1

Nu står det fan still... skulle vara kul att veta hur långt man åkt tex i sommar med bussen, men de verkliga milen hänger väl på vad man har för däck?
Med de däck jag har så visar mätaren mellan 15 och 20 km/h för fort och enligt mätaren har jag åkt runt 170 mil  Default/hmm

2

Ska man dra av procentuellt så jag kört runt 145 mil i verkligheten, tänker jag rätt då?

3

Skaffa någon GPSapp så kan du logga NÄR DU ÅKER MED DEN VAGNEN-

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

4

Du menar och mäta hastigheten?
Jag menar hur man räknar ut hur många mil man verkligen åkt, säg att mätaren säger att jag kört 170 mil och hastighetsmätaren visar 15km/h för fort, drar jag då bort 15% av 170 mil?
Sån här matte är inte min starka sida...  ICQ/ad

5

michaelth skrev:

eller 170*0.85 =
eller tänker jag fel nu?

Ja det var så jag tänkte också  Default/hmm

6

frågade frun och hon höll med mitt inlägg som jag just suddade...  så ja..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

michaelth skrev:

frågade frun och hon höll med mitt inlägg som jag just suddade...  så ja..

Då litar vi på frugan din  ICQ/ag

8

GB, jag tycker du ska avstå från all typ av räkning. Se bara hur det gick med P&L.

"Daddy Cool"

9

http://www.tacomaworld.com/forum/tirecalc.php

10

Mogge skrev:

Skaffa någon GPSapp så kan du logga NÄR DU ÅKER MED DEN VAGNEN-

Vet du någon bra app så är jag intresserad ICQ/ab

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

11

goopher skrev:

GB, jag tycker du ska avstå från all typ av räkning. Se bara hur det gick med P&L.

ICQ/ag

12

Tror inte Du kan räkna på detta sätt. Jag är absolut inget mattesnille men om Din mätare konstant visar 15 km för mycket betyder det ju att i
15 km/h så visar den ju 100% fel och i 30 knyck så visar den 50% fel och så vidare, eller hur? Är Du med hur jag funderar?

Jag kanske är helt ute och cyklar.

Nån ingenjör som kan utveckla?

13

NoVW skrev:

Tror inte Du kan räkna på detta sätt. Jag är absolut inget mattesnille men om Din mätare konstant visar 15 km för mycket betyder det ju att i
15 km/h så visar den ju 100% fel och i 30 knyck så visar den 50% fel och så vidare, eller hur? Är Du med hur jag funderar?

Jag kanske är helt ute och cyklar.

Nån ingenjör som kan utveckla?

Du har helt rätt. Trådskaparen relaterade inte de 15km till någon specifik hastighet, alltså visar den alltid 15 km fel :-D och då kan man inte räkna så..
Men ponera att den visar 15 km för mycket när han kör i 100 km/h (visar alltså då 115km/h) kan man anta att körsträckan också är 15% för mycket. Bara för att visa hur man kan räkna ICQ/ab

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

14

Ja som i länken koch la upp så blir det såklart olika differenser beroende på fart... blev inte så lätt nu heller... men nått ungefärligt snitt kan man väl få till  ICQ/ae

15 Senaste redigerad av Edström (2013-07-18 22:53:24)

Gokväll i mattesalen ICQ/ab

För att beräkna hur långt du exakt åkt måste du veta hur fel din mätare går.
Att den alltid skulle gå 15 km/h fel låter otroligt, då är mätaren paj å de har inget me däcken att göra.
Troligt är dock att de känns så då mätaren inte mäter under tjugo & de är svårt att uppskatta hastighet i lägre fart.

De du kan göra är skaffa en gps eller APP som mäter hastigheten .
Kör bussen för enkelhetens skull i hundra ( ni har väll utförslöper i byn )
enligt bussens mätare. & läs av på gpsen din verkliga hastighet.

Du borde nu då ( enligt va du skrev , annars sätt bara in den siffra du får istället ) ha noterat ca 85km/h på gpsn.

Skillnaden blir då 15km/h . Så för varje körd 100km har du bara kört 85km långt.
Eftersom vi utgick från hundra går det att översätta rakt av till att du kört 85% av sträckan.
0,85 * 170mil = 144,5mil totalt i verkligheten...

OBS! Detta bygger på att du mät upp 15 km/h fel vid 100km/h.
Förhållandet vad mätaren mäter & din körda sträcka är alltid de samma.

Vi kan nu leka med tanken att du vill hålla 50km/h i tätort....
För att räkna åt andra hålet dvs hur mycket mer din hastighetsmätare
behöver visa i en viss fart.... räknar vi 100km delat i 85 delar ger oss 1,1764 ..
Dvs för varje körd km skall mätaren visa 117,64% av verklig hastighet.
Du ville hålla 50km/h ...50x1,17,64= 58,82.
Kör alltså med gått samvete 58,82km/h

Hoppas nån vart nått klokare.. ICQ/ab nu skall ja se kvällen TopGear ...

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

16

Nån ritade inte gubbar i skolböckerna under mattelektionerna...  ICQ/ad  Default/lol Thanks  ICQ/ag

17

Edström skrev:

Gokväll i mattesalen ICQ/ab

För att beräkna hur långt du exakt åkt måste du veta hur fel din mätare går.
Att den alltid skulle gå 15 km/h fel låter otroligt, då är mätaren paj å de har inget me däcken att göra.

