1

Jag har läst igenom Bengt 10 Hästar mer tråden igen.

Och det känns lite överkurs för en bonnmek som jag.
Men finns det lite "smågrejor" man kan göra för att kanske få 5hkr mer?

Typ höja komp och rensa i kanaler, borde funka tror jag.
Kan man bulta på nått "big" bore kit för att få lite mer kraft.

Men finns det några bilder/trådar om hur man kan göra.

"ljushuvud"

2

Ventilsäten o kanalputsning i topparna, gärna i kombination med nya avgasventiler och styrningar (brukar löna sig).
Squish nära 1mm (?)
Blockera förvärmning av insug (sommar).
Pula lite med tändpunkten vid högre varv..
Allmän service!

Borde vara ge högst märkbart resultat...

S

3

Om man öppnar kanaler något, plana topparna 1-2mm och gör ventilsätesjobb. Sen kan man sätta dit 1,25:1 vippor istället för att öppna bottendelen och byta kamaxel. På så sätt har man kvar karaktären av originalmotorn men den vill dra lite längre i varvtalen. Det är ingen större idé att sätta dit utväxlade vippor utan nåt toppjobb.. eftersom de ändå slutar flöda innan fullt lyft.

Inget av detta syns utvändigt, men det kräver ombestyckning av förgasare. Dock kommer det med en enkelförgasare och sugrör till insug ändå inte ge speciellt.. men det var ju inte heller efterfrågat.

Tror inte att mindre squish är lönt jobbet jämfört med att tex plana topparna för högre kompressionsförhållande.

Större cylindervolym går ju, men det ger inte någon effekt om inte det görs något åt topparna..

4

Börja med att se till så grejerna är ok, dela blocket o kolla upp den invändig, bara för att det är en industriare som gått lite betyder det inte att den är bra, been there...
Efter de så, höj kompressionen ta minst 2mm, kolla ventilfjädrarna så att dom har någorlunda samma spänst o ev shimsa upp dom lite så tål dom lite mer varav. Se till att insugskanalerna är någorlunda ok, ett ordentligt sätesjobb med sänkt insugsventil så flödar det lite bättre, men om du får så mycket nytta av ökat flöde med originalinsuget vet jag ej, använd ev ett senare insug o anpassa det till 30hk toppen o en lite större förgasare tex en Solex 30-32mm på den. En stor strypare är originalinsuget, långt o smalt. Tror inte du får så mycket nytta av höglyftande vippor om du inte förbättrar andningen mer med tex dubbla förgasare. Använd helst en originaldämpare för då är det lika långa rör i dom, andra tillverkare kan vara lite hur som helst med det.

5

Men Lasse, du som är en fullfjädrad hotrodder du skulle lätt kunna bygga dina egna insug för dubbla förgasare, dom o lite höjd komp så har du direkt 5 hästar o sen har du lite att "växa i" när trimmardjävulen satt sina klor i dig. ICQ/ae  ICQ/ae  ICQ/ae