1

Har någon koll på hur mycket Hk det är möjligt att typa om en Bubbla 56 med?
Har Porsche skivbromsar runt om nyare växellåda och Typ 4 motor och behöver man att ändra på mer prylar?
Eller är det besiktningsmotor som gäller?

2

Vid SFRO besiktning gäller väl max 15kW/100kg

Nytt mob nr...

3

Det förutsätter en positivt inställd besiktningsman och ombyggt fordon annars är det 60 hk som gäller.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4 Senaste redigerad av iooor_21 (2013-07-31 08:13:44)

Jo det är helt upp till besiktningsmannen att bedömma hur mycket varje bygge kan tåla.
Men kille fråga vad max är, och det är max.
Fullbur, riktiga bromsar och bra väghållning så kan det funka.

Är det 60hk som gäller vid vanlig regbesikting? Gäller detta alla årsmodeller?

Nytt mob nr...

5

60hk på alla bubbblor om man har skivor fram, breda trummor bak och så styrdämpare.
Då kan man göra en vanlig registreringsbesiktning. Jag åkte och bromsade bilen i rullande landsväg så jag fick papper på effekten.

Ska man ha mera effekt är det ombyggt fordon som gäller och då måste man ta det med SFRO först och sen till besiktning.
Vet 2 bubblor som har strax över 100hk i papperna på detta viset.

6

Jag har 90kW i mina papper. VW typ 1 -64. Skivor runt om,krängningshämmare fram och bak. Reggad som ombyggt fordon -95.

7

Tholén skrev:

Jag har 90kW i mina papper. VW typ 1 -64. Skivor runt om,krängningshämmare fram och bak. Reggad som ombyggt fordon -95.

Man får ju egentligen bara "ändra" en sak för att regga ombyggt fordon ?
Typ Buggy = bytt kaross, men inget annat får röras....

Men om man köper skivbromskit fram o bak, och även ökar motoreffekten så är det "bara".....- Tholen ?

8

Har aldrig haft problem att besiktiga den svarte .. med halvbur & Dellorto 48:or skurna slicks m.m ...
har dock fått en pik "att det där är nog inga 44 kwatt", när han kollade under huven,  "knappast sa jag" &
bilen gick igenom utan anm. men det beror kanske på besiktningsman! har dock aldrig haft problem med motorn,
men mycket annan, stålspunna bromslangar, linelocken, för breda däck, 4-punksbälten m.m.

på mitt papper stod det förut  bytt motor 1600 & några nummer .. men vad jag kan se står det inte så längre!
jaja

Patrik CoSmoZ Strömberg  // Shit-Low Kustoms //
[ VW Typ1-64  2.6L typ4 Turbo "FD Hazze Lindholms Svarta Race" ]
[ Baywindow -69 "A.B Enköpings Ångbryggeri" ]
[ Porsche 356 Speedster Replika -55 ] [ Typ1 Ragtop -66 Slammed ]

9

mettis skrev:
Tholén skrev:

Men om man köper skivbromskit fram o bak, och även ökar motoreffekten så är det "bara".....- Tholen ?

nja på buggy gäller bara kaross på andra bilar med sas original kaross kan man byta mycket mer.. fram och bakvagn motor låda  bromsar.. ofta behöver rubbet bytas för att ett motorbyte skall godkännas. som ombyggt fordon.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

mettis skrev:

Ska man vara helt korrekt så får man byta kaross OCH korta sen är det kört med motorbyte mm.  ICQ/ab  I princip borde man kunna byta motor på en okortad men det är en tolkningsfråga för besiktningsmannen, som att få en ombyggd godkänd med mera effekt än 60 hk.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Det finns en hel del olika punkter för ändringar och konstruktioner på fordon. De vanligaste motorändringarna är:

T31A = Motorn utbytt. (Anges om originalmotorn bytts ut mot motor av annan typ.),
T31B = Motorn ändrad. (Anges om originalmotorns effekt är ändrad.)
T31C = Motoreffekt enligt uppgift. (Anges när uppgiften inte styrkts.)

Sen gäller ju olika regler för ombyggt fordon och amatörbyggt fordon. Vid för många ändringar kan bilen inte klass som ombyggt fordon utan måste registreras som amatörbyggt fordon med mindre tillåten effekt.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … Textkoder/

12

Vid för många ändringar kan bilen inte klass som ombyggt fordon utan måste registreras som amatörbyggt fordon med mindre tillåten effekt.

samma effekt vid ombyggt som amatörbyggt fordon.. menar du nog. då reglerna e samma för bägge.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13

michaelth skrev:

Vid för många ändringar kan bilen inte klass som ombyggt fordon utan måste registreras som amatörbyggt fordon med mindre tillåten effekt.

samma effekt vid ombyggt som amatörbyggt fordon.. menar du nog. då reglerna e samma för bägge.

Hmm.. såg det nu.. men har för mig att det inte alltid varit så? Tänkte på att folk vanligtvis verkar hellre vilja ha ombyggt fordon än amatörbyggt fordon.. 15kW/100kg iaf

14

Beror nog på enklare besiktning, mindre jobb med lysen speglar bälten på ombyggt+ att man behåller sin gamla årsmodell/identitet vid ombyggt

15

CoSmoZ skrev:

Har aldrig haft problem att besiktiga den svarte .. med halvbur & Dellorto 48:or skurna slicks m.m ...
har dock fått en pik "att det där är nog inga 44 kwatt", när han kollade under huven,  "knappast sa jag" &
bilen gick igenom utan anm. men det beror kanske på besiktningsman! har dock aldrig haft problem med motorn,
men mycket annan, stålspunna bromslangar, linelocken, för breda däck, 4-punksbälten m.m.

på mitt papper stod det förut  bytt motor 1600 & några nummer .. men vad jag kan se står det inte så längre!
jaja

Kan man få anmärkning på stålomspunna bromslangar?

