1

Är det någon som med enbart dessa bilder till hjälp kan säga till vilken vw som detta nav passar? Jag köpte det till min typ 1 -56:a men det passar definitivt inte, lika illa till en typ 1 -60:a, det är helt fel utförande. Buss? Typ 3? Ratten ifråga är en Flat 4 GT.

Post's attachments

DSCN1549b.JPG, 64.52 kb, 1200 x 900
DSCN1549b.JPG 64.52 kb, 203 downloads since 2013-07-21 

DSCN1550b.JPG, 41.33 kb, 800 x 600
DSCN1550b.JPG 41.33 kb, 208 downloads since 2013-07-21 

2 Senaste redigerad av kisavw (2013-07-21 09:51:58)

svårt att säga med hjälp av bilden .
kollade deras hemsida och dom har ju 3 olika rattnav , men med hjälp av antal splines
borde det gå att klura till vilken årsmodell din passar till , samt den på bilden  ser ju ut att vara grovasplines med .

http://www.flat4.co.jp/english/dtail-in.html

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

3

om man tittar på CB Performance's hemsida (där jag köpte den) så heter kitet I-181 http://www.cbperformance.com/ProductDet … Code=I-181   å det ser ju ut som mitt gör, & på din länk så heter kitet IN-181 till  typ 1 49-59 men det är ju ett helt annat utförande och troligtvis rätt. Har "amerikanska" vw's andra utförande på rattstången kanske?

4

Hur många splines är det i navet?

5

HenrikL skrev:

Hur många splines är det i navet?

jag får det till 24

6

24 splines borde passa på rattstänger med 24 eller 48 splines, dvs alla Typ 1 t.o.m. 1959. Har du original rattstång i din -56?

7

jadå. Problemet är att den lilla "pecken" på navet inte kommer ner tillräckligt djupt i rattstångsröret och splinesen börjar en centimeter in samt att diametern är helt fel,det glappar och man kan inte centrera navet. Navet måste vara till någon annan modell, kabeln till tutan går ju i mitten av rattstången och på navet är det borrat ett hål vid sidan av. Dessutom borde de 6 gängade hålen vara till något, returen till blinkersen kanske?

Post's attachments

DSCN1553b.JPG, 46.22 kb, 800 x 600
DSCN1553b.JPG 46.22 kb, 182 downloads since 2013-07-21 

8

De extra hålen för blinkersreturen är nog för att det är samma gjutning till till 1960- navet.

"Pecken" ska väl stickas ned genom den vita plastbussningen och hindra att ratten glappar?

9

costanza skrev:

om man tittar på CB Performance's hemsida (där jag köpte den) så heter kitet I-181 http://www.cbperformance.com/ProductDet … Code=I-181   å det ser ju ut som mitt gör, & på din länk så heter kitet IN-181 till  typ 1 49-59 men det är ju ett helt annat utförande och troligtvis rätt. Har "amerikanska" vw's andra utförande på rattstången kanske?

Tror att Flat 4:s första generation rattnav hade samma gjutning av rattnavet -59 och 60-, men olika splines. Gissar att det är ett sådant du fått.

Det som syns på Flat 4:s hemsida är det nya navet som har en ny egen gjutning för -59.

10

nåon vit plastbussning minns jag inte att jag har, möjligen en brun bakelitbussning om jag minns rätt. Och när jag sticker ner navet greppar inte splinesen i navet eftersom dom inte räcker ned till rattstången. Min rattstång går inte utanför röret utan snarare en bit ner i röret eller jäms med (kommer inte ihåg riktigt, det var ett tag sen jag meckade med detta). Originalratten passar perfekt.