1

Herrar motormän!

Squish brukar anges som 1mm på en standard VW (1500 1600).
Med tanke på alla gamla toppar jag sett som haft sot o klet så inihevete på squishytorna så undrar jag om 1mm faktiskt funkar.
De motorer som jag hanterat med fungerande squish är ofta sotiga men på squish ytorna äre blankt o vackert.

Vågar man minska från 1mm..

I minas gamm-hojkretsar brukar det sägas att allt större än 0,4mm är anus..

Vad säger era erfarenheter?

För ögonblicket har jag min ungdomssynd, lätt trimmad 1600 (C35, 10:1, matchportat, std ventiler, mira) i bitar för squish justering, kopplingspyssel och montering av dubbla IDF36. I någon framtid (nära?) skall hempysslad Vertex testas.

Mvh Sten vW

2 Senaste redigerad av Sten vW (2013-07-22 14:43:32)

Hmm, tror jag lurade mig själv där... Original är nog squish lite mer än 1mm..
1mm är nog riktmåttet vid trimmning, vilket det blev (mespotta).

S

3

På en std-motor brukar det vara 1,2-1,4 mm.

4

Lägger man säg på 1 mm brukar man inte se så mycket sot på squishytorna. Jag har kunnat läsa av texten från kolvtoppen i toppen på någon motor.  ICQ/ab
Det innebär att squishen fungerar tillfredsställande och att ingen förbränning sker där. Vet inte var gränsen går för detta men något mindre än 1 mm kan man nog gå.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Beror väl också lite på material och konstruktion av vev, stakar och kolvar. Ju mer delarna utvidgas av värme, desto större toleranser behöver man. Om delarna inte förändras lika mkt så kan man ju gå ner i squish.

Strax under 1mm borde inte vara något större problem.. men samtidigt är alla delar och motorer olika vilket gör att det kan funka prima på en men kass på en annan..

6

Med tanke på att en motor utvidgar sig runt 0,5 mm från blockhalva till topp så tror jag att det är ganska riskfritt att gå ner. Så mycket utvidgas inte kolv, stake och vev.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Mkt möjligt att det är så, bra att veta iaf.

Så med 0,5mm utvidgning/sida och 0,5mm squish så borde man ligga ganska bra till, om nu inte kolv, vev stake flexar/utvidgas mer än 0,5mm förstås. I F1 åker man väl med bra nära 0 squish och kolvarna slår i topplock när motorn är kall.