1

Har en VW typ1 -58, som ska uppgraderas med modernare motor, växellåda och konverteras till 12V.
Ska ersätta min orginal växellåda med en helsynkad från -66. Har därför monterat ny noskon, hockeyklubba samt nya växellådsfästen. Växellådan tog i karossen vid första monteringsförsöket, så jag fick knacka till plåten lite, så nu går det fritt med marginal.
Problemet är nu att när jag monterar dit växellådan i främre fästet, så linjerar inte de bakre växellådskuddarna mot växellådsbalken, får inte i de 4 bultarna i hålen, slår nog på 7mm minst..........vad kan ha gått fel?
Har rätt fäste enligt CSP......
Kan iof slipa ur de ovala hålen i balken och få dit den, men det känns inte rätt. Skiljer sig längden mellan växellådor från -58 och -66 ?

Någon som kan ge mig tips? ICQ/ab

2

Har just gjort samma jobb, lätta på bakre kuddarna och linjera upp dem sen drar du åt dem.

http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.p … mp;t=22096

//micke

If it sounds good it is good!

3

Har gjort precis så............monterat och dragit åt främre fästet, lossat de bakre fästena i växellådan. Men hålen för kuddarna och balken linjerar inte, trots att hålen är ovala i balken. Ända sättet är att lossa balken från bilen och montera dit den på växellådan så långt fram som möjligt. Men när jag sen försöker dra åt de 2 stora bultarna (27mm), så kan jag inte dra i dem helt..........kuddarna börjar tilta.
Är något som är fel, men vad?
Växellådan ska längre fram, men det går inte...........finns det olika tjocklekar på det främre fästet?

Hmmm............

4

Har du köpt det främre fästet,passande för T2 noskonen? 61-67??

//micke

5

Ja, allt köpt på CSP.........art. 211 301 265 A (ska vara till typ2)........och den passar både på bilen och noskonen utan problem.

6

Ta nån bild så ser man var det strulat för dig, på min funkade det klockrent bara att sätta på plats som vanligt inga konstigheter..

//micke

7

Ok, ska göra det imorgon......är nog lättare att se då vad jag menar.
Tack så länge!

8

Ok, så här ser det ut....

http://i1142.photobucket.com/albums/n605/dsa11/Picture028.jpg

http://i1142.photobucket.com/albums/n605/dsa11/Picture029.jpg

9

Lägg en stor och tjock bricka mellan ramsnokarna och bakre balken så passar det. ICQ/ab

10

Glöm inte jordflätan!

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

11

Jo, men är det rätt??.......det passade ju med den gamla lådan och jag förstår inte varför det inte gör det nu. Ska sätta in en 1600 motor och har hört att det kan bli trångt, och då vill man ju att växellådan ska sitta där det var tänkt från början.

Om längdmåtten inte skiljer sig på lådorna, så borde felet ligga vid främre fästet tycker jag....att lådan skulle längre fram (7mm).
Borde kanske testa att montera ihop växelförarkopplingen och kolla så att alla växlarna går i som lådan sitter nu.......gör dom det så sitter lådan rätt, fast att balken inte stämmer...........i så fall blir det brickor.

12

Nej, fläta till kaffet måste man ju ha...... ICQ/ab

13

Får man inte lite extra toe-in om man accepterar att lådan sitter längre bak än original?

Jag skulle plocka loss främre fästet och kolla om det är något där som hindrar att lådan hamnar rätt.

14

Jo, så borde det ju bli.......svärden är ju fixpunkter, och dom borde böjas något då........men det känns ju inte rätt. Man skulle vilja mäta upp och se att axelrören linjerar mot infästningen på svärden.....

Ja, får nog göra det, även om det ser rätt ut.........men går alla växlarna i utan problem så borde lådan ligga rätt tycker jag.

15

DSA skrev:

Jo, men är det rätt??.......det passade ju med den gamla lådan och jag förstår inte varför det inte gör det nu. Ska sätta in en 1600 motor och har hört att det kan bli trångt, och då vill man ju att växellådan ska sitta där det var tänkt från början.

Om längdmåtten inte skiljer sig på lådorna, så borde felet ligga vid främre fästet tycker jag....att lådan skulle längre fram (7mm).
Borde kanske testa att montera ihop växelförarkopplingen och kolla så att alla växlarna går i som lådan sitter nu.......gör dom det så sitter lådan rätt, fast att balken inte stämmer...........i så fall blir det brickor.

Du får säkert justera växellägena lite framme vid spaken. ICQ/ad

16

Har plockat ner alltihop och kollat nu......det skiljer inget vad det gäller längden på växellådorna och inget som tar i någonstans. Det jag hittade var lite gjutskägg på noskonens fästplatta som jag tog bort. Och jag upptäckte att det skiljer något i tjocklek på det främre fästet, när jag jämförde mellan det gamla och det nya. Tillsammans gjorde det 3mm............
Resten fixade jag genom att slipa till hålen i de bakre växellådskuddarna, och hålen i balken..........

Så den sitter inte exakt, där den i min värld skulle sitta......men jag kan leva med det......

Tack för tips och råd  ICQ/ab

17

Troligen får du "toe-in" på bakhjulen, och det ger otrevliga vägegenskaper.
Man får flytta drivaxelrören ute vid bladet, har du inte ovala hål i bladet så kan man slipa upp.....
Mät med en gardinskena (Kirsch) framför och bakom däcket när bilen står på marken och sikta på att ställa 0 i toe-in så blir det bra.

18

Ja, får sätta bilen på liften och kolla upp det. Har inte ovala hål på mina blad, men räcker kanske att släppa på bultarna och knacka rätt.
Jag har monterat mot min gamla uppmärkning nu, men det stämmer kanske inte...........
Ett smart tips att använda gardinstång............tackar!

19

Jag har också detta problemet. Hela paketet (motor+låda) hamnar lite för långt bak i bilen så det blir jäkla trångt för motorplåten.
Fick borra nytt hål i hockey stickan och slipa upp hålen i svärden men det är inte källan till problemet. Någon som vet hur man kommer runt det så man kan få motor+låda där den ska sitta?
Såg att original främre fäste är lite försänkt i jmf med Typ 2 varianten som är "platt".