Hej!
Tänker byta växelådsolja på min bay -79:a.Det står i gamla handboken att det skall vara SAE 80 hypoidolja i den.Vad jag förstår så är ju det en mineralolja.Har ringt runt på olika firmor och verkstäder om denna olja men den verkar ha utgått.Är den någon som vet vad man kan ändvända i ställe ? Jag vill gärna forsätta med mineralolja.
Hej oljan skall även vara GL4 i en vw så att inte rödmetalerna försvinner (synkringar)
Castrol EP 80W / TOTAL EP 80W-85/
Det finns mer fabrikat än dessa
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
tack för det
4 2011-04-21 10:18:48 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-04-21 10:21:42)
Om du inte får tag i olja får du maila mig så får jag ringa några samtal till Total (polaren är ansvarig för svedala )
http://www.autoexperten.se/Butiker/Vastmanland/
//// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Intressant.
Gäller detta alla gamla VW-växellådor?
6 2011-04-21 13:52:30 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-04-21 14:06:58)
Intressant.
Gäller detta alla gamla VW-växellådor?
Svaret är JA
I gammla lådor var det en vegetabilisk olja men problemet var att oljan ruttnade när den sående
ALLA VW lådor även (golf och annan vatten kyld skit )
KOLLA ATT OLJAN ÄR VW GODKÄND PÅ FLASKAN ELLER M A N (VW 505,50)
Men om man har en låda som är modiferad brukar man inte bry sig
I sådana aplikasioner använder man oljer som är GL5 som klarar av kraften som det blir i en skruvad växel
http://datasheets.bp.com/bpglis/FusionP … KQ8L_0.pdf
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
GL4 kan vara svårt att få tag på, men det finns även vissa GL5 -oljor som är framtagna för att inte påverka rödmetallerna i lådan.
Exempelvis Midlands har några som säljs av bland annat autoexperten. Kommer tyvärr inte ihåg vad oljan som funkar i vw heter (EP 80/90 ??), men be säljaren dubbelkolla så att den inte angriper rödmetaller..

GL4 kan vara svårt att få tag på, men det finns även vissa GL5 -oljor som är framtagna för att inte påverka rödmetallerna i lådan.
![]()
Exempelvis Midlands har några som säljs av bland annat autoexperten. Kommer tyvärr inte ihåg vad oljan som funkar i vw heter (EP 80/90 ??), men be säljaren dubbelkolla så att den inte angriper rödmetaller..
GL5 = agresivt för röd metaller
Autoexperten har avtal med TOTAL OLJA så det är bara att fråga efter EP80w-85 så fixar dom fram den
Om inte så får jag ringa Total
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
GL5 = agresivt för röd metaller
Autoexperten har avtal med TOTAL OLJA så det är bara att fråga efter EP80w-85 så fixar dom fram den
Om inte så får jag ringa Total
/// Micke
Gulmetaller kallas det tydligen..
Saxat från Midlandoil.se på en av deras GL5(GL-5) oljor:
"Midland Super M5 80W-90 är en API GL-5 multigrade växellåds- och bakaxelolja. Formulerad med högraffinerad mineralbasolja och utvalda additiv. Termisk stabil med EP-egenskaper (Extreme Pressure), slitage och korrosionsskydd och har antiskum- och oxidationsstabilitet. Innehåller ej additiv som påverkar gulmetaller.."
Men någon borde kanske upplysa oljetillverkaren att alla GL5 = (ska vara) farliga och käkar vw-lådor till lunch
.

De finns ju oljor som är specade Gl4/5, även de måste ju vara ok att använda i en folkalåda?
11 2011-04-23 09:28:47 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-04-23 09:56:53)
De finns ju oljor som är specade Gl4/5, även de måste ju vara ok att använda i en folkalåda?
Är den VW godkänd???
Hur många tillverkare har magnesum i sina V-hus
Man brukar prata om galvaniska strömar som blir mellan metall o metall
När man plockar i sär en låda som har gått med GL4 är synkringarna gula och fina i färg och inga frätskador
Men i en låda som går med Gl 5 är synkarna svarta i färg med frätskador
I minna racing lådor som jag använder GL5+ ser inte så roliga ut har även frätskador i husen
Så jag lämnade ett hus och några synkringar till analys till tolal i frankrike
Som svar fick jag att jag använde en motul olja som var för agresiv mot synkarna och växel lådshus
Rådet jag fick var att byta till aluminum hus för att synkarna skulle klara sig eller byta till GL4 men
då kunde de inte garantera att slutväxlen skulle hålla för 422nm
Så jag tog beslutet att skaffa två nya växellåds hus i aluminum
Koppar + tenn = brons rödmet
koppar + zink = mässing rödmet
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Där jag jobbar så använder vi Statoils oljor (till pistmaskiner och lastmaskiner b.l.a) Här har jag hittat en olja som heter
Gearway G4 80W (GL4) Vad tror ni om den??
Där jag jobbar så använder vi Statoils oljor (till pistmaskiner och lastmaskiner b.l.a) Här har jag hittat en olja som heter
Gearway G4 80W (GL4) Vad tror ni om den??
Det blir nog super bra
Den är klassad GL4
Snacka med statol för dom har en smörbibel som stårallt du bör veta
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
14 2011-04-23 12:56:41 Senaste redigerad av Mange (2011-04-23 12:57:07)
Tack PPRMicke!
almis; den måste du ju ganska lätt kunna få tag i!
Gå in på www.statoil.se/ och knappa in ditt regnummer du har på bilen så får du svar
står även vilka andra oljor som rekomenderas för bilen och hur mycket det går åt
// sun
Tack för svaren.Jag köpte Castrol EP 80W .Har inte hällt i det än men det blir i veckan