Liten, men påtaglig protest där!
Hastighetsmätaren får sin info från framhjulet, eller hur?   
Mätaren på en bubbla är anpassad efter rullomkretsen på 15" bred 155 höjd 70, där höjden alltså är 70% av bredden.
Ändrar vi detta till 14" 145 med profilen 55 kan vi snabbt räkna ut att rullomkretsen blir mindre!

Resultatet blir att hjulet snurrar fler varv per km än original, alltså visar mätaren högre hastighet och fler körda km än verkligheten.

Så, även om det tidigare resonemanget är riktigt så är däcksdimensionen avgörande!

Själv har jag 195/65 14" på bubblan i fram, och då diffar det marginellt i rullomkretsen jämfört med original.

Naturligtvis är det samma sak men en buss!

Alltså, hastighetsmätaren är kalibrerad efter den däcksdimension som står i regbeviset, alla ändringar av dimension påverkar mätaren  ICQ/ab

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

18

Ett tips, bor man där det fortfarande finns telefonstolpar så är det 50 m emellan dem!
Kör förbi 20 stycken, visar mätaren 1km är den riktig.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

19 Senaste redigerad av Demian (2013-07-19 09:39:11)

Men då är vi alltså alla överens om att om hastighetsmätaren visar 15km/h för mycket vid 100km/h så har man efter 1000mils körning enligt kilometerräknaren minst åkt 850mil, eller?

20

Demian skrev:

Men då är vi alltså alla överens om att om hastighetsmätaren visar 15km/h för mycket vid 100km/h så har man efter 1000mils körning enligt kilometerräknaren minst åkt 850mil, eller?

Om man håller 100km/h hela tiden då... vid andra hastigheter blir det alltså andra differenser  ICQ/af

21

GB skrev:
Demian skrev:

Om man håller 100km/h hela tiden då... vid andra hastigheter blir det alltså andra differenser  ICQ/af

Så långt är det rätt!
Men om rullomkretsen är det som påverkar hastighetsmätaren så blir felet detsamma oavsett hastighet! km-räknaren skiter ju i vilken hastighet Du håller! Den räknar varv på framhjulet..

Hastighetsmätaren kan däremot vara behäftad med fel, den består ju av en slirkoppling mot en fjäderbelastad skiva som lyfter nålen!
Är fjädern för slapp, eller slirkopplingen för hårt ställd (skitig) visar mätaren glädje, och olika beroende på hastigheten på grund av trögheten i slirkopplingen och fjädern.
Är fjädern för spänd, eller slirkopplingen för dålig visar den för lite.

Fr.o.m. 1990 finns det en europeisk överenskommelse att alla bilar tillverkade inom EU skall visa 5 km för mycket!
Detta för att ingen skall åka dit för fortkörning om de håller rätt hastighet.

Det är de facto så också, att även på gamla bilar satte man lite "glädje" på mätarna, dels för förarens lycka  ICQ/ad men också för att man räknade med nedsmutsning av mätarinnehållet, slitage och uppstående tröghet.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

22 Senaste redigerad av Svwerker (2013-07-19 12:03:03)

Nej det blir det inte. Felet blir procentuellt annars skulle den gå i minus 15 km i timmen när den står stilla och där ju ju inte riktigt rätt.  ICQ/ab

Det procentuella skillnad i rullomkrets är det procentuella skillnad i hastighet som visas.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

23

"miles per gallon does not interest me, it is smiles per gallon that counts!" ... som miljonärluffaren Magnus Walker skulle ha sagt!  ICQ/ab

Ånglås är ett annat ord för glasspaus!
In America you drive on the parkway and park on the driveway...

24 Senaste redigerad av Piraten (2013-07-19 13:07:38)

Svwerker skrev:

Nej det blir det inte. Felet blir procentuellt annars skulle den gå i minus 15 km i timmen när den står stilla och där ju ju inte riktigt rätt.  ICQ/ab

Det procentuella skillnad i rullomkrets är det procentuella skillnad i hastighet som visas.

Som sagt, vi pratade kilometerräknaren här..
Och hastighetsmätaren är ju inte ett precisionsinstrument, den börjar ju vid 10 och kan inte mekaniskt visa mindre än noll:)
Sedan är inte felet procentuellt till hastigheten där heller beroende på att hastighetsmätaren som sagt inte är något swiss urverk.
En elektronisk hastighetsmätare har ett helt annat beteende..där kan man räkna exakt på skillnaderna, men huvudproblemet här är ju hur långt han åkt, och då är nålens visning ointressant, då pratar vi enbart rullomkrets och avverkade hjulvarv per km.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

25 Senaste redigerad av Demian (2013-07-19 13:25:51)

Ok, jag får ta ett test med GPS:en, så har vi det svart på vitt  ICQ/ab

Fast jag tycke att hastighetsmätaren visade 15km/h för mycket vid dom flesta hastigheterna. Det skiljde i så fall väldigt lite om jag nu körde 60km/h eller 110km/h då jag kollade mot GPS:en