1

hej jag ska kanske köpa en "käfer" nu i helgen om nuvarande ägaren hör av sig. vi liksom tappade kontakten.  xD
den är registrerad 58-01-01.
men numret börjar på 11649xxx
då är det ju en 57 nån gång.
är det delar som är olika??
vad jag har fått gfram så ska det inte vara några ändringar.
men ja kan ju ha fel.
ICQ/ag

MVH: Alex

2

Är det en 57:a så är det oval bakruta och mindre framruta. Annan instrumentpanel.
Finns många skillnader men det är dem som är lättast att se.

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

3

VW lanserade alltid nya årsmodeller tidigt på hösten innan. Så 58:or med stor bakruta osv. såldes redan under hösten 57, från oktober eller nåt sånt, och är då följdaktligen tillverkade 1957. Den första 60:an jag såg var på novemberlovet 59 och den var så tjusig i sin blåa färg och vita blinker på framskärmarna i stället för dom (då) omoderna pilarna.

4

bahamas skrev:

Är det en 57:a så är det oval bakruta och mindre framruta. Annan instrumentpanel.
Finns många skillnader men det är dem som är lättast att se.

Men med rutorna vart ju ändrat i mitten av 57 . Tex en ifrån mars -57 är oval men inte oktober 57 .

5

engubbepåettställe skrev:

VW lanserade alltid nya årsmodeller tidigt på hösten innan. Så 58:or med stor bakruta osv. såldes redan under hösten 57, från oktober eller nåt sånt, och är då följdaktligen tillverkade 1957. Den första 60:an jag såg var på novemberlovet 59 och den var så tjusig i sin blåa färg och vita blinker på framskärmarna i stället för dom (då) omoderna pilarna.

Hur menar du nu? Typ att dom började tillverka 60talsbilarna 58 eller va?? XD låter konstigt.

6

Om jag inte missminner mig så kom 58ans modell Augusti -57
Det engubbepåettställe menar är att han såg en 60a modell redan november -59.
Eftersom Vw släppte sina nya modeller i slutet på föregående år.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

7

Torpa skrev:

Om jag inte missminner mig så kom 58ans modell Augusti -57
Det engubbepåettställe menar är att han såg en 60a modell redan november -59.
Eftersom Vw släppte sina nya modeller i slutet på föregående år.

Jaha okej då fattar ja hur du menar ICQ/ab

8

Men som sagt är de en 57 som togs ut 58 har den oval ruta.
Är de en 58 som togs ut 58 har den större ruta.

9

Eller är det en 58 som togs ut 57 så är det stor ruta.

S (petimeter)

10

Ch.nr. 1-1 600 439 (31.07.1957) Sista ovalrutan tillverkas.
Ch.nr. 1-1 600 440 (31.07.1957) Fram och bakrutan blir större, gasrullen byts ut mot gaspedal. Kraftigare ramhuvud och större bromstrummor.

11

Finns några regler hur man ska förhålla sig till detta.
1. Man ska inte blanda ihop årsmodell och tillverkningsår. ICQ/ab
2. Man ska inte blanda in första registreringen med årsmodell. Våra svenska register är inte speciellt noggranna, det kan skilja nästan ett år. Har sett bilar tillverkade i december som hade 1/1 som registreringsdatum, dvs samma år.
3. Man ska gå på chassienummer.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

Många bilar fick 1/1 som första registrering när man gick över till nya plåtarna 1972.

[

13 Senaste redigerad av yogi (2014-01-13 10:53:42)

Tack Micke!

Nu vet jag varför det står registrerad 1/1 56 på min bil som verkar vara tillverkad i nov 56. vilket gör den till en 57.
Har tyckt att det varit mycket konstigt. Nu har man lärt sig något nytt.