1

Har bara använt enkrets på mina tidigare bilar, därför ingen erfarenhet hur man kopplar ett tvåkrets system.
Någon som har bilder?

stenis
orust

2

http://forumbilder.se/CF5NN/image.jpg

Learning by experience is a great way to spend money...

3

Bilden ovan visar ett diagionalt system.. oftast har man frambromsarna för sig och bakbromsarna för sig med olika kolv diameter i h cyl...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

OK, och vilket är bäst?
Diagonalt eller fram/bak?

5

Hmmmm, blir nog enklast/bäst fram/bak. Så får det bli.

stenis
orust

6

vw med 2 krets, har en krets fram en bak... du får ju byta H cyl. och då e den ju anpassad för det.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

Om bäst är menat säkrast så är diagonat det man bör sträva efter. Tanken är att båda axlar ska bromsa även vid förlust av en krets.
Däremot är det fördelar med fram/bak kretsar lättare att få gämn bromsverkan.
Nackdelen är att tappar man främre kretsen så kan man få rätt intressanta inbromsningar vid tex kurvor med våt vägbana eller grusväg etc.
Tips är att höra med SFRO vad dom föredar.

Learning by experience is a great way to spend money...

8

Problemet med diagional e.. du vill inte ha lika mycket bromskraft bak som fram mao behövs då 2 reducerings ventiler en /bak rör.. och en h cylinder som ger samma tryck på bägge delar. ICQ/ad  Volvo har ju haft på många bilarbla  140 serien ett triangel broms system, dvs 2 olika oberoende delar i fram oken,  så alltid  bägge fram ok bromsar , mao.  bägge fram och ena bak och bägge fram och andra bak.. men då blir det överkurs... ICQ/an
keep it simpel. ICQ/ag 
Har man nya bromsdelar, så skulle jag inte känna mig mer rädd i ett entusiast fordon än i min bruksbil.vad det gäller bromsarna, man får köra som folk.. sen en "kitcar" med en glasfiberkaross e ju inget under av säkerhet hur som ICQ/ac .. Tänker på det med min buggy med 400mm kortat axelavstånd.. ICQ/ad
vill inte tjabba men ... nya grejer så blir det säkert bra! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

Har en tvåkrets huvudcylinder, bara osäker på hur det ska kopplas.
Ska man ha triangel blir det ju en jäkla massa rör, eller?  ICQ/ac
Det är ju inte så att man ska göra en James Dean, utan köra ordentligt, eller?  ICQ/ad
Då har jag återigen två sätt att göra detta på, igen.
Men sneglar mest på Fram/bak.

stenis
orust

michaelth skrev:

vw med 2 krets, har en krets fram en bak... du får ju byta H cyl. och då e den ju anpassad för det.

10

Fram/bak är nog att föredra. Om du vill ha diagonalt som på moderna bilar måste du hitta några lämpliga reducerventiler. Även om du använder en modern bil som donator tror jag du kan få problem med bromsstrykan bak, då ditt bygge antagligen kommer att bli rackarns lätt.

-68 Ragtop Baja

11

En som höll med mig. ICQ/ag

Då blir det att beställa lite mer bromsrör.

stenis
orust

12

Har du olika tryck på kretsarna i huvudcylidern?

Learning by experience is a great way to spend money...

13 Senaste redigerad av Marantz (2013-08-03 21:48:26)

Vet ej, du menar högre fram?
Litar på att utloppen fram på cylindern ska vara till framhjulen eller tänker jag fel?  ICQ/ae

stenis
orust

14

H-cyl för tvåkrets för skivor fram är inte samma som för bara trummbromsar så vitt jag vet...

S

15

OK, nu börjar jag bli orolig. Så du menar att eftersom jag ska ha skivor fram trummor bak blir det problem????

Sten
orust

16

Min typ1 -67 med skivbromsar fram o tvåkrets (en fram o en bakkrets) skulle om jag behövde en ny ha:

http://www.classicvw.se/huvudbromscylin … ts_id/4048

En 2-krets med trumbromsar skulle ha:

http://www.classicvw.se/huvudbromscylin … cts_id/145

Så tycker jag mig förstå!

S

17 Senaste redigerad av Hrodebert (2013-08-03 23:59:39)

Marantz skrev:

OK, nu börjar jag bli orolig. Så du menar att eftersom jag ska ha skivor fram trummor bak blir det problem????

Sten
orust

Nej, det kommer funka fint så länge du har rätt huvudcylinder, alltså den som är avsedd för skivbromsar fram.
Det borde väl stå något artikelnummer på den så du kan söka vilken det är. Hur man ser skillnad på dem annars har jag ingen aning om.

Edit: rent tekniskt lär det funka även om huvudcylindern är avsedd för endast trummor, men risken är att bromskraftfördelningen fram/bak blir underlig.

-68 Ragtop Baja

18

Det äp ingen skillnad på huvudbromscylindern om du har trummor eller skivor på Typ1.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

19

Gör som det är kopplat original om det är originalbromsar på, dvs skit idiagonal. Säkerheten är ju,mycket högre ändå med 2 krets, ska man köra bana eller nåt förstår jag tanken med diagonal men... En  viss huvudbroms passar en volvobehållare  rakt av på, har lagt en sån tråd i faq om jag inte missminner mig...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

20

Då drar jag två rör bakåt, för det är väl bättre än ett med T-kopplingen?

stenis
orust

21

Brukar sitta ett t framför växellådan.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

22

Det är jag medveten om M, det jag undrar om är om det är bättre att dra två rör bakåt och skippa T-kopplingen,,,,,, eller är det överkurs?

stenis
orust

23 Senaste redigerad av C.Frisk (2013-08-04 10:07:54)

Ska du koppla som original så måste du ha t-kors. Och som johan_I skriver ett par inlägg upp så finns det en h-cylinder som funkar med behållare direkt på cylindern för att slippa läckagerisken med slangar. Dock så är det en brassecylinder vilket dock har funkat på 3 olika bilar för mig.

http://www.classicvw.se/huvudbromscylin … ts_id/4048

http://www.classicvw.se/huvudbromscylin … cts_id/145

http://www.classicvw.se/huvudbromscylin … cts_id/145 Den här behållaren är en kopia på Volvo 240 som du förmodligen kan hitta gratis hos ngn kompis.

24

Jag har en tvåkrets huvudcylinder-skivor fram-trummor bakåt och undrar om jag ska köra original bakåt med ett rör T-koppling eller ha två rör bakåt och skippa T-kopplingen eftersom jag har fyra utgångar på h-cyl,,,,,
Pust nu börjar det bli jobbigt,,,,,,,,,,,,,, ICQ/ag

stenis
orust

25

Är inte det lite jobbigt att kolla vätskan om behållaren sitter på h-cyl ?
Inte bättre med behållaren inne i kofferten?

stenis
orust