1

Jag börjar tro det i alla fall! Ingen jag frågar känner igen det bränsleproblem jag har. Det gäller ingen VW nu men väl en gammal motor, en Volvo B20 som befinner sig bak i min båt. Det yttrar sig på följande vis: När båten inte används på kanske 3 dagar så händer något med bränslet i förgasarna och bensinpumpen. Det blir som en kladdig hinna på sakerna i prylarna och nålventilerna kan inte öppna och släppa fram bensin. Dom går att dra ner men väldigt segt, som det vore sirap i dom, inte en chans att dom öppnar av sin egen vikt/bränsletryck. Har bytt nålventiler, tömt tanken med extern pump kopplad på ordinarie slang, tankat v-power, använder Redline blyersättning. Ingen skillnad alls mot tidigare 95/98 oktan och blyersättning från macken. Motorn går hur fint som helst i övrigt och inga bekymmer när jag väl får den att gå. Kände att jag ville fråga här, jag vet att det finns många skarpa typer på Boxerville! ICQ/ab

2

Skippa blyersättningen helt men håll lite extra koll på ventilspelet. Men du bör konvertera toppen till blyfritt. Det blir någon form av gegga av blyersättningen ihop med fukt/vatten.

[

3 Senaste redigerad av Nobbe (2013-07-21 19:51:38)

Förmodligen en gammal tank med "hartz" avlagringar från gammal bensin och som nu löses upp av den nya etanolblandade bensinen..... inget kul fel i en båt skulle jag tro iom att tanken säkert inte är så enkel att ta loss och rengöra invändigt.....

fast kan iofs oxå vara blyersättningen ....

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

4

Är också inne på tanken, är den gjord o mässing eller koppar så löser etanolbil upp legeringen i dessa ju. Prova att sätta en vanlig trycktank med ny slang till moton nästa gång du gör rent förgasaren. Funkar det så har du ju löst problemet då kan du ju gå till en plåtslagare och låta tillverka en tank i rostfritt. Glöm inte byta bränsleledning då dessa också brukar va av koppar.
Lycka till skeppohhoj ICQ/ag

Never pick a fight with an ugly person, they`ve got nothing to lose

5

Intressant! Ja tanken ligger under golvet men den är i rostfritt! Finsk kvalité ICQ/ab Det sitter bara slangar, inga rör. Skulle det vara så att bensinen har förändrats så pass..? Detta fel fanns inte för ca 4 år sen. Som sagt, det är som en kletig hinna på prylarna, såg även att det var kvar en “sörja“ i botten på flottörhuset. Bra idé med trycktank! Ska prova det. Men jag är sjukt fundersam på hur det uppstår. Tack för idéer så långt!

6

Okej trodde det var typ en gammal träbåt det handlade om dom har ju ofta handgjorda lödda tankar i mässing eller koppar och den gamla legeringen var väldigt annorlunda "mjukare" bl.a. Så var det mer guld i den gamla kopparen. Den nya koppar/mässingplåten "fäller" inte ut så mycket ingenting alls egentligen om du inte syrra den förstås.
Gör en ordentlig rengöring av tanken och byt bensinslang åk till nån industritillbehör firma och va skitnoga med att du får en slang som är avsedd för just bensin. Spelar ingen roll hur bra och dyr slang du köper om den inte är avsedd för just bensin.
Det har varit en jättebra debatt om detta på nordiska typ2 klubben riktigt bra avhandling av just bensinslangsproblematiken. Så rätt slang=superviktigt

Förlig vind och frisk seglats, enighet om skåpets plats

Stod på en väggbonad hos min gammelmormor har aldrig fattat innebörden riktigt men det låter kul att säga

Never pick a fight with an ugly person, they`ve got nothing to lose

7

Prova trycktanken och även en ny bränsleslang( inte biltemas).
Kan kanske vara så att det löser upp gummirester?
Du har bränslefilter? 
Det kan vara bra att ha ett filter nära förgasaren.

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a

8

ICQ/ae

trekronor skrev:

Förlig vind och frisk seglats, enighet om skåpets plats

Stod på en väggbonad hos min gammelmormor har aldrig fattat innebörden riktigt men det låter kul att säga

En förklaring är att den dominanta parten bestämmer var skåpet ska stå, enligt devisen bestämmer båda i full jämlikhet. Vackert utryckt.

B O T, är slangarna äldre än ett par år så byt dem mot såna som tål etanolen och kolla att påfyllningsrör tankmätare är täta så det inte kommer in vatten/fukt.
Tankar du från dunk eller marina mack? kan vara så illa att skiten kommer från macken

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

9

Tack för idéer och förslag! Blir att köra med trycktank a la utombordare resten av sommaren. Sen har jag grävt lite djupare. Tog ur tankarmaturen och tittade in med en liten kamera och då visar det sig att tanken inte alls är rostfri, bara bakstycket man ser ifrån motorrummet är det! Snacka om lur! Den är i glasfiber och ser ut att ha flagnat som fan invändigt. Där är felet antar jag..