hur man byter hjullager bak? Och kanske tips på vad jag borde tänka på, absolut inte ska göra, vilka verktyg jag behöver osv...
Jag har en sådan här avdragare men vet inte om den funkar?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … tyg-20352/

Kan tillägga att jag aldrig bytt hjullager förut så räkna med att det kanske kommer någon dum fråga på något inlägg ICQ/ad

Med vänlig hälsning, Risto

Det gick inte fort och inte blev det bra heller...

2

Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar. ICQ/ab

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

http://www.vw-classicparts.de/repleitfa … itel_H.pdf

Här står lite på tyska och juste sprängskisser på hur det ser ut. Är nog dock till äldre bil än din men borde se lika dant ut?

4

Tack för svaret! Trist att man inte är en fena på tyska ICQ/ad
Har kollat lite videos o grejer också så man har fått lite hum om hur det går till, men är det någon som vet om man kan använda min avdragare och måste man pressa i nya lagret med hydralpress eller liknande?

5

Någon av dessa borde ju funka annars? Då man kommer in mellan yttre och inre ringen på lagret med avdragaren?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … re-191397/

Räcker det med den lilla satsen tro?

6

Har du tankat ner bugme videosarna :0) där visar dom exakt hur de går till. Dom filmerna är guld värda.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

7

Nej det har jag inte gjort? Det ska jag absolut göra! Tusen tack för infon! ICQ/ab

8

Nu har jag kikat på Bug me videon om hjullager och dom visar istort sett hela proceduren förutom hur man får ur själva lagret :-) Så behöver man en speciell avdragare eller?

Och en till fråga, gör man exakt lika med alla packningar, o-ringar osv när det är ett kapslat lager som ska dit istället?

9

Absolut, det kan jag ju göra. Men jag gillar mer att veta i förväg så man inte står där o kliar sig i huvudet och måste avbryta och gå in till datorn och vänta på svar ICQ/ad Och så vill jag ju inte sätta packningar eller liknande fel ifall det nu skulle vara skillnad på att sätta i ett kapslat lager så man får riva allt igen.. ICQ/ad
Tänkte också att det lär vara många som bytt hjullager bak och visste om man behövde en avdragare eller ej ICQ/ab

10

Med den inställningen att veta vad man gör innan man gör det! (vilket är helt i min smak ) så kan jag varmt rekomendera rephandböckerna som finns tillhands. Se tex csp etc.

Learning by experience is a great way to spend money...

11

Det är ingen skillnad på att montera ett kapslatlager.

Offtast räcker det med ett slag på drivaxeln vilket inte är rätt men det funkar (om man inte har lagerutdragare som man slår in och vrider fast) oftast, släper den bara en bit sätter du in ett par skruvmejslar och gör om det, om du inte får in en vanlig avdragare Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

12

Härligt! Tackar så hemskt mycket för infon Johan W! ICQ/ab

13

Nu var de många år sedan jag gjorde detta. Ena sidan var inga större problem att få ut lagret. Men andra sidan var ett h**vete.
Avdragaren fick inte plats. Jag lossade då hela ytterröret från lådan å drog ut de en bit.
På de sättet kom lagret ut. MEN de var ett ännu större problem att få tillbaka allt. Så de är ingen lösning jag rekomenerar,
Om jag stöter på problem nästa gång ska jag först testa bygga en sådan här går inte de så får jag klura yt något annat

Post's attachments

utdragare.png, 302.98 kb, 868 x 543
utdragare.png 302.98 kb, 605 downloads since 2013-02-19 

14

Fattigmansporsche skrev:

Med den inställningen att veta vad man gör innan man gör det! (vilket är helt i min smak ) så kan jag varmt rekomendera rephandböckerna som finns tillhands. Se tex csp etc.

Ska kika på det med! Tackar för tipset! ICQ/ab

15

Bajen skrev:

Nu var de många år sedan jag gjorde detta. Ena sidan var inga större problem att få ut lagret. Men andra sidan var ett h**vete.
Avdragaren fick inte plats. Jag lossade då hela ytterröret från lådan å drog ut de en bit.
På de sättet kom lagret ut. MEN de var ett ännu större problem att få tillbaka allt. Så de är ingen lösning jag rekomenerar,
Om jag stöter på problem nästa gång ska jag först testa bygga en sådan här går inte de så får jag klura yt något annat

Den såg ju inte så dum ut! Ska pröva först o se om lagret sitter löst annars blir det nog till att fixa en sån där! Tack sålänge ICQ/ab

16

Har grejat lite nu och fått ur lagren på båda sidor. ( ena lossade relativt enkelt det andra fick jag dra i två skruvar mellan lagerbanorna på och sedan fästa dom i en avdragare )
Har kikat på lite videos också nu när man ska ihop med det nya men det jag tänkte fråga är vart den andra papperspackningen ska sitta? Den ena sitter ju bak på själva huset man tagit loss, ska den andra sitta bakom bromsskölden eller liknande? För hittills så har jag kunna ha skölden kvar ( vet inte om man kallar det sköld, men själva delen av bromstrumman som backarna sitter på )

17

Risto skrev:

Har grejat lite nu och fått ur lagren på båda sidor. ( ena lossade relativt enkelt det andra fick jag dra i två skruvar mellan lagerbanorna på och sedan fästa dom i en avdragare )
Har kikat på lite videos också nu när man ska ihop med det nya men det jag tänkte fråga är vart den andra papperspackningen ska sitta? Den ena sitter ju bak på själva huset man tagit loss, ska den andra sitta bakom bromsskölden eller liknande? För hittills så har jag kunna ha skölden kvar ( vet inte om man kallar det sköld, men själva delen av bromstrumman som backarna sitter på )

Du ska bara använda en packning och den ska sitta mellan skölden och packboxöverfallet. Mellan skölden och "navet" där lagret sitter brukar jag stryka på lite permatex.
Anledningen till att satsen innehåller 2 packningar är för att bussen har två, har jag för mig (någon får gärna rätta mig om jag har fel) men bubblan ska bara ha en packning.

Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se

18

Ok, då blev nog rätt när jag satte ihop det ICQ/ab tack för infon, slipper jag oroa mig i onödan.

19

Hej tänkte bara höra vart du fick tag i kapslade lagerna?
Mvh

20

Jag köpte dom av en kille här på forumet då han hade fått dom över. SKF lager 6306-2RS1 tror jag dom hette..

21

Risto skrev:

Jag köpte dom av en kille här på forumet då han hade fått dom över. SKF lager 6306-2RS1 tror jag dom hette..

okej! tackar ska ringa den lokala lageråterförsäljaren i stan och se om dessa lager går att få tag i!

22

Någon som har måtten på lagret, så man kan ringa typ momentum å kolla om de har.

23

D72 d30 b19

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

24

Hur gick de me lagret? Fick du ut de me nån av biltemas produkter??

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name