1

Då jag har en 67:a med 12v, är det inte jättelätt att hitta en tankmätare som bara tillverkats 1 år som dessutom fungerar...

Så jag har hittat den här :
http://item.mobileweb.ebay.com/viewitem … 0608525993

Vdo brukade ju göra bra grejer men nu står det Malaysia ICQ/ab

Kan detta vara något att ha?

Ät gul snö, det kan vara öl.

2

Jag kör 6 volts givare o 6 volts mätare nonstop på 12 volt, funkar klockrent.

För du vet väl att givaren mäter resistans...o inte el. O mätaren får den signalen o visar rätt då båda har samma förutsättningar.

Men va fan, gynna du Malysianerna bara om du vill.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Ja, nu är det ju inte så jäkla lätt att hitta en mätare över huvud taget som fungerar och nu har jag redan haft ute tanken och bytt givare så nu får det vara slut kladdat med den saken ICQ/ab
Ja vi får se vad som händer

Ät gul snö, det kan vara öl.

4

Hittat felet ICQ/ab
Defekt mekaniker, hade kopplat fel vid mätaren  ICQ/ad

Ät gul snö, det kan vara öl.

5

Nu har jag tankat efter att mätaren nästan stod på tom.
Fick i endast 10 liter Default/hmm
Har bytt givare nu i år, kan den vara kass från fabrik?

Ät gul snö, det kan vara öl.

6

Har samma problem med min 67:a, finns det kopplingsschema någonstans så man vet om mekanikern gjort rätt? Min visar full tank konstant när tändingen är på.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

7

lowang skrev:

Nu har jag tankat efter att mätaren nästan stod på tom.
Fick i endast 10 liter Default/hmm
Har bytt givare nu i år, kan den vara kass från fabrik?

kanske en dum fråga, men du tog bort den lilla sprinten som låser flottören på den nya givaren?

elschema finns på thesamba.com

8

Jan-Iver skrev:

Har samma problem med min 67:a, finns det kopplingsschema någonstans så man vet om mekanikern gjort rätt? Min visar full tank konstant när tändingen är på.

Har Du avbrott i kablarna till givaren så visar den konstant full!
Pröva! Ta bort givarkablarna och koppla ihop dem, går mätaren ner på tom är det givaren, om inte, troligen kabelbrott.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

9 Senaste redigerad av lowang (2013-07-28 19:52:50)

Tobias J skrev:
lowang skrev:

Nu har jag tankat efter att mätaren nästan stod på tom.
Fick i endast 10 liter Default/hmm
Har bytt givare nu i år, kan den vara kass från fabrik?

kanske en dum fråga, men du tog bort den lilla sprinten som låser flottören på den nya givaren?

elschema finns på thesamba.com

Jag blev lite osäker när du sa det och tanken har slagit mig men hittade den vid min gamla givare, ska prova vid tillfälle att byta tillbaka till den gamla givaren ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.

10 Senaste redigerad av lowang (2013-07-29 09:51:37)

Och nu är nålen lugnt under nollan även om det är halv tank kvar...

Kan det vara så att snubbarna på csp råkat ge mig en 6v givare??

Ät gul snö, det kan vara öl.

11

Det ska inte vara någon skillnad!
Givaren är ett variabelt motstånd, inget annat, så den fungerar oavsett volttalet.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

12

En chansning. Min gamla -67 buss visade full tank hela tiden så länge dimmern till odometerbelysningen stod på "fullt ljus". När man skruvade ner dimmern till minsta så visade tankmätaren NÄSTAN rätt.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

13

luftgekühlt skrev:

En chansning. Min gamla -67 buss visade full tank hela tiden så länge dimmern till odometerbelysningen stod på "fullt ljus". När man skruvade ner dimmern till minsta så visade tankmätaren NÄSTAN rätt.

Med andra ord hade inte tankmätaren Tändningsplus, utan någon hade tagit strömmen från instrumentbelysningen;)

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

14

Ok, så kan det vara något annat än givaren på min? ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.

15 Senaste redigerad av Piraten (2013-07-30 08:02:47)

Börja Du med att kolla så anslutningarna och matningsspänningen är ok!
Det brukar bli oxid och skit på anslutningarna som ställer till det.
Se också till så Du har en riktigt jord till instrumenthuset.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

16

Hur var det nu igen...tanken kom från nåt annat än splitbuss?  ICQ/ag  Default/lol

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

17

25hpman skrev:

Hur var det nu igen...tanken kom från nåt annat än splitbuss?  ICQ/ag  Default/lol

Tanken var att jag skulle ha en Baytank ett tag men den tanken viftade jag bort.
Tanken som sitter i är original 67 oyo ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.