För dom som inte vill tillverka egna fästen, så säljer autocraft dessa![]()
Enkelt ordnat med några fyrkantsprofiler och plattjärn, där man "trär" dämparen i profilen och drar en bult rakt igenom. Tror jag laddat upp en bild på det här förut? Men jag förstår att man kanske köper prefabricerat om tid- kontra penga-ration är kärv. Fick rådet när jag skulle designa dem, att man ska tänka på den belastning en stötdämpare utsätts för, det är många "ryckningar" upp och ner, om än så små, så många och ibland med stor kraft. Det finns många "hemmalösningar" som är intressanta att utvärdera efter några år... 
Hoppar in lite här! Här finns ju ni som kan
Jag har tänkt sänka min 67 bak och har ett T2D SA adj kit liggande till den.
Jag har hittat en växellåda med IDnummer AC2570253. Funkar den lådan att sätta i min buss? Jag kör med en 1600 motor.
Är grymt tacksam för svar.
29 2013-04-04 15:31:26 Senaste redigerad av Svwerker (2014-06-28 06:27:53)
De enda uppgifterna jag har är att de satt i bilar med 1500-motor och då bör den vara för 130-kuggars svänghjul. Ska enligt min lista ha 4,125-slutväxel.
Ali G
Hejsan. Har läst denna tråd. Måste dubbel kolla ang de Straight axel konverteringen som är gjord på min buss. Svärden är kapade och adapter ditsatta. Har enligt han som gjort de en 67 bubbla låda med 66 axlar. Nu är lådan paj. Verkar som vinkeln varit fel på drivaxlarna då de slagit i plåten vid hålen i växellåds huset. Bussen va jätte sänkt när jag köpte den. Höjde den när jag köpte den för att de skulle vara trevligare att köra.
Har jag höjt den för mycke?
Har jag haft fel driv axlar. Dvs för korta?
Andra som haft liknade problem?
Vw Typ 1 56
Vw Typ 2 66
Sen andersson de där kitet du säljer. Vad innerhåller de? Vad behöver jag förutom de som följer med?
Vw Typ 1 56
Vw Typ 2 66
Varför dog tråden efter mina inlägg?
Trodde jag skulle få någon kommentar i alla fall. De finns ju många som gjort denna operation!
Vw Typ 1 56
Vw Typ 2 66
Hur har det slagit i är det i underkant eller överkant? Vad är det som Är paj på lådan?
Vad jag förstår har ej gjort det själv än. Så tar man en bubbla låda med långa drivaxlarna och monterar dessa om man har ett adapter kit som breddar.
Har man ett adapter kit som inte breddar så tillverkar man nya axelrör med rätt längd genom att kapa och svetsa ihop korta och långa rör.
En bild på din installation hjälper nog för att förstår vad som gått snett på just din buss.
De har slagit i både uppe och nere. Har fakstigt ingen anning vad som hänt. Har en kompis som har en notch som är tok sänkt och hjulen står helt fel. inga pro´blem med lådan alls. I för sig så märkte jag inget för än jag tog ner lådan eftersom de läckte ifrån lådan. trögt att vrida runt i vissa lägen sen såg jag de skador jag nämt.
Vw Typ 1 56
Vw Typ 2 66
De har slagit i både uppe och nere. Har fakstigt ingen anning vad som hänt. Har en kompis som har en notch som är tok sänkt och hjulen står helt fel. inga pro´blem med lådan alls. I för sig så märkte jag inget för än jag tog ner lådan eftersom de läckte ifrån lådan. trögt att vrida runt i vissa lägen sen såg jag de skador jag nämt.
Vw Typ 1 56
Vw Typ 2 66
Letar oxå efter ett "kit"! Vad innehåller det? Vem säljer det?
kan denne linken hjelpe deg tro ? http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/1.swf jeg hjalp en venn netopp med dette, for noen uker siden, vi fant ut at det ikke var så enkelt som det fremstilles ...
Har en 1300 från 68 långa drivaxlar och vad har den för utväxling, passar den bra till SA konvertering på en 64-67 buss?
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21
Ja, den har långa drivaxlar och är en bra låda för SA konvertering.
Kanon, då ska meddela kompisen detta.
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21
Jag funderar på den lätta vägen.
Jag undrar om det finns någon, privat eller firma som mot ersättning kan bygga om min buss från navreduktion till IRS?
Jag har bubbla låda med drivaxlar som ligger och väntar för ombyggnad. jag har också länkarmarna med fjädringen till samma bil.
(Tror det kommer från någon VW 1303.)
Detta besparar mig tid i vinter, som jag nu ser att jag inte har.
Just nu förtar allt varvandet lite av glädjen att köra VW buss.
Tips eller erbjudande, skicka PM eller 0705-315540
Många tack /Bengan
Hej
Någon som byggt om sin buss på länge?
10 år sen jag gjorde sa på min pickis, och det har fungerat klockrent sen dess, iofs bara kört 1500 mil.
Finns nya delar och nya rön?
Bra och veta så man inte bara går på gamla meriter.
Håller på att planera ombyggnad av min -57a
Har kollat runt lite och om man inte vill köpa ett kitt så är det ju dom gamla beprövade metorderna som gäller.
Verkar ju funka bra också så varför göra något annnat.
Jag har gjort byggt om axellörena. Köpt ny noskorn och hockyklubba. Bromsar från en -68 till -70. Försöker nu klura ut vilken handrboms kapel jag skall använda
Låda med 4.12 i slutväxel