1

Okej mitt inlägg om en smart guide på ljud var ingen hit på svar-fronten så jag beställde iaf grejjer...

blev 2 stycken DLS 6.5" ( http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … a52-2.html ) som jag tänkte sätta fram i kickpaneler.
och en 12" DLS Bas med en 3" talspole ( http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … we-12.html ) som jag tänkte bygga in i hatthyllan, en smart lösning på bygget i hatthyllan skulle uppskattas mycket!

Beställde även ett 3-kanals slutsteg ( http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … a20-2.html ) som jag inte ens visste existerade... Tror ni på detta?

Hatthyllan, någon som har erfarenhet av detta och skulle kunna ge mig några tips?

Post's attachments

9099421363.jpg, 52.4 kb, 728 x 484
9099421363.jpg 52.4 kb, 353 downloads since 2013-07-24 

1303 s -73

2

Här har du två tips  ICQ/ab

Kickpaneler fram i all ära, men 6.5tums element är ganska stora och djupa, du vill gärna ha dom riktade mot lyssningsposition, för att detta skall bli möjligt kommer kickpanelerna att inkräkta ganska mycket på benutrymmet. Överväg gärna mot att ha 'allt ljud' bakifrån.

Bygg en låda för basen med rätt volym som kan stå bakom baksätet och integrera hatthyllan som en del av lådan och försänk elementet i den.

3

Tänkt driva allt med det steget eller?

4 Senaste redigerad av Nisse (2013-07-24 07:25:52)

Jag hade exakt ett sådant steg i min röda bubbla.
Den spelade fantastiskt bra!

http://www.youtube.com/watch?v=oTOWHqHGFaE

Fram hade jag DLS 5,25" system, och bak en baslåda från MDS med två 10".
Det gick att spela så att man knappt ville sitta kvar i bilen...

Dock hade jag nog för klena kablar, för säkringen till slutsteget ville gärna gå om man spelade högt en lite längre stund. (Som man märker på filmen...)

Jag tror på kickpaneler. Det går visst!  ICQ/af

Lycka till!

5

Jag kör med baslådan under soffan där bak. :-)
Funkar jätte bra!

Bubbla 1302 -72 (såld)
Buss Late Bay -77

http://www.TimsFotoBlogg.blogg.se

6

Jag håller på med nästan exakt samma projekt, tänkte använda 6,5" dls med gick ner till 5,25" pga att kickarna blev lite stora. Gjorde egna kickar i glasfiber. Det går att använda 6,5" om man sätter högtalaren högt upp, då kommer den undan gaska bra, nackdelen är att man måste hitta en bra lösning för huvöppningen. I bak så är tolvan lite för bred för utrymmet bakom sätet (-56:a) så jag kommer att luta upp ryggstödet lite för att sen placera en 35 liter basreflex där. Kan lägga upp lite bilder i en ny tråd på kickarna.

T1 -68 Råttig men rolig, motor från Yamaha R1, T1 -53
T1 60-tal fejksoltakare, projekt. T1 -63. T1 -56

7

alpinebubblan skrev:

Tänkt driva allt med det steget eller?

Verkar steget för tanigt?

1303 s -73

8

andreas_ferm skrev:

Här har du två tips  ICQ/ab

Kickpaneler fram i all ära, men 6.5tums element är ganska stora och djupa, du vill gärna ha dom riktade mot lyssningsposition, för att detta skall bli möjligt kommer kickpanelerna att inkräkta ganska mycket på benutrymmet. Överväg gärna mot att ha 'allt ljud' bakifrån.

Bygg en låda för basen med rätt volym som kan stå bakom baksätet och integrera hatthyllan som en del av lådan och försänk elementet i den.

Sant kanske blir lite bentrångt.. Antingen kanske jag byter till ett par mindre eller så bör det ju som du säger på ditt sätt bli bra med allt bak. Ljudet lär ju sträcka sig fram rätt bra bakifrån i en såpass liten oval bil.

