1

Kanske dum fråga, men - vad ska lacken man köper på mekonomen blandas med, eller kanske ska börja med att fråga om den ska spädas över huvud taget... Jag har köpt L63H sage Green ( taiga grön ) men det blir inte samma färg som jag har på bilen... Den är för mörk, och då tänkte jag att om man spär den kanske det blir rätt... Hur mycket ska man isåfall ha i? Tacksam för svar.

412 ls variant -74 ( min 1:a bil, borta sen länge...)
1302s -71
Typ 2 -74
412 le variant -73
Typ 3 variant -64
412 pickup -73

2

Blandningsförhållandena är olika märken emellan. Den jag lackat med nu är en del härdare och tre delar färg och ca 15% förtunning. Men vad har du för grundfärg? Det se ganska stor betydelse om du har en ljus eller mörk grund.

Baywindow 2.0 -76 campinginredd
Vw T3 Buss -89 Coach

3

Du  måste veta om det är en syntetisk enkomp eller tvåkomp för att veta vad du ska  blanda/förtunna med.
Alla billacker måste förtunnas annars blir det apelsinskal.

Kör du syntetisk måste du ha korrekt förtunning men kör du med tvåkomp kan du i nödfall använda cellulosa förtunning "billigare" om du skulle ha slut på acryl förtunningen.

Brukar alltid ha en 5 litare hemma, perfekt att skölja sprutan med.

Sen kanske det spelar roll var du köper lacken.
Köper alltid min billack på Lackman, då vet man att man får bra grejor, och nej, jag jobbar inte på Lackman.  ICQ/ag

FÖR DU ROLLAR VÄL INTE BILEN????????  ICQ/am

stenis
orust

4

Tack, får kolla upp mer om färgen på mekonomen, nej ingen roller, dock bara liten pensel än så länge för att testa färgen...

412 ls variant -74 ( min 1:a bil, borta sen länge...)
1302s -71
Typ 2 -74
412 le variant -73
Typ 3 variant -64
412 pickup -73

5

Det blir sällan rätt nyans, sen har olika fabrikat sällan samma recept.
Bäst att gå till en lackhandel eller billack där de kan mäta nån del från din bil med en kamera.
Då brukar det bli väldigt nära om inte perfekt.

Har du bara penslat utan härdare så kanske inte färgen har torkat ordentligt och visar en felaktig nyans ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.

6

Dessutom brukar det ju bli lite mörkare när man penslar och inte sprayar..

7

Exsagt!

Ät gul snö, det kan vara öl.

8

farbror min lacka min nuvarande 66,a och innan klarlack så va den mörk och matt, kanske de ska va klarlack till den?

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg