1

Köpte en (Save my Bug) Tempmätare  ICQ/ag  Till min Baywindow för att veta om motorn skulle gå varm!, hann 7km innan mätaren lyste rött!!!
nu har jag försökt lokalisera felet! Byte olja till Sjysst MineralOlja, Slängde på ny tätlist runt motorn, tätade alla hål, monterade ut Bakluckan i underkant
Termostaten funkar, Tändningen ska vara okey, men endå varnar mätaren efter man har åkte en liten stund!! mätaren kan vara felinställt, men det tror jag inte!

Vad kan felet vara???

Patrik CoSmoZ Strömberg  // Shit-Low Kustoms //
[ VW Typ1-64  2.6L typ4 Turbo "FD Hazze Lindholms Svarta Race" ]
[ Baywindow -69 "A.B Enköpings Ångbryggeri" ]
[ Porsche 356 Speedster Replika -55 ] [ Typ1 Ragtop -66 Slammed ]

2

Massa bös, damm, smuts mellan kylflänsarna och oljekylaren?  ICQ/ab

VÄRMLAND VW DALSLAND

T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963

3

varför bakluckan öppen.. då suger ju motorn in varm luft från  avgas systemet... står tändningen rätt?? får den tillräckligt med bränsle?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Testade med att flytta ut motorluckan, mest för att det funkade bra på baggen! har dock kört med stäng & jag märker ingen
skillnad, tändningen ska vara rätt, får väl kolla den igen för att vara säker! tillräckligt med soppa?? hur vet jag om den inte får det?

5

Kolla stiften. Är de ljusa får den för lite bränsle.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Vilken temp har du?

Gasar till det rasar!

7 Senaste redigerad av Hellberg (2013-07-25 14:44:59)

Jag tyckte min gick varmt som satan. Vita tändstift och gick dåligt. blåste rent förgasaren och saker var biff. om det hänger ihop vet jag inte men nu blir den inte så varm längre iallafall  ICQ/ag

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

8

Givaren är färdigt kalibrerad & börja blinka vid ca 107°C och lysa fullt vid ca 112°C. ..så 112°C & över borde det vara om nu mätaren visar rätt ska testa den i helgen!
& jag har bytt tändstift & dom gamla var inte vita! men Jag ska kolla även dom nya! .. jag har bytt förgasare sen BugRun & det kan ju vara ett av problemen! får testa
en annan, har ju ett gäng pic 34 som ligger .. skitförgasare!

9

Mätte upp mätaren och den visar rätt, byte förgasare och nu går den som en dröm, men blir fortfarande varm även en regnig dag Default/hmm tändningen stod rätt kollade också stiften och dom var vita, så han går väl för snålt
Hur får jag motorn att gå fetare, vilken av skruvarna ska man skruva på? Och hur mycket

10

Är du säker på att den går varm och att du inte har lågt oljetryck....? save my bug stickans höglarm och lågt oljetryck får ju oljetryckslampan att lysa.....
Bara en tanke....

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

11

Varför ska man då ha befintliga oljetryckskontakten kvar om "Save My Bug" funkar som en också! ... om så e fallet så kan jag ha för högt tryck!
ligger precis under max gräns då den motorn läcker lite olja! ... Men vad jag förstår så är "Save My Bug" endast en tempgivare! men men jag kan ha fel!

Vorre jäkligt irriterande att bussen helt plötsligt blir varm! .. åkte till Mantorp & tillbaka då utan tempgivare, men motorn borde ha nypt om den hade nått dessa
tempraturer,

var det ingen som visste hur man fick motorn att gå lite fetare! vill inte chansa & skruva bort mej igen! ..hatar förgasare!! blää

12

Öppnar termostaten spjällen?

13

Luftskruven sitter på vänster sida bakifrån sett, ganska stor "vanlig" skruv.
Denna ska öppnas så får motorn mer bränsle och luft.
Finns samtliga kylplåtar?

Typ2 1953 barndoor 11W, Typ2 1961 panel, Typ2 1968 buss,
Typ1 1963 soltak (Herbie), Karmann ghia 1967 m.m.

14

CoSmoZ skrev:

Testade med att flytta ut motorluckan, mest för att det funkade bra på baggen! har dock kört med stäng & jag märker ingen
skillnad, tändningen ska vara rätt, får väl kolla den igen för att vara säker! tillräckligt med soppa?? hur vet jag om den inte får det?

