1

Hej!
Har några gånger sett att man tagit bort eller pluggat förvärmningen till insugsröret.
Varför gör man på detta viset? Vad är det för vinst med det?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

2 Senaste redigerad av Hrodebert (2013-07-27 23:00:44)

Kall luft ger bättre förbränning. Tills den blir för kall med isbildning till följd.

-68 Ragtop Baja

3

Björn J. skrev:

Hej!
Har några gånger sett att man tagit bort eller pluggat förvärmningen till insugsröret.
Varför gör man på detta viset? Vad är det för vinst med det?

Okunnighet...

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

4 Senaste redigerad av Björn J. (2013-07-29 12:03:23)

Jo, tack, har märkt att det blir en lätt beläggning av frost på insugsrörets hals, strax under förgasaren, fuktiga dagar.
Har fixat en annan förhoppningsvis bättre motor, med oförstört insugsrör. Bara det att det inte finns några anslutningar på avgassystemet, som är sånna däringa "Kaliforniapiper". Jag får väl grunna på om jag kan göra nån egen uppfinning med hjälp av det gamla systemets rör.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Eller så kör man bara när det är varmt och fint väder  ICQ/ad
Det borde gå att kapa anslutningarna på ett gammalt rör och svetsa dit. Men det är nig en bra idé att skruva fast flänsarna på insuget medan man svetsar så man får alla avstånd rätt.
Jag personligen hade inte brytt mig om att krångla med det, men så kör jag bara på sommaren också...

-68 Ragtop Baja

6 Senaste redigerad av Johan W (2013-07-29 23:23:55)

Ibland har inte ljuddämparen som man hittat haft rätt vridning på anslutningen och då kör man utan tills man byter, det blir frost men det brukar funka om man inte varvar så mycket Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage