1

En fråga.
Om man tagit bort ratten, så ser man ju innanmätet av spaken.
På höger sida då sitter som en "fjäder". Följer spaken om man ska blinka. Roterar med alltså.
VAd är den till?
Kan den delen ha med min icke fungerande tuta att göra? Tänkte om den ska jorda spaken mot ratten på något sätt. Min är plan.
Annars mottages tips på tut hjälp också.
Ny kabel genom rattstången. Tutan fungerar om den kabeln jordas på blinkersspaks metallen. men inte om man jordar i axeln.
Vad är fel.
Vill helst inte ha en ful tutknapp någon annan stans.

/Tommy

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

2 Senaste redigerad av Svwerker (2013-06-05 04:45:10)

Kan ju gissa eftersom det är hemligt vilken årsmodell du har.  ICQ/ab

Beroende på årsmodell så har du en kabel som går mellan rattstång och snäcka, förbi hardyskivan. Kolla den. Tutan ska jorda den vägen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Har löst det nu, satte visst kabeln fel då jag bytte framvagn....
Angående årsmodell så är det inte hemligt, står i min beskrivning. ICQ/ab
Fast det är klart kunde ju haft fler. Så till nästa fråga ska jag vara mer tydlig.
Tack för hjälpen.

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

4

Fjädern har med återgången av spaken när man rätar upp ratten efter en sväng, att göra.
Denna fjäder skall vara ihopklämd mellan två sån platta tappar i aluminiumet, minns nu inte till 100% hur det ser ut exakt, men det finns en annan tapp som sitter i den delen som blinkspaken sitter gjuten i, och denna påverkas av nämnda fjäder. I den här runda grejen som utgör spakstället, skall man nog ha ett fint smörjfett av god kvalitet, så att det löper lätt, jag använde vanlig olja, inte bra, då den rann in på blinkkontaktenrna och fixade en sån där "liten kortslutning". På min buggy var tändspolen kopplad till samma säkring som blinkersens.... Det var lätt att hålla sig för skratt när motorn dog innan varje korsning...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."