det där gillas !! 
1,026 2013-07-22 16:37:26
1,027 2013-07-23 19:01:43 Senaste redigerad av Michos Miche (2013-07-23 20:30:03)
Efter 130 mil har ett stort problem uppenbarat sig. Så pass stort att Bad Camber är hotat i helgen. Iallafall om jag vill åka bubbla. Annars fyller jag flaket på bayen och säljer delar.
Jag har noterat ett gnisslande ljud från vänster bak de senaste fem milen som har tilltagit. Ikväll lossade jag navkapseln och saxpinnen för att ta bort trumman och titta. Muttern gick att gänga loss för hand, på båda sidorna. Så här ser det ut höger bak. Både drivaxel och trumma är förstörda. På vänster sida är förstörelsen påbörjad, men inte alls lika illa som här.
Frågan är, vad kan ha hänt? Bakvagnen är ju ett ihopplock av de delar jag har fått tag i. Och någonstans har något blivit helgalet. Inte en chans att båda muttrarna som är dragna (dessutom med oskadda saxpinnar) ska ha gängat upp sig, dessutom har ju muttern gnagt sig in i trumman. Något lirar inte ihop eller saknas. 50 split tappade ju en trumma på Zwittern pga en missad distans. Och det här har det inte varit långt ifrån katastrof heller.
Jag har nog grejer att få ihop bilen för helgen, trumma tror jag är lika på min -58 och drivaxel har jag på en skrotlåda, om den går att rädda. Men det är lönlöst att montera ihop igen och det ändå är fel. Så, vad kan ha blivit fel?
Nuvarande spec: Drivaxelrör från oval. Bromstrumma 40 mm bromsbredd och drivaxel från splitcaselåda.
EDIT: Bubblan kommer inte att vara körbar i helgen. På torsdag kommer en motortidning och gör reportage, och då lär den stå på hjul.
1,028 2013-07-26 09:22:02
Det blir bubbla till Bad Camber imorrn ändå!
Det räcker om jag byter drivaxlar i vinter, för trummor har jag hittat på i gömmorna. Men tar med alla grejer som är lovade. Ses imorrn! 
1,029 2013-07-26 09:33:03
Gött! Ska bli kul att se den 
1,030 2013-07-26 13:16:57
Det blir bubbla till Bad Camber imorrn ändå!
Det räcker om jag byter drivaxlar i vinter, för trummor har jag hittat på i gömmorna. Men tar med alla grejer som är lovade. Ses imorrn!
När åker ni från hedemora imorgon? Sparkade fart på bubblan igår efter några intensiva kvällars skruvande, och går allt som planerat skall det bara vara lite småfix och att tvätta den för att köra imorgon.
1,031 2013-08-04 08:38:36 Senaste redigerad av Michos Miche (2013-08-04 08:41:26)
I Tierp rullade en massa balla paneler. Och då blev man ju inte mindre sugen på sin egen bottenlösa sak..
Den senaste tiden har jag med stor hjälp av larsson hamstrat en massa delar till den, och med lite tur kan jag börja sent i höst. Allt beror på hur långt verkstadsbygget hinner.
Det är kul med mock-up
Silly season hos mig, vad ska jag göra i vinter? Klart är att jag inte vill vara projektlös.
1,032 2013-08-04 09:18:59
Go man go..klart du skall bygga panel i vinter!!!
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
1,033 2013-08-04 19:32:48
Tja, i ditt tempo så kommer du ju rulla panelbuss i slutet av maj nästa år.
Så det är ju bara å köra på 
1,034 2013-08-04 21:08:09
Dags att klippa gräset och lägga upp strategin på vinterns projekt...GO! 
late,
in love,
and a little drunk..
1,035 2013-08-04 21:43:32
Interiören i verkstan just nu..
Målet för året är att dunka i en port, gjuta igen det stora hålet i golvet bakom stenhögen, fixa en avväxling för balkarna i taket, på med ny panel runt om (en bra bit på väg) och fixa dräneringen. Därför ses vi nog inte mer i år på någon träff. 
Dessutom bygger jag VW-lager samtidigt i andra huset, för att äntligen slippa gräva fram saker man inte visste att man hade.
---------------------
Planering är väl kanske inte min starkaste gren, men ja nog planeras det över vilket bilbygge det blir i vinter.
Detta bygge kommer jag inte att genomföra helt på egen hand. Jag lejer bort jobbet med fram och bakvagn med tillhörande modifieringar i ramen för att kunna slamma den. En slaktad frisk early bay kommer som sagt att stå för chassiet, och om allt går som önskat kommer den att levereras till Bussbyn i oktober-november.