Har du std avgas system på eller efter marknas system  Default/hmm 
Om det är ett eftermarknas  så behöver du byta H munstycke till ett steg större
Om du har bytt till ett sådant fränt luftfiler  ICQ/an  så fär du gå upp minst ett steg i munstycke
Har för mig att det skall sitta ett 130(1,3mm) i H munstycke som std
Jonas N här på Bw  fick gå upp till 145 för att det skulle funka bra
För maskin gick varm som f#n
Dagens soppa har så mycket alkohol i sig så H munstyckena stämmer så dåligt i dag mot vad som var på 70talet
densiteten är lite högre i dag = motorn får för lite soppa
Om du har kvar std luftrenaren testa med montera dit den så kommer det vara skilnad
Du kan gå in på hotvw sida och kolla hur dom gjorde med bestyckningen när man testade sådana saker i bromsbänken
det var en grym skilnad
PS skruvarna på sidan av fuggen är bara för lågfarten och lite på mellan registret
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

15

CoSmoZ skrev:

Varför ska man då ha befintliga oljetryckskontakten kvar om "Save My Bug" funkar som en också! ... om så e fallet så kan jag ha för högt tryck!
ligger precis under max gräns då den motorn läcker lite olja! ... Men vad jag förstår så är "Save My Bug" endast en tempgivare! men men jag kan ha fel!

Vorre jäkligt irriterande att bussen helt plötsligt blir varm! .. åkte till Mantorp & tillbaka då utan tempgivare, men motorn borde ha nypt om den hade nått dessa
tempraturer,

var det ingen som visste hur man fick motorn att gå lite fetare! vill inte chansa & skruva bort mej igen! ..hatar förgasare!! blää

Nej save my bug stickan larmar inte för lågt oljetryck men eftersom att du har kvar oljetrycksgivaren och kopplat in stickan på samma lampa så kan det ju vara lågt oljetryck likväl som högtemp som får lampan att lysa......trodde du ja var tydlig....

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

16 Senaste redigerad av leguanen (2013-07-31 08:18:26)

Men de måste väl nästan vara oljetrycket som spökar. . För skulle motorn gå varm så börjar ju save My bug att varna först (blinka) o inte lysa på en gång.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

17

När oljan blir som vatten  av värmen Kanske det inte är så bra
Oljan brukar sönder falla i temp över 110g C
Ps för er som inte vet kyler oljan bäst mellan 70-90g C

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

18

Som Mange skrev har du kollat så spjällen öppnar.
Termostaten funkade skrev du men länkaget till spjällen kanske kärvare eller t.o.m har hoppat ur läge.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

19

en klassiker är att kyl fläkten hel plötsligt suger i sig den där trasan man lagt i motor rummet för att kolla oljan ICQ/ad

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

20 Senaste redigerad av CoSmoZ (2013-07-31 21:11:37)

Tack för alla svar börjar bli riktigt less på detta gissel.. Skruvade ut blandingsskruven, och hade motorn på tomgång i ca 10 min då varnade tempgivaren igen ICQ/ac nu lös den hela tiden, Jag har Std luftrenare och avgassystem.. Har dock inte testa att bestycka om förgasaren.. Kan man köpa h munstycke på te x mekonomen?  I morgon ska jag kolla om termostaden verkligen öppnar spjällen, och om fläkten funkar som den ska ... Kan det vara så att motorn har nått komp fel? Som gör att den blir varm.. Eller en oljepump som håller på och hälsar hem?? Och det är inte oljetrycket som spökar då jag ser på temp mätaren att den ligger imot och det blinkar innan jag får fast ljus ..

21

Låter ju skumt att den blir het så fort på tomgång. Kan kylfläkten ha gått sönder, typ tappat nån vinge? Om du tar bort termostaten så kan du dra i pinnen som den sitter gängad på så känner du nog om spjällen rör sig. Ingen termostat =full kylning. Drygt fel! hoppas du kommer på en lösning, snart BRC..

22

Kanske Du tänkt på redan, men..

1: Koppla bort "save my bug" och se om Du får samma resultat..

och om lampan då inte tänds är det inte oljetrycket heller..

2: Testa att spärra chokespjället så det är lite stängt (fetare blandning). Är allt okej då med stickan inkopplad så går den för snålt.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

23

Verkar ha hittat felet.. äntligen ICQ/ab det var lite som Ove sa! jag hade en Brand/isoleringsmatta bakom motorn som hade lossnat i underkant &
när jag hade motorn igång sög han in mattan tillräckligt för att luften skulle bli lidande! & inget syndes från utsidan hmf ... Alltid lär man sej något!
.. Tackar iaf för alla svar! .. premiär turen gick iaf. bra ang luften! tyvärr så skar hjullagret! men hellre här hemma en 15 mil bort på väg till någon
underbar träff! så nu håller jag tummarna & den första kalla ölen i morgon kväll (tierp) kommer bli så jäkla underbar!  ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af

24

det är större sug i den fläkten än man kan tro och att den drar i sig isolerings mattan händer oftare än folk vet men det brukar synas spår på isoleringen om man tittar,kul att det löste sig  ICQ/af

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,