1 Senaste redigerad av Marantz (2013-07-23 16:49:57)

Visar mitt totala okunnighet ang drivaxlar som ska på plats i växellådan, men hur? ICQ/ac
Hur jag än bär mig åt får jag inte in drivaxlarna, ska väl bara vara att stoppa in dem, eller?

stenis
orust

2

Kanske ska ta bort låsringen?

Marantz skrev:

Visar mitt totala okunnighet ang drivaxlar som ska på plats i växellådan, men hur? ICQ/ac
Hur jag än bär mig åt får jag inte in drivaxlarna, ska väl bara vara att stoppa in dem, eller?

stenis
orust

3

uppis

4

http://forumbilder.se/CEU0P/imag1761.jpg
Vet inte om du ser nått på denna bilden men vi provar.nr 13 är en låsring ta bort den kan vara lite pilligt.ne 14 tryckring nu kan du få bort den.Nr 10 ledblock 2 st  förhoppningsvis har du fått med dom ta ut dom ta  nr 14 ttä den på drivaxeln och sätt tilbaks

5

bruka vara lite piller o få in dem med fulcrum plattorna på plats.
själv brukar jag ta lite fett och "klistra" fast plattorna stående inne i nummer 15 ovan....
ställa dem så parrallelt jag kan och försiktigt smyga in drivaxeln,

och sen dit med bricka / låsring.

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

6

Eller så kan man sätta in drivaxeln först i "nr15" ("trådrullen"), då kan man ha ett finger in genom hålet som är på insidan och hålla "klossarna".
Sedan sätta in altihopa i diffhuset....

7

Klistrade fast fulbrickorna med fett, tog en halvtimma innan båda axlarna var på plats.  ICQ/am
Testade att löst montera  drivaxelröret, tycker det är lite väl mycket glapp i kulleden,,,,,,,

Kanske ska vara glapp, vad vet jag.

stenis
orust

8 Senaste redigerad av Peter S (2013-07-24 22:54:23)

Marantz skrev:

Klistrade fast fulbrickorna med fett, tog en halvtimma innan båda axlarna var på plats.  ICQ/am
Testade att löst montera  drivaxelröret, tycker det är lite väl mycket glapp i kulleden,,,,,,,

stenis
orust

Det skall INTE vara glapp. Det är drivaxelrören som tar alla axial/tvärkrafter från hjulen och för in dem i lådan som "håller emot", så glapp är ett stort NO-NO.

Du har väl monterat "majblomman" mellan diffhusets gavel och skålen på röret (pos 11 i bilden ovan)?
Du måste shimsa hur tungt det går att vicka drivaxelröret mha lämpligt antal sexkantiga packningar (pos 12) tills röret går lagom trögt. Har du ett glapp får du plocka bort packningar.

Helst skall detta spel provas ut innan drivaxeln är på plats. Man skall kunna ta drivaxelröret, dra det rakt upp så långt det går och sedan släppa det. Då skall röret sjunka långsamt.

Gör om, gör rätt!  ICQ/ab

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

9

Nope skall inte glappa, utan glappet justeras med antalet packningar som man lägger i mellan.....

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

10 Senaste redigerad av ozeo (2013-07-24 23:08:29)

hur ter sig detta glapp om de finns?
har bytt hjullager samt dragit centrumbulten på trumman  men känns som ett glapp nånstans.
kan de va detta jag känner?
är bara på en sida

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

11

Har ju bara använt delarna som följde med bygget.
Och det är inte mer isärplockat än drivaxelröret är loss. Majblomman har jag inte rört.
Då måste jag alltså lossa majblomman och börja shimsa därifrån.
Kan ju vara så att det är andra drivaxlar/rör som följt med för att passa spårvidden på bilen,,,,,,,,,,
OK, börjar shimsa, hör av mig hur det går.

stenis
orust

Peter S skrev:
Marantz skrev:

stenis
orust

Det skall INTE vara glapp. Det är drivaxelrören som tar alla axial/tvärkrafter från hjulen och för in dem i lådan som "håller emot", så glapp är ett stort NO-NO.

Du har väl monterat "majblomman" mellan diffhusets gavel och skålen på röret (pos 11 i bilden ovan)?
Du måste shimsa hur tungt det går att vicka drivaxelröret mha lämpligt antal sexkantiga packningar (pos 12) tills röret går lagom trögt. Har du ett glapp får du plocka bort packningar.

