1 Senaste redigerad av Tjadden (2013-07-24 19:30:59)

besiktigade bussen idag och när jag väl skulle in så startade inte bussen, starten orkade knappt runt.

väl igång så fick vi använda booster tills dess att bussen var hemma igen.
mätte med voltmeter, två olika dessutom för att vara säker och båda visar 6 volt. det måste väl ändå vara batteriet som gett sig? eller är jag helt ute och cyklar?
jag är så okunnig inom el så klockorna stannar bara såni vet.  Default/hmm

edit: det är en 75a för övrigt.   ICQ/ab

Something peculiar.

Typ 1 1961

2

Det ska väl vara typ 12volt i ett bra batteri? Eller mer

Fake split -67 såld

3

Kortis i batteriet kanske

Fake split -67 såld

4

Inhandlar ett nytt batteri idag. Lika bra att börja där. Vad ska man ha för styrka? Finns ju en hel uppsjö av 12voltare.

Something peculiar.

Typ 1 1961

5

styrka? du menar ampere eller? jag har i min bubbla 75amp batteri funkar fint det är bara ett mått hur länge batteriet håller strömen om jag minns rätt...

Fake split -67 såld

6

Ursäkta, med risken att bli kallad bezzervisser...
Bilbatteriets kapacitet anges i amperetimmar, Ah.
Teoretiskt sett kan du ur ett 75Ah batteri ha en liten lampa tänd, som drar 1 ampere i 75 timmar. Du kan plocka ut 10A i 7 timmar och 30 minuter...ja i teorin, i verkligheten kortare tid då det blir del förluster.

De flesta köper ju bilbatteri efter vad som fysiskt får plats i bilens batteriutrymme, samt åt vilket håll + och - polerna är orienterade på batteriet.

Men ju fler Ah desto bättre, men det tar ju också längre tid att ladda ett större batteri än ett mindre.

"Batteri" förresten, det mer korrekta namnet är "ackumulator"...

Ett tolvvolts batteri består sex celler, dessa ger var och en två volt, 6 x 2 är ju 12 volt, verkar som ditt gamla batteri har gett upp i tre celler.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Köpte nytt batteri. Betydligt bättre klipp i motorn med nytt i.
Dock så visar båda batterierna 6volt. Testat med två olika voltmätare och antagligen är båda kassa. Ska prova med en ny imorgon.

Something peculiar.

Typ 1 1961

8

Prova voltmetern genom att mäta på ett sådant där "brandvarnarbatteri" alltså ett 9 V torrbatteri PP3,  som är någorlunda färskt om instrumentet visar nånstans runt nio volt är det ju ok.

9

Tack för tipset. ICQ/ab

Something peculiar.

Typ 1 1961

10

Tjadden skrev:

Tack för tipset. ICQ/ab

Föralldel!
Man skall nog lita på sina instrument, sällan de visar så in i helsike fel, när man är vilse i skogen eller på havet, och får för sig att kompassen visar fel, DÅ är man ILLA ute.

Alltså bra att kontrollerat på någonting med en kännd spänning ibland.
Själv har jag insett att tångamperemetern är bra att mäta bil-el med. Det var rea hos "Claes i sjön" för ett tag sedan. Den funkar precis som en vanlig multimeter, med spänning, ström och motståndsmätning, men när man mäter ström behöver man inte koppla loss kablarna utan man bara sluter "tångens" käftar runt ledningen, och instrumentet känner av magnetfältet runt ledningen, omvandlar detta till ett värde att läsa av på displayen, skitbra att kolla generator och startmotor med. Liksom andra förbrukare i bilen.

11

Ska absolut inhandlas. Många tack. ICQ/ab

Something peculiar.

Typ 1 1961

12

Jag tipsar gärna om bil- elektriska problem och möjligheter, jag gillar det!
-frisk kopplat är hälften brunnit!