Fat chick fanatic

16

http://www.sfro.com/index.php/boken

Där kan ni läsa allt som rör "ombyggt fordon".

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

17

Jag har aldrig förstått vitsen med att man skall ha "så mycket bättre bromsar" (och högfartsdäck?) när man ökar motoreffekten?
Man får ju inte köra fortare för det ! "Räknar myndigheterna" med att man maxar fordonet ändå, eller....(?)
Eller är det Autobahn som är måttstocken?

18

michaelth skrev:

Det är är inte samma regler för bägge men ibland tolkas det så och det kan vara bra för oss.

Ali G

19

mettis skrev:

Jag har aldrig förstått vitsen med att man skall ha "så mycket bättre bromsar" (och högfartsdäck?) när man ökar motoreffekten?
Man får ju inte köra fortare för det ! "Räknar myndigheterna" med att man maxar fordonet ändå, eller....(?)
Eller är det Autobahn som är måttstocken?

Jag har inte heller förstått det. Åker man 110km/h så är det ju ingen skillnad att bromsa för en bil med 30hk eller 300hk.

Fast jag har läst om varför större motor kräver större bromsar.

Nu minns jag inte siffrorna, men det var typ så här.

Bilen i fråga acceleras från 0-100km/ och bromsas sedan ner till stillastående. Det gör man typ 10 gånger i följd och man mäter hela tiden bromsstäckan för att se hur mycket bromsarna mattas.

Har man en klen motor, så tar det längre tid att accelerera upp till 100km/h och då hinner bromsarna återhämta sig imellan bromsningarna.

20

Vw har haft vänligheten att sätta effektgränser för typ1. och krav på uppgradering av bromssystem och hämnare för dessa. Dessa ändringar är godkända av VW kräver bara regbesiktning. Max är då 60 hk.

Vill man gå vidare så får man välja ombyggt fordon eller amatörbyggt fordon.
Enligt SFRO:s bygghandbok så finns det special regler för ombyggt fordon på vw platta. Dessa kan vara med ändrad kaross och till viss del platta (kortning,)men med org motor som dock får vara ekonomitrimmad(!?) vad nu det innebär. Bygger man på en. Vw 1303s platta så får man med andra ord ha en ekonomi trimmad 1600 och ändå klara sig som ombyggt fordon. Om man antar att man med filade portar lite vassare kam och webber kanske kan komma undan med det som ekonomitrimmad så får man en hygglig motor laglig.   Om man däremot byter motor eller ändrar cyl volym så blir det amatörbyggtfordon. då gäller 15Kv/100kg men bilen tappar då helt sin identitet som vw och sin års modell samt alla andra regler som bälte, lysen med oranga blinkersar, besiktning varje år etc etc.

Bilar som är mer eller mindre org med med papper på utbytt motor effekten okänd kan man inte fås idag varför dom få bilar med sådana papperna börjar bli värdefulla.

Hoppas det blev nått klarare...

Learning by experience is a great way to spend money...

21

Fattigmansporsche skrev:

Vw har haft vänligheten att sätta effektgränser för typ1. och krav på uppgradering av bromssystem och hämnare för dessa. Dessa ändringar är godkända av VW kräver bara regbesiktning. Max är då 60 hk.

Enligt SFRO:s bygghandbok så finns det special regler för ombyggt fordon på vw platta. Dessa kan vara med ändrad kaross och till viss del platta (kortning,)men med org motor som dock får vara ekonomitrimmad(!?) vad nu det innebär. Bygger man på en Vw 1303s platta så får man med andra ord ha en ekonomi trimmad 1600 och ändå klara sig som ombyggt fordon.

Ändrad kaross o kortad platta betyder väl att det är en buggy? Jag har iaf aldrig sett ett sådant bygge baserat på en 1302/03-platta.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

22 Senaste redigerad av Banansvamp (2013-08-02 18:11:08)

Vill minnas att jag har hört att bubblor efter 1970 års modell kan regbesiktagas med 77hk? (inte 60) men det kanske var längesedan?

Fat chick fanatic

23

Robban (Robertfab) Har en bubbla.. tror det är en -74 reggad med typ4 motor och 77hk. Vet att den reggningen är gjord för längesen iofs.

24

Ändrad kaross och/eller kortad platta. Kan lika gärna vara porsche speedster som buggy som takkapad hemma cab. I pappren blir det ombyggd fordon (och i mina exempel även öppet fordon!)  Då 1302 har Mcpherson så blir det problematiskt med buggy och speedster. Men en udda volksrod eller Cabbe funkar ju på den plattan.

25 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2013-08-02 19:44:20)

MrPete skrev:

Robban (Robertfab) Har en bubbla.. tror det är en -74 reggad med typ4 motor och 77hk. Vet att den reggningen är gjord för längesen iofs.

Om bilen är registrerad med en typ4 motor så skulle den så som jag tolkar SFRO bok med dagens regelverk bli klassad som amatörbyggtfordon. 
Sen har det säkert varit andra regler förut.

"Edit".. Eftersom 70-74års modell kan ha 78hk godkänt av Vw och det före 75 inte finns nått avgaskrav så är det fritt att byta motor till typ4 och regga in!  Man lär så länge man lever!