Motorbygge kommer jag nog också leja bort. Intresset för motorer har inte riktigt infunnit sig hos mig, utan det är karosseri jag verkligen gillar och vill lägga tiden på.
Mycket snack, men det är kul att med dessa inlägg skapa inspiration för sig själv (och kanske för andra) inför vintern.
Ingenting är omöjligt, bara olika svårt.
See ya! 
1,036 2013-08-04 22:41:31 Senaste redigerad av michaelth (2013-08-04 22:43:26)
jamen vad e problemet
detta garaget fixar du ju innan hösten
.. ...
lite långt bort, annars skulle jag gärna hjälpt till, bara för att få se ditt nästa projekt växa fram lite quickt. 
slamma ..blir det en franke framvagn??
helt klart enklare med ett strippat schassie att göra dylika övningar.. ser fram mot slut resultatet.. känns som min buss och din panel kommer ha vissa likheter i slutet. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
1,037 2013-08-05 08:11:31
Paneler är fränt 
1,038 2013-08-07 20:07:03
Här ska slammas 
1,039 2013-08-16 17:23:29
En koll i skrottråden här på forumet för två veckor sen råkade leda mig in på min tredje enkelhytt av årgång 1968. Igår efter att splitpickupen hade lämnat gården för sin nya ägare (japp, Sveriges mest sålda pickup är såld igen!) blev det hämtning åtta mil bort.
Vääldigt rak och fin i karossen.
En hel del rost finns såklart på alla klassiska ställen. Men för övrigt är den riktigt bra och orörd. Det konstigaste är väl att dörrarna är riktigt dåliga i underkant. Den högra är det hål rakt igenom längst ner. På fyra tidigare ägda bayar och några lösa dörrar har det aldrig hänt.
En del detaljer saknas, och vindrutan är tyvärr sprucken.
Loggade pickisar. Den gråa var ju loggad så sent som i våras med dekaler för ÖSA Skogsmaskiner i guld och svart, som förra ägaren tyvärr tog bort. En dekal sparade han på ett papper, och den sitter i motorytrymmet nu för att den är rätt porös. Jag söker med ljus och lykta efter sådana! Synd att den gamla servicebilen för dessa skogsmaskiner skall rulla anonymt.
Den blå är omlackerad någon gång, men inga spår av emblem syns i fronten. Igenspacklat eller fanns de utan?
Det tråkigaste är väl egentligen att den föll ur registret redan i mitten av 90-talet. Det är ju iofs inte svårt att regbesikta, men då får man nya fula nummerplåtar av tråkig kvalitet och känsla. En bay tillverkad 1967 är ju alltid värd att rädda! 
Planer för denna är väl inte mer än att ställa in den i arkivet. I vinter skall det ju skruvas panel om jag får välja. 
See ya!
1,040 2013-08-16 17:28:00
Ännu en EB pickis! Var hittar du alla? Ja,ja inte alls avundsjuk 
1,041 2013-08-16 21:00:08
-68or är trevliga
Grattis!
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
1,042 2013-08-17 08:07:08
Fränt! Grattis!:) blåa inredningen är väl oyo för
68?
1,043 2013-08-18 21:50:09 Senaste redigerad av Michos Miche (2013-08-18 21:52:20)
Kjellgren: Jag säger som Roy i tv-serien Macken när de besvarar mannen vars Opel man tappat bort: "Jag har letat ganska mycket, det har jag gjort. Både här och där.."
Vetskap finns om en 77:a jag torrkörde som liten. Har stått på loge sen dess. Är den frisk kan jag handla, annars får den stå. Någon gång i framtiden kanske det blir av att titta på den.
Anton: De fanns bara till chassienummer 90000, vilket passerades typ mars-april 1968. Tack 
Dagen har mestadels ägnats åt dränering runt verkstadsbygget. Efter som att det är ett sjukt spretigt projekt där allt möjligt händer här och var hela tiden, är det svårt att föra någon form av projekttråd för verkstan. Men någon gång i höst när det verkligen börjar likna en verkstad blir det en riktig presentation med bilder och historia. Just nu är det bara hardcorearbete motsvarande splitbubblabygget, fast i fastighetsväg. Om allt går som önskat ska det ju gå att börja bygga bil där inne i december någon gång.
Tills dess får tråden vila, med reservation för eventuella bilfynd.
Hojt 
1,044 2013-08-19 07:34:12
Ja det var bra mycket vatten runt ladan när jag och Macke var förbi i början på sommaren 
1,045 2013-08-20 19:57:29
Jodå, smaskens i marken annars!
