1

Min motor kissar lite olja ur stötstångsrören så jag passar på att fixa det nu i vinter när man har eget garage(äntligen)... Motorn är från en typ3 1600. Så,ska jag beställa nya rör? Nya teleskoprör eller orginal? Ha kvar gamla och byta tätningar? Måste jag av med topparna? Hur ser det ut med toppackningar? Hittade inga sådana på classicvw.se  ICQ/ac

Motorn gick ju hur lätt som helst att ta ur! Inga problem alls... Nu ska jag bara beställa hem lite smått och gott!  ICQ/ag

2

Orginal stötstångsrör = toppen får av
Teleskoprör = toppen kan sitta kvar

"Toppackning" existerar inte på en luftkyld vw.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Vad rekommenderar ni?  Teleskop, eller kan man prova återanvända rören som sitter där?

4

Jo, så det sitter ingen typ av packning mellan topp och cylle? Får ursäkta min novis men första gången jag öppnar en folkamotor...  Default/yikes

5

Zekee skrev:

Jo, så det sitter ingen typ av packning mellan topp och cylle? Får ursäkta min novis men första gången jag öppnar en folkamotor...  Default/yikes

Nope varför skulle det? det tätar bra som det är.

6

Man slipar in cylinderns tätyta mot toppens tätyta med ventilslippasta för att få tätt..

7

finns några svenska killar som gör sjukt snygga teleskoprör i aluminium om du vill "blinga" till det? hört att dom ska vara väldigt bra. stickan kanske vet vilka jag menar?

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

8

Lundgren's helsingborg du menar?

9

Lurv skrev:

Lundgren's helsingborg du menar?

Ja, dom rören är helt outstanding.. ICQ/ab

10

jepp! dom jag menade. sjukt snygga grejer och klart prisvärda!

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

11

Har också sådana rör och de är helt kanon.
Men de håller inte till i Helsingborg utan i Oskarström utanför Halmstad.

Bay -68. 2021cc med dubbla Weber (bromsad 6/10 till 144hk) och dragkrok.