Helst skall detta spel provas ut innan drivaxeln är på plats. Man skall kunna ta drivaxelröret, dra det rakt upp så långt det går och sedan släppa det. Då skall röret sjunka långsamt.

Gör om, gör rätt!  ICQ/ab

12

Skrev "kanske ska vara så med glappet", då brukar det komma in mer svar.  ICQ/ab

Förstår att det inte ska vara något glapp att tala om , men:
Om jag lägger fler packningar vid 12an, då kommer ju 6an ännu längre ut och då blir det väl mer glapp???
Som det är nu finns det inga packningar vid 12an och ändå är det glapp,,,,,,,,,

stenis
orust

13

Har du någon annan majblomma (11) att testa med
För om dom är förslitna så blir det inte så bra (för stort spel)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

14

Ser inte slitna ut, men jag förstår vad du menar.

Här kommer det att bli ett stopp i byggandet, inte bra.

Finns ju liksom inget sätt att ta sig förbi detta hinder, förutom att skaffa nya majblommor??

stenis

15

Var hittar man nya "majblommor", någon som vet?
Har sökt men ej hittat.  ICQ/ac

stenis
orust

Marantz skrev:

Finns ju liksom inget sätt att ta sig förbi detta hinder, förutom att skaffa nya majblommor??

stenis

16 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-07-27 16:16:44)

Marantz skrev:

stenis

Svarva av gavlarna (nr16)
hur mycket spel har du ????
I VWs orginal förpackningar så är tre hundringar skilnad på packningarna
På efter marknad är det minsta packningen 0,15
Kan du vara snäll å mäta från botten på gavelen till anlägget på packningsytan
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

17

Ja du, mellan 1,5-2mm glapp när majblomman är fastdragen, lite mycket.  Default/hmm 
Tror inte delarna hör ihop, måste ringa Kjell och höra.

stenis
orust

18

Marantz skrev:

Ja du, mellan 1,5-2mm glapp när majblomman är fastdragen, lite mycket.  Default/hmm 

stenis
orust

Det är nästan att man får åka upp till dig å kolla
För så mycket glapp har jag aldrig upplevt någon gång
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

19

Anklagar inte dig Kjell för detta problem.
Tänkte bara om du visste lite mera än jag.
Kan du PMa hans nummer igen.

stenis
orust

RPB Piraya skrev:
Marantz skrev:

stenis
orust

Tyvärr vet jag inte mer själv då jag köpte bottenplattan med fram och bakvagn i detta skick av Hans Landelius så du får höra med honom.

20

Du är alltid välkommen, kul att träffa en BVare om du nu skulle komma upp.  ICQ/ag
Är det något jag kan ha gjort fel???????

stenis
orust

Men

PPRMicke skrev:
Marantz skrev:

stenis
orust

/// Micke

21 Senaste redigerad av Marantz (2013-07-28 12:47:51)

Nu är det läge för alla på Boxerville att "dumma mig", tittade just nu på bilden och upptäckte något som jag inte hade lagt på plats innan jag drog ihop. ICQ/ad
Den som gissar rätt får "dumma mig". ICQ/ag

stenis
orust

22

Marantz skrev:

Du är alltid välkommen, kul att träffa en BVare om du nu skulle komma upp.  ICQ/ag
Är det något jag kan ha gjort fel???????

stenis
orust

Men

PPRMicke skrev:
Marantz skrev:

stenis
orust

/// Micke

Alla kan göra fel

Kan du vara snäll o pm´a tele
Om regnet håller i sig kanske man kan komma upp i morgon (målar huset så blir inte så bra om regnar )

/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

23 Senaste redigerad av Marantz (2013-07-28 23:42:55)

Jag hade glömt bort att lägga dit "majblomman" i plast så nu måste jag ha tag i packningarna för att chimsa.
Jag hade ingen aning om att majblomman var delen i plast.
stenis
orust

Marantz skrev:

Nu är det läge för alla på Boxerville att "dumma mig", tittade just nu på bilden och upptäckte något som jag inte hade lagt på plats innan jag drog ihop. ICQ/ad
Den som gissar rätt får "dumma mig". ICQ/ag

stenis
orust

24

vad behöver du i packningar 1st eller ett gäng ???
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

25

Lite svårt att veta utan packningarna att prova med. ICQ/ad
Troligen ett gäng.
Du menar att du har sådant hemma?

stenis