Med diket igenlagt igår fick det bli panelbärgning idag från baksidan till framsidan, innan hösten kommer och marken blivit mjuk. Ser lite roligt ut, så det får platsa i tråden. 
Ursprungliga donatorchassiet drogs undan och ställdes under granen.
Bakdelen på en släpvagn, ena benet fram på en 1302-huv och det andra kundvagnshjulet rullande på gräset...
Vissa justeringar på vägen...
Lite extra draghjälp när pickisen spann...
"Avlastning"
Pose! 
1,046 2013-08-20 20:35:56
The rat pack
Fanken se till att snickra färdigt, så vi får se mer garage bravader!!! 
1,047 2013-08-29 20:17:59
Det är tråkigt att inte ha något att skriva i tråden, så här kommer en "garagebravad"
Det var lätt och gick snabbt att montera, men sjukt vad stor skillnad det blev med dörrsidorna i. Mycket mer ombonat och trevligt. Tack woffe, de passar verkligen perfekt i denna vagn. 
Åter en bild på vagnen, fast alla redan vet hur den ser ut. Är bara så sjukt nöjd med resultatet, och hur den är att köra. Det är en bil man gärna åker en sväng med bara för att åka.
Omkörningar är riktigt roliga, det är bara att gasa och så bär det iväg. Enda problemet med motorn var stora oljeläckage i början som jag lyckades lösa med specialsilikon runt ventilkåpspackningarna. Drar knappt olja alls, vilket de brukar vilja göra. mettis som har byggt motorn skall ha beröm för ett bra bygge!
Angående verkstadsbygget har det mest varit gräva och sånt tråkjobb den sista tiden. Nu förbereder jagi för att slå ur väggen och peta i en port. 
Är så supersugen på panelbygget. Idag har jag kikat en massa mått mellan stolpar och liknande. Det är samma mått mellan hjulhusen fram på bay och split för att lägga i lådan som splittarna har, en skjutdörr är lika bred som två splitdörrar ihop, och en massa annat som främjar. Det kommer bli en avskalning av karosspanelerna på bayen och spara så mycket stolpar och förstärkningar som möjligt bakom. Nedre delen av fronten blir det att ta av det lösa chassiet från 1967, för bayen är längre i framkant och har en annan radie. Det löser jag! I oktober siktar jag på att skicka bayen för blästring av underredet, innan den rullar innanför Frankes garageportar för lite modifiering av chassiekomponenter gällande markfrigång.
Bara att fortsätta med verkstan nu. Hörs 
1,048 2013-08-30 16:05:44
Det gör du rätt i, eget garage på gårn är guld värt 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
1,049 2013-08-30 17:51:19
Tja,minst lika kul att följa det jobbet...posta på bara!! 
late,
in love,
and a little drunk..
1,050 2013-09-21 21:12:59
Liten lägesrapport för den senaste tiden 
Jag kör sista rycket i garaget jag hyrt med två av mina Vespor. Den översta en 62:a GS, och den undre än 60:a Touring. Den vita har jag jobbat med till och från i över två år. Men nu när inget aktivt folkvagnsprojekt tar tid, kopplar jag av med att fixa till denna. Planen är att den ska lackeras i Martins tema fullt ut som jag hade på övre bilden, men nu med ordentligt underarbete och allmänt jättebra skick. Motorn är en luftkyld tvåtakts 50 cc automat som fått ta plats, tillsammans med hjulupphängningar och lite övriga grejer från en nyare Piaggio Vespa.
Innan jag kan fortsätta med den vita Vespan lär den blästras, och det kan en kompis med riktiga grejer inte göra förrän oktober. Så under tiden tar jag ett litet lätt projekt, en helt komplett Touring. Framvagnen med bromsar fixades på en kväll, och allt fungerar utom motorn som sitter fast. Nu står den lutad mot en vägg med bromsolja i cylindern. Endast det nödvändigaste ska göras, sen får den rulla i sitt slitna skick.
Tag en kölapp...
Men den allra mesta tiden läggs förstås på verkstaden. Imorgon kommer dräneringen av hela verkstaden + logen att färdigställas, woho!
Allt är grävt och kärrat för hand. Det blir liksom inte av att ta in maskiner, man hinner sätta igång med spade innan. Nu finns det inga bilder, men mycket möda har lagts på hängrännor och takfötter för att få ordning på det så vi vet hur rörmokeriet i marken ska dras.
Slutligen gör jag lite reklam för nästa nummer av Classic Motor. Hörs!