1

När ja trycker på kopplingspedalen knakar det om vajern som att något skulle kärva. Bilen darrar också ovanligt mycket precis vid dragläget. Antagligen för att kopplingen släps hackigt vilket hör ihop med det kvakande ljudet. Det låter även om koppligen när motorn är avstängd så ja tror inte det har med lamellen att göra. Va kan det vara??

Ska ju till bug run classics så det hade vart nice om bilen inte pajade halvvägs :S

2

Hejsan!
Tycker det låter som om du tappat ena clipset som håller urtrampningslagret - då går det snett och det brukar knaka. Det innebär också att du får en pulserande/hackande koppling i dragläget. Annars är det något stök med din tryckplatta.
ICQ/ab
Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

3

Bowden röret är nog källan till problemet.

Kolla droppet och om den är sliten inuti.

Hazzan

4

troligen inget som kan göra bilen okörbar halvvägs alltså? Går att köra med en månad typ?

5

såhär ser röret ut nu. Är det fel?
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/nya%20falgar2012/IMAG1093.jpg
http://mr-nicke.se/stuff/projekt.boxerville/nya%20falgar2012/IMAG1095.jpg

6

Svårt och säga, hur länge en sak ska hålla.

H

7

ser böjen ok ut då?

8

Har för mig att man vill ha en böj på 20-30 mm och din e inte detta.
Nu ser jag att det är en splittlåda, och då ere väl bara Landelius som kan svara på detta.
Personligen använde jag aldrig dessa lådor.

H

9

hittar ingen med det användarnamnet på forumet... hur får man svar tag i honom? ICQ/ab

10

mr_nickee skrev:

hittar ingen med det användarnamnet på forumet... hur får man svar tag i honom? ICQ/ab

Sök efter Hans Landelius så hittar du honom här på forumet.... han bor i Södertälje.  ICQ/ag

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

11

Reine skrev:
mr_nickee skrev:

Sök efter Hans Landelius så hittar du honom här på forumet.... han bor i Södertälje.  ICQ/ag

Det finns ingen med det användarnamnet.. och att söka på riktiga namn går inte. Han verkar omnämnas i ganska många trådar men jag hittar inte användaren. Vem är denne mystiska man?

12

Vet inte varför det inte går att söka men här är han även om han är lite mystisk  ICQ/ab
http://boxerville.se/forum/profile.php?id=293

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13

Konstigt.... provade just att söka honom i användarlistan och det gick bara prima....  ICQ/an
Ja ja, men han finns på riktigt jag lovar.  ICQ/ag

14

mycket lustigt, tidigare gick det inte att söka efter honnom, men nu går det.. Default/hmm Skickade ett PM nu ICQ/ab

15 Senaste redigerad av Reine (2013-08-01 00:04:43)

mr_nickee skrev:

mycket lustigt, tidigare gick det inte att söka efter honnom, men nu går det.. Default/hmm Skickade ett PM nu ICQ/ab

Najsch!   Default/lol
Landelius lär nog var på BRC i helgen..... skall du dit så fråga någon av V-åsarna så kan nog vederbörande peka ut Landelius för dig så får ni direktkontakt.  ICQ/ab

16 Senaste redigerad av Mew (2013-08-01 07:54:07)

Lånar din tråd lite...  ICQ/ag
Jag har börjat ha liknande problem, kopplingspedalen knarrar när jag trycker ner den, men jag har inte upplevt att den tar sämre eller att bilen går ryckigt i dragläget... Kan det vara en av clipsen till urtrampningslagret som lossnat ändå? Och hur kommer man åt det i så fall? ICQ/ab Det är en 61a.

Mvwh Dennis ICQ/ab

17

Mew skrev:

Lånar din tråd lite...  ICQ/ag
Jag har börjat ha liknande problem, kopplingspedalen knarrar när jag trycker ner den, men jag har inte upplevt att den tar sämre eller att bilen går ryckigt i dragläget... Kan det vara en av clipsen till urtrampningslagret som lossnat ändå? Och hur kommer man åt det i så fall? ICQ/ab Det är en 61a.

Only the hard way...... dvs. ur med motorn.  ICQ/an

18

Klart fall, böjen ÄR för liten om inte kameran ljuger. Justera genom att lägga in ett antal 12mm flatbrickor mellan örat, som håller vajerhöljet i växellådan, och vajerhöljet.
Knakande oljud kan i vissa fall tyda på att kopplingvajern håller på att brista.
Är det rätt kombination av delar i övrigt? Avser tryckplatta och trycklager.

19 Senaste redigerad av mr_nickee (2013-08-01 10:53:59)

Problemet löst! sprutade in 5-56 i röret och hällde sedan i en skvätt växellådsolja. Knakandet försvann, kopplingen vart lättare och hoppen minimerades. De små darrningarna ja känner nu beror nog på böjen. Tack för all hjälp ICQ/ab

tryckplatta/ koppling/ urtampningslager är rätt. Har redan gått på den niten och körde med fel urtrampningslager förra året ICQ/ad

20

ICQ/ag

21

Har hört att i olyckliga fall kan röret wiren löper i lossa inne i tunneln, kopplingen blir svårjusterad och det knakar... Tydligen inte helt lätt att fixa, så hoppas på något av alla tidigare förslag... :-)

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)