Vart är bästa placeringen för en extern oljekylare ?
och vilken oljekylare ska man införskaffa ?
(2176cc ej turbo som skall gå på gatan,,,,,)
det var en bra fråga,har du djupare tråg-mera olja?i typ1a?sitter orgkyl kvar?det finns många sätt se bara till att det blir bra drag i genom kylarn ev temp styrd fläckt,på 60-talet la man org kylare över luft intaget under bakrutan mitt i värsta luftdraget,under bilen vid lådan som är en vanlig placering där står luften ganska still ,:cool:
Det är till en -56 Typ1
Motorn har idag en adapter som sitter där originalkylet satt. och jag har just nu ingen extra djupsump, men det är nog som du säger ingen dum ide med lite extra oljevolym. och en extra sump kommer att installeras!
Jag vill ogärna bygga om bilen full out dragrace, utan den är primärt tänkt för gatan /daily driver och jag kommer inte att göra några större kaross förändringar på den, men jag vill kunna kyla oljan bra.
//Nobbe
Det är till en -56 Typ1
Motorn har idag en adapter som sitter där originalkylet satt. och jag har just nu ingen extra djupsump, men det är nog som du säger ingen dum ide med lite extra oljevolym. och en extra sump kommer att installeras!Jag vill ogärna bygga om bilen full out dragrace, utan den är primärt tänkt för gatan /daily driver och jag kommer inte att göra några större kaross förändringar på den, men jag vill kunna kyla oljan bra.
//Nobbe
Sätt tillbaka original oljekylaren igen. 
sätt tillbaka en oljekylare fr t-2 (den har fler rader) på org stället, med större tråg på det kör bilen o mät om du behöver något mer
Extra tråg gör ingen avgörande skillnad på temperaturen men är bra mot tryckfall vid kurvtagning och skumbildning.
Ali G
stoppa i en lämplig extern oljekylare med en sugande fläkt som du kan starta själv när du vill...
Placering är:
-där det får plats...
som de säger....heheh
Jag tror jag hittat en lämplig plats nu !
de blir en extern kylare med elfläkt som suger :=)