Du ser ju direkt om det är enkel- eller dubbelportstoppar. Innanför ventilkåpan står några siffror. Det är de första 3 siffrorna i den nedre raden du ska kolla på (iaf om det gäller originaltoppar).
311 eller 043 är väl de du ska kolla efter på dubbelportstoppar. Kolla så det inte är några stora sprickor tex mellan ventiler eller ventil - tändstift. Du kan även mäta storleken på ventilerna. Insug 35,5mm och avgas 30mm eller 32mm beroende på årsmodell.
Planing kostar väl ingen förmögenhet och ger en del beroende på andra saker. Det man åstadkommer är ett mindre förbränningsrum som kontra cylindervolymen ger ett högre kompressionsförhållande.
Portning kan man göra billigt själv (om man inte räknar material, tid, elförbrukning, tryckluft, etc etc), men det gäller att ha lite koll på vad man sysslar med.. det är enkelt att göra det sämre än det var innan. Ska man lämna bort det kan det bli en ganska dyr historia, men å andra sidan får du papper på att topparna presterar. Det är ganska mkt jobb för att få till ett hyffsat bra flöde ur ett par originaltoppar.
Den "enkla" vägen är att köpa ett par eftermarknad, tex 044 cnc. Det blir garanterat billigare än att anlita någon för att porta och flöda dina toppar.. dessutom behöver förmodligen ventiler bytas, likaså styrningar (kan va ok), ventilfjädrar, knaster, etc.