1

Som rubrik säljes en 1600 något "trimmad"? för 6500:- på Blocket.
Då jag ev letar annan motor till mitt Speedster projekt undrar jag om det är besiktningsbart med denna motor då originalmotorn är en 1300?

stenis
orust

2

Inte många besiktningsmän som ser skillnad på en 1300, och 1600 ICQ/ae

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

3

Jo om de kollar motorkoden och det ska de göra vid en regbesiktning som det kommer att röra sig om här.

Det är väl knappt att ett motorbyte ryms inom ramen för ombyggt när man bytt kaross men det vet SFRO som ändå måste blandas in i den här typen av bygga.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Så det är touch and go , 50% här då?

stenis
orust

5

Slipa bort och stansa in ett F där så går det bra ICQ/ab

6

Marantz skrev:

Så det är touch and go , 50% här då?

stenis
orust

50% av vad?  ICQ/an

Du måste ju registreringsbesiktiga och den är mycket mer ingående än en vanlig kontrollbesiktning. Man kan få nedslag på en massa grejer som en vanlig besiktning inte ens kollar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Marantz skrev:

Som rubrik säljes en 1600 något "trimmad"? för 6500:- på Blocket.
Då jag ev letar annan motor till mitt Speedster projekt undrar jag om det är besiktningsbart med denna motor då originalmotorn är en 1300?

stenis
orust

Jag skulle leta vidare om jag var dig
Om vi säger så här
Man kan inte renovera en bubbla motor för 6500kr kanske reparera
På ett bygge av din kaliber skulle jag inte tänka på något sådant
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

PPRMicke skrev:
Marantz skrev:

Som rubrik säljes en 1600 något "trimmad"? för 6500:- på Blocket.
Då jag ev letar annan motor till mitt Speedster projekt undrar jag om det är besiktningsbart med denna motor då originalmotorn är en 1300?

stenis
orust

Jag skulle leta vidare om jag var dig
Om vi säger så här
Man kan inte renovera en bubbla motor för 6500kr kanske reparera
På ett bygge av din kaliber skulle jag inte tänka på något sådant
/// Micke

X 2

9

Men det skulle ju naturligtvis åxå kunna vara ett riktigt prisvärt fynd... ICQ/ad

10

Eller så kommer den gamla sanning att slå in: Om det låter för bra för att vara sant så är det troligtvis det.  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Ja,så är det ju påfallande ofta! ICQ/ag

12

Ang SFRO så säger reglerna för ombyggt fordon när det gäller VW att man får "ekonomi trimma" vad det nu innebär? Men byter du motor mot en annan av annan typ eller cylindervolym så kommer ditt bygge att klassas som amatörbyggt fordon dvs den får en ny identitet och årsmodell.

Tror att det enklaste är att försöka få tag på en 1300 motor som är kry köpa 1600 cylindrar och kolvar till den (tror att dom passar rakt på blocket! Låta någon kunnig (tex Mettis!) masera topparna lite och sätta på dubbla förgasare.
Motorkoden kommer att stämma för SFRO så att du fortfarande kan regga som ombyggt fordon. Men egentligen är det en 1600.
kan vara ett bra alternativ om du nöjer dig med en effekt runt 70hk

Learning by experience is a great way to spend money...

13

Eller så har man en motor vid besiktningen =passande till plattan... som senare e utbytt, vid den vanliga kontrollbes e det oftast inte såååå kinkigt.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

Varför inte bygga en större motor på ett F-block. Dom tar väl inte isär motorn och mäter upp kolvar vid regbesiktning. Jah har en 1680 byggd på F-block i grabbens bil och det blir aldrig några frågor vid besikning. Motorn är bromsad 85 hk med 8.3 i komp. En snäll gatmotor som drar i hela registret.

15

Nu är det så att 1300 motorn som föjde med har 1600cyl/toppar på, men vet inte skicket på motorn i övrigt.
Så det kan vara något då?
Fattas vipporna kanske stötstänger åxå, har inte grävt i motorn än.

stenis
orust

Fattigmansporsche skrev:

Ang SFRO så säger reglerna för ombyggt fordon när det gäller VW att man får "ekonomi trimma" vad det nu innebär? Men byter du motor mot en annan av annan typ eller cylindervolym så kommer ditt bygge att klassas som amatörbyggt fordon dvs den får en ny identitet och årsmodell.

Tror att det enklaste är att försöka få tag på en 1300 motor som är kry köpa 1600 cylindrar och kolvar till den (tror att dom passar rakt på blocket! Låta någon kunnig (tex Mettis!) masera topparna lite och sätta på dubbla förgasare.
Motorkoden kommer att stämma för SFRO så att du fortfarande kan regga som ombyggt fordon. Men egentligen är det en 1600.
kan vara ett bra alternativ om du nöjer dig med en effekt runt 70hk

16

Marantz skrev:

Nu är det så att 1300 motorn som föjde med har 1600cyl/toppar på, men vet inte skicket på motorn i övrigt.
Så det kan vara något då?
Fattas vipporna kanske stötstänger åxå, har inte grävt i motorn än.

stenis
orust

Fattigmansporsche skrev:

Ang SFRO så säger reglerna för ombyggt fordon när det gäller VW att man får "ekonomi trimma" vad det nu innebär? Men byter du motor mot en annan av annan typ eller cylindervolym så kommer ditt bygge att klassas som amatörbyggt fordon dvs den får en ny identitet och årsmodell.

Tror att det enklaste är att försöka få tag på en 1300 motor som är kry köpa 1600 cylindrar och kolvar till den (tror att dom passar rakt på blocket! Låta någon kunnig (tex Mettis!) masera topparna lite och sätta på dubbla förgasare.
Motorkoden kommer att stämma för SFRO så att du fortfarande kan regga som ombyggt fordon. Men egentligen är det en 1600.
kan vara ett bra alternativ om du nöjer dig med en effekt runt 70hk

Då skulle jag sluta leta och börja bygga! Default/smile
AR-borra blocket nya överdimensions lager kanske en en snäll trimkam
Nya friska kolvar(kolvringar?) till 1600 cyl och låt någon bearbeta topparna. Eller kanske köpa dom PPR micke säljer här på forumet?  Då har du en trevlig motor med "tillräcklig!" Effekt för en rimlig slant!

Learning by experience is a great way to spend money...