ooo
1 2013-07-29 09:37:06 Senaste redigerad av iooor_21 (2017-07-06 09:30:25)
Grattis! Vintern är räddad...Ser ut som en Zwitter. Jag har kikat på den här sidan när det gäller förändringar: http://www.vwtyp1.com/teknik/index.htm
Framskärmarna är väldigt snarlika på oval. Kanske inte så markerad pressning mot fotsteget. Skärmarna till 58- är lite smalare och har annan pressning runt lyktan och ännu diffusare pressning mot fotsteget.
Bakskärmarna är väl ganska lika men ju äldre desto bättre.
Dörrarna tror jag är samma från aug.-52 till början av aug.-55
Har jag fel lär du snart få reda på det

körde du igenom molkom när du hämtade bilen?
Trevligt objekt
alla ledbultsspindlar passar.
Jag kan en hel del vid det här laget. Golvhalvor är ju jättesvåra att få fram med korrekt utseende, om du inte hittar en hel platta eller på något sätt få fram från funky green. Det går att modifiera ett nyare golv som jag gjorde, men då blir det fel antal pressningar i golvet. Dessutom är pressningarna djupare och mer tydliga på äldre plattor än nyare. Men det beror på vilken nivå man hade tänkt lägga sig..
Den största skillnaden på framvagnen mot nyare, är de kortare tornen för dämpare.
bussen med bussarna bakom? är det den delade 15w som var tillsalu på fb?
7 2013-07-30 06:43:37 Senaste redigerad av Hebster52 (2013-07-30 06:54:25)
Dörrarna är 52-55 iom att dom är med ventilationsrutor, baksärmarna original split iom pressningen för split baklampor (oval lampfästen monterade högre där nu..), framhuven ser ut att kunna vara original också iom split huvhandtag. Framskärmarna är svårare. Vänster ser ut å vara med oval hål för tutgaller? Isf kan det vara 52-55? Höger kan också vara samma? Finns en tråd på samba där man kan få mått på pre55 vs. post55 framskärmar.
Edit: såg nu att höger dörr är original split. Du ser skillnad på plåten som döljs av dörrklädseln samt att den saknar ventruta.
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Ej split: Vä framskärm, stötfångare, vänster dörr, och höger dörr om den har haft ventruta. Huven är svårt att säga, kolla spår efter originalfärg. Övriga tre skärmar är iaf split, och bakplåten ser ut att vara upptagen för dubbla utblås.
Jo, det går att bygga om vänster dörr. ( la till nåt i förra inlägget.. ) 
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Vänster framskärm kan med lite tur vara 52-55. Då skulle jag bara rikta den med. Dem är lika som split men med oval galler istället för rund.
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Jo, dom är också fel. Bara Gersons som är rätt. Pre-55 har helt annan pressning under baksätet.
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
WW delar upp dom pre-55 å post-55 just pga. stolskenorna.
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Stolsskenorna på den undre bilden är fel för splitbubbla också. Rätt utseende finns i min byggtråd: http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 3&p=26
Jag har dock förlängt mina, ett val jag verkligen inte ångrar. Man sitter så sjukt mycket bättre om man behöver åka längre bak än från fabrik.
Stolsskenorna på den undre bilden är fel för splitbubbla också. Rätt utseende finns i min byggtråd: http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 3&p=26
Jag har dock förlängt mina, ett val jag verkligen inte ångrar. Man sitter så sjukt mycket bättre om man behöver åka längre bak än från fabrik.
Gjorde du yttre skenan högre på chaufförs stolen? Den är ju högre original. Dom tre andra är lägre.
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Meeen, vad är det för årsmodell på åket?
Nummret på plattan jämfört med http://www.vwtyp1.com/teknik/alder/index.htm ?
S
Jag får det till november -50.. 
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Min och brorsans gamla;
http://www.vwsplit.se/mapp25/mapp25.htm
Kul om det blir bil av den igen! 
Just ja, var någon som sa att den kom från er.
Du råkar inte ha gamla reg nummret på den?
VWHK lär kunna ta fram första regnr på bilen, om man är medlem tror jag...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Just ja, var någon som sa att den kom från er.
Du råkar inte ha gamla reg nummret på den?
Jo då, det finns!
Ska försöka komma ihåg att ta fram det ur min gamla dator bara. Återkommer! 
Mvh/B
20 2013-08-21 07:21:39 Senaste redigerad av Björn Svanberg (2013-08-21 07:28:48)
Då äntligen;
Z6997 hette den. Anmäld skrotad den 15/2 1965 i byn Åkersjön, Jämtland.
Här kan du beställa kopia på registreringsbeviset:
http://www.riksarkivet.se/default.aspx?id=17472
Mvh/ Björn 
Härligt lass som stod utanför Elgiganten i Östersund. Bor bara 150 meter därifrån. Synd man missade dig. Kommer bli kul om du lyckas göra bil av denna igen. 
- Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74 Typ 1 Shorty -65
Paketet ligger i garaget å väntar på dig 
- Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74 Typ 1 Shorty -65
Fortsätter med dumma frågor här istället för att starta en ny om det är ok med dig iooor_21.
Undrar hur mycket man kan använda från oval 53-55 till split?
Vad är lika mellan dessa och kan användas på spliten.
Rak växelspak?
Golvhalvor?
Fram/bakvagn? (Vet att tornen är kortare till split)
Motor/bagagehuv?
Värmekanaler?
Rutor?
Pressning insida dörr?
Kommer säkert på fler saker å funderingar
Om du har tillgång till en 53-55:a som du kan ta ovannämnda delar av så tycker jag personligen att den verkar vara så bra att den vore mer värd att renovera än att såga sönder å använda som reparationsdelar till en split... Men det är ju min åsikt.
Rak växelspak? -> Minns inte om det ändrades först fr.o.m 56?
Golvhalvor? -> Om den har original golvhalvor så är dom korrekta även för en split.
Fram/bakvagn? (Vet att tornen är kortare till split) -> Passar rakt av.
Motor/bagagehuv? -> Passar rakt av. Motorluckans "nos" är fel modell för split. (även hålet under)
Värmekanaler? -> Samma.
Rutor? -> Vindrutan och bakre sidorutor passar. Split har helfönster i dörrarna medan senare har ventilationsfönster
Pressning insida dörr? -> i princip samma. Skiljer på plåten bakom dörrklädseln.
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Tackar för svaren, nä det är bara frågor om delar passar från de modellerna. Vet av flera skogsvrak fram till -55 som är alla i varierande skick på karossena, platta osv.
Hur är det med tankarna? Olika storlek på tankrören beroende på årsmodell?
Var splitens stolar "fasta" utan justeringsmöjligheter?