1

Som rubriken lyder. Hur får man bort axlarna? Sitter en låsring, men hur får man lös den?
Tacksam för alla tips o tricks.

/tommy

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

2

Låsringen tas med fördel bort med låsringstång modell större.

3

Men hur kommar man åt låsringen? Man ser den ju inte mellan (skålarna).. Förlåt för dum fråga men jag är inte så hej på saker första gången man ska ta bort dem..

4

57án skrev:

Men hur kommar man åt låsringen? Man ser den ju inte mellan (skålarna).. Förlåt för dum fråga men jag är inte så hej på saker första gången man ska ta bort dem..

Vet inte om jag förstår vad du menar men först och främst måste du bort med drivaxelröret för att komma åt låsringen.

5

Okej men hur får man bort drivaxelröret då? Visste att man var tvungen att ta bort det först..

6

Förutsatt att lådan inte sitter i bilen:

Ta bort bromstrumman
Ta bort lageröverfallet som sitter med 4 bultar
Ta bort bromsskölden
Ta bort alla muttrar som håller i flänsen mot lådan (den som damasken sitter monterad mot)
Använd nu en avdragare för att dra drivaxelröret av axeln (jag har med framgång använt en större 2-armad avdragare från Biltema)

Lite förenklat men de detaljer såsom distansringar mm ger sig när du håller på.

7

En sådan häringa Knipex ca 25cm lång går alldeles utmärkt att använda.

stenis
orust

C.Frisk skrev:

Låsringen tas med fördel bort med låsringstång modell större.

Post's attachments

P8040627 kopia.jpg, 199.72 kb, 1072 x 804
P8040627 kopia.jpg 199.72 kb, 161 downloads since 2013-08-04