Tjenare!
Tänka bara se om någon/några har några enkla tips och tricks för att fixa att några hästkrafter till? 
Mvh
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Hästkrafter
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Tjenare!
Tänka bara se om någon/några har några enkla tips och tricks för att fixa att några hästkrafter till? 
Mvh
Skaffa boken "how to hotrod volkswagen engines" där finns en del "enkla" knep.
Sen är det som med alla andra motorer, flöde in och ut, rätt mängd soppa till så mkt luft som möjligt, högre varvtal ger mer effekt med rätt kamaxel.
Om du inte bryr dig så mkt om att plocka maximal effekt så kan du ju sätta dit 1,25:1 vippor, men det ger inte vidare mkt utan att bearbeta topparna. Sen kan du ju stoppa dit dubbla förgasare.. vilket kräver rätt bestyckning osv osv osv..
som sagt.. att ge enkla knep är svårt då i princip allt kräver att man gör något annat för att ge effekt.
Kolla min projekttråd om du vill bygga en lågbudgetmotor som rör på sig hyggligt.. Vill du göra det ordentligt får du nog räkna med 2-3ggr det jag har lagt ut, och det förutsätter att du kan göra en del grejer själv.
Skaffa boken "how to hotrod volkswagen engines" där finns en del "enkla" knep.
Sen är det som med alla andra motorer, flöde in och ut, rätt mängd soppa till så mkt luft som möjligt, högre varvtal ger mer effekt med rätt kamaxel.
Om du inte bryr dig så mkt om att plocka maximal effekt så kan du ju sätta dit 1,25:1 vippor, men det ger inte vidare mkt utan att bearbeta topparna. Sen kan du ju stoppa dit dubbla förgasare.. vilket kräver rätt bestyckning osv osv osv..
som sagt.. att ge enkla knep är svårt då i princip allt kräver att man gör något annat för att ge effekt.
Kolla min projekttråd om du vill bygga en lågbudgetmotor som rör på sig hyggligt.. Vill du göra det ordentligt får du nog räkna med 2-3ggr det jag har lagt ut, och det förutsätter att du kan göra en del grejer själv.
Okej!
Ska kolla lite på det 
Tack!
Du kan alltid komma ut till VW garaget och få tips o råd
För att få ut mer hk måste motorn vara i bra skick. man kan inte hälla Viagra i en 90åringen och hoppas att han blir som ny igen. Motorn blir inte bättre än den sämsta delen i densamma. Om du däremot har en frisk motor så kan du med enkla knep få ut ca 25-30hk mer beroende på plånbok.
Jag har inte mkt att sätta emot din erfarenhet och kunskap Hans... men hk kan man få ut ändå, frågan är bara om man får ut maximalt och hur lång tid det går innan det rasar :-)
Jag har själv satt ihop en 1600 med oöppnad bottendel, nya cylindrar och kolvar, ordentligt portade och planade 043:or, 1,4:1 vippor på originalpinne och chromolystänger.. dubbla weber 40 och msd-tändning.. etc
summan av kardemumman är att det rör på sig riktigt bra, över förväntan faktiskt.. och jag har kört över 300 hårda mil med den motorn. Jag räknar dock iskallt med att det kan rasa precis vilken dag som helst.. då blir man inte lika ledsen eftersom det kommer att hända. Ungefär som att 90-åringen kan få sin livs bästa natt, men löpa stor risk att få en stroke på köpet hehe
Ungefär som att 90-åringen kan få sin livs bästa natt, men löpa stor risk att få en stroke på köpet hehe

Även om din motor har funkat bra så tycker jag inte att man skall lägga ner så mycket pengar som du gjort på något som kan skära och skicka pengarna i soptunnan. Ett generalras brukar även ta med sig någon eller några cyllar ,någon av topparna går åt och vev och stakar +kam går i skroten. Med den vetskapen kan jag för mitt liv inte förstå varför man inte öppnar bottendelen och åtminstone byter vev och ramlager. Jag tar flera långresor varje år och vill inte sitta som på nålar och vänta på ras. Hur kul på en skala 1-10 är det att skiten brakar i södra Belgien och man har färja hem om två dagar. Att öppna en bottendel till en VW är inte svårt och att sätta ihop en baggis. Kan man porta och sätta dit nya toppar +ställa in vippgeometrin så är blocket en barnlek. Det är faktiskt inte så många delar inuti en VW-motor. Vev ,4stakar kam +8lyftare. Fördelardrivningen sätter man dit efteråt. 300 mil i all ära men skulle du våga åka 300 mil i en riktning.
Det jag lagt mest pengar på är sådant som inte sitter direkt på motorblocket, dvs förgasare, tändsystem etc och med största sannolikhet klara ett ras. mahlekolvar, cylindrar och stakar gav jag 800:- för.
men jag håller med dig, klart det skulle vara 10ggr roligare att ha en helt frisk bottendel. Det var bara argumentet att man inte kan få ut hästkrafter utan ett genomgånget block som jag inte höll med om. En totalrenovering faller utanför ramarna för enkla knep för att öka effekten, då det, även om det är relativt enkelt, kostar en hel del.
För min del var det i princip bara den ekonomiska delen som gjorde att jag inte öppnade. Dock satte jag i nya vevlager och viktade kolvar +stakar. Topparna köpte jag för 600:- och portningen gjorde jag själv.
Jag är väl medveten om att det inte finns några genvägar till tillförlitlig effekt, detta är ett experiment från min sida utan att lägga ut en förmögenhet. Det ska bli väldigt spännande att ta isär motorn i vinter. Då blir det översyn, ar-borrning, balansering, nya lager, blompinne, tryckare etc även större borr är det planerat.
Njae, jag tror inte jag skulle våga åka 300mil, inte utanför Sverige iaf med den motorn.. inom landet har jag fri assistans och en röten originalmotor hemma :-)
Fråga efter en duktig VWmekaniker som kan serva din motor till att börja med.
Dra topparna
Byt olja stift etc
Inspektera tanken och bränsletillförsel
Renovera/gå igenom förgasaren
Byt olja i växellådan
ha bra däck med rätt tryck......
Du förstår vad jag menar va?
Jag tycker att Du iofs har rätt approach, mer effekt
, men gå igenom det du har så ska du få se att det kommer röra på sig mer.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Hästkrafter
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.