1

Nu har jag bytt till en motor med vxl.strömmare och ska koppla ihop det i bussen men hur.. ?

Det kommer ju tre kablar ur bilen , en grov röd som ska till B+ på generatorn gissningsvis men de andra kablarna då? En satt på jord  i genaratorhuset på likströmmaren och en satt på ett stift ( DE ? kanske.. ) . Nya genaratorn och laddreläet sitter ju ihop med tre kablar och det är redan kopplat men det hänger en lös kabel från reläet åxå.

Ska jag skruva fast den som satt som jord tidigare var som helst i chassiet ( D-) och den andra ska i ihop med det nya laddreläet i den lösa kabeln som laddlampa (DE ? ) gissar jag ?

Det blir ju lite som en gissningslek för alla inblandade men alla tips är välkomna.. ICQ/ad

You´ll never know...

2

laddlampan skall gå ihop med D+ ICQ/ab

3 Senaste redigerad av Stefan F (2013-07-28 22:38:28)

Visserligen en Volvo-sida, men principen är densamma:
http://user.tninet.se/~dgq625u/brukstips.html

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

4 Senaste redigerad av Björn J. (2013-07-29 13:07:16)

Elektriskt sett är både "Hisingstraktorn" och bubblan nära släkt med varandra.
Båda har nämligen elsystem från firma Robert Bosch GmbH utanför Stüttgart.
Så relän och kontakter passar rakt över, ser oftast likadana ut rent elektriskt, men särskilt strömställarna har ju olika design. Detta släktskap gäller väl iallafall 1970-talet ut, alltså fram till 1303, kanske även Golf, Passat och K70, liksom då på Hisingssidan, 240 modellerna.

På de brittiska öarna byggde man bilar länge med Lucas elsystem, "Lucas the Prince of Darkness" med en viss förkärlek till +jordade elsystem, och stora överdimensionerade relän och strömställare mer värdiga ett kontrollörs på "Battersea Powerstation" vid Themsens södra strand (kolla omslaget till Pink Floyds album "Animals") men ändå funkade det inte i dessa engelska bilar.

Fransmännen hade ibland egna eltekniska lösningar på icke existerande problem, med elsystem från SEW, varför koppla enkelt när man kan koppla komplicerat? 700 kontrollampor och en kontrollampsfunktion, så att man kan se om någon kontrollampa är trasig. Sedan två tutor, en för stadstrafik, en för landsvägstrafik. Gula strålkastarlamor är ju tradition... Ja tänker närmast här på paddorna, DS och ID.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Tack för tipsen. :-)

You´ll never know...