1303 s -73

9

Nisse skrev:

Jag hade exakt ett sådant steg i min röda bubbla.
Den spelade fantastiskt bra!

http://www.youtube.com/watch?v=oTOWHqHGFaE

Fram hade jag DLS 5,25" system, och bak en baslåda från MDS med två 10".
Det gick att spela så att man knappt ville sitta kvar i bilen...

Dock hade jag nog för klena kablar, för säkringen till slutsteget ville gärna gå om man spelade högt en lite längre stund. (Som man märker på filmen...)

Jag tror på kickpaneler. Det går visst!  ICQ/af

Lycka till!

Härligt att höra! Tycker det är rätt ballt med kickpanelerna i bubblan. Det var inte steget som var för klent för att driva allt då? Tänker borde ju funka bra då det är gjort för 3

1303 s -73

10

timandersson44 skrev:

Jag kör med baslådan under soffan där bak. :-)
Funkar jätte bra!

Också en bra lösning ICQ/ab

1303 s -73

11

Stefan_-78 skrev:

Jag håller på med nästan exakt samma projekt, tänkte använda 6,5" dls med gick ner till 5,25" pga att kickarna blev lite stora. Gjorde egna kickar i glasfiber. Det går att använda 6,5" om man sätter högtalaren högt upp, då kommer den undan gaska bra, nackdelen är att man måste hitta en bra lösning för huvöppningen. I bak så är tolvan lite för bred för utrymmet bakom sätet (-56:a) så jag kommer att luta upp ryggstödet lite för att sen placera en 35 liter basreflex där. Kan lägga upp lite bilder i en ny tråd på kickarna.

Awright! Ja, gör! Kikar gärna på bilder från byggen!

1303 s -73

12

Slutsteget orkar med högtalarna du har köpt så det är ingen fara. När det gäller placering av högtalare så är min erfarenhet att det låter bättre med mellanregister och diskant fram, särskilt med allt vägljud som finns i våra gamla bilar. Dom låga frekvenserna är svåra att lokalisera därför passar det bra med basen bak.

Du får lägga upp bilder allt eftersom du bygger!

13

Stefan_-78 skrev:

Slutsteget orkar med högtalarna du har köpt så det är ingen fara. När det gäller placering av högtalare så är min erfarenhet att det låter bättre med mellanregister och diskant fram, särskilt med allt vägljud som finns i våra gamla bilar. Dom låga frekvenserna är svåra att lokalisera därför passar det bra med basen bak.

Du får lägga upp bilder allt eftersom du bygger!

Awright, sammanfattningsvis av alla härliga tips så blir det 6.5or i alla fulla fall i kickpaneler fram som jag då försöker sätta lite högre upp för att avbelasta benen lite. En baslåda bak som jag bygger sammanslutet med hatthyllan på 40L tänkte jag. Fick en uppenbarelse att kanske bygga in en LP spelare över själva bashögtalaren, då basen agerar själv skivan för att behålla den gamla looken eller så kanske jag skiter fullständigt i det och försöker få den så modern som möjligt inuti. Hur som helst har jag beställt grejjer och kommer att lägga upp bilder vart efter ICQ/ab Tack för alla underbara tips!

1303 s -73

14

Här ha du ett tips på ett program som är bra att använda när man räknar ut lådor ICQ/ab
Det heter Probox 2000

15

Största problemet med att ha högtalarna i kickpanelerna är att lådan som elementet får tillgång till är så liten att man inte kommer ner så värst långt i frekvens.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16

Svwerker skrev:

Största problemet med att ha högtalarna i kickpanelerna är att lådan som elementet får tillgång till är så liten att man inte kommer ner så värst långt i frekvens.  ICQ/ab

Det borde gå att få ut 7-8 liter. Jag fick ut ca fyra liter men då är den rätt tight mot hjulhuset. Bygger man med basen längre upp i hörnet borde volymen räcka.

17

alpinebubblan skrev:

Här ha du ett tips på ett program som är bra att använda när man räknar ut lådor ICQ/ab
Det heter Probox 2000

aa fan va najs, precis vad jag behövde! tack

1303 s -73