1 Senaste redigerad av billy (2013-07-18 23:45:12)

Den har likströmsgenerator.
Har bytt kol + laddningsregulatorn men ändå funkar det inte som det ska .
Den laddar lite vad den vill tom 15 v ibland
Och när detta sker så blir det gnistbildning i det undre kolet !
Försökte snygga till kollektorn men den ser inget bra ut ändå

Är det generatorbyte som gäller ?

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

2

Dålig anliggning på kolet, eller så går det för trögt..
Kolla att kolen löper lätt, annars slipa av dem lite med smärgelduk.
Kolla också att kopparkabeln till kolet sitter rätt, så den inte bromsar kolets rörelse nedåt!
Sist av allt, kolla fjäderspänningen, så kolet får bra anliggning.

Jaa, Du vet väl att det tar en stund för kolet att slipa in sig motkollektorn, så att det blir full anliggningsyta..innan dess kan det uppstå gnistbildning, speciellt om Du har mycket belastning på.
Betänk att all ström Du förbrukar skall gå genom anliggningsytanm på kolen..Många ampere blir det..

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

3

Tack för bra svar !när denna gnistbildning blev av så hade jag inga förbrukare på alls.. Men det undre kolet (det som hade gnistbildning) tyckte jag inte löpte lika lätt som det övre, man kanske skulle ta och slipa av kanten lite på den?
Fjäderspänningen kändes bra (lagom tryck)..

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

4

Undrar en sak till ang likströmsgeneratorn på 12v ska de fungera på samma sätt som en 6v likströms generator?? Dvs att på tomgång så vill gärna laddlampan glöda lite dvs tappar lite laddning men så fort man gasar till bilen så skall lampan slockna?

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

5

Min laddlampa har aldrig glött nåt på tomgången iaf.

6

Beror på Ditt tomgångsvarv!
En Växelströmmare laddar från ca 650 varv, likströmmaren behöver mer varv, och det kan variera mellan dem beroende på skicket på kollektor och magneter.
Den bör inte lysa vid 1000 varv om det är okej, sen kan vissa fungera ner till 750-800 varv, andra inte..
Det är ingen katastrof om lampan glöder lite på tomgång och Du kan justera reläet, för troligen ligger det där..
Finns någon beskrivning här, men det handlar om att justera fjädrarna i reläet.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

7

Men jag ska nog inte behöva justera relät, det är ju ett sprillans nytt bosch..
Jag tror isf mer på att den generatorn är kass eller ngt i den stilen..
Ska testa och koppla och se om den fugerar som en elmotor idag samt kolla den nedre kolen igen, blir det inte bättre då så är det gen byte som gäller tror jag...

En fråga till, varför har en 1303 2 st lampor som flipprar vid dålig laddning????

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

8

Ang tomgångsvarvet så låg det ganska högt ca 1100 utan choke fick ställa upp den lite men ändå så började laddlamporna glöda/lysa efter att tag..... när man varvar upp maskin så slocknar dom ett tag...

Sedan när jag skulle köra en sväng så när jag körde så började lamporna (ladd) flippra, båda två, spelade ingen roll hur mycket jag varvade då  Default/hmm  MEN om jag då tände lamporna på bilen så slocknade laddlamporna direkt !!!!!!! Är det gen som är kass ändå tro?

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

9

Vänta nu! Det är bara en laddningslampa! Den andra är till Oljetrycket!
Båda får plusmatning från tändningen, och jord från sina givare..
När oljetryckslampan jordas (inget oljetryck) så tänds den, när laddningslampan får plus från laddningsreläet slocknar den (laddar).
Kolla om Du har problem med matningen till dessa lampor från tändningen! Kolla alla säkringar för oxid och skit, skrapa rent blecken och sätt i nya säkringar.
Jag betvivlar att generatorn är kass, inte heller laddningsreläet, men även nya grejjor kan ju vara feljusterade..

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

10

Det är väl inte varningslampan till vänster om ratten som blinkar också? i så fall ska Du kolla kontakten på den så den sitter i ordentligt, den kan ställa till det nämligen.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

11

En 1303s har ju två laddlampor typ... Oljelampan är släckt , precis som den ska va..
Den är den till vänster som flipprar tillsammans med den stora röda lampan som sitter "lite vid sidan om ratten till vänster".

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

12

Felet fixat!
Det var det undre kolet som kärvade så pass mycket !

Tack för all hjälp ICQ/ab

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

13

Se där ja:)

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67