Nu har jag bytt 3st hjulcylindrar på 1 år...samtliga på vänster bak.... så nu undrar jag om en huvudbromscylinder kan trycka olika hårt/mkt till hjulcylindrarna eller har jag "bara" otur med hjulcylindrar? ingen annan hjulcylinder har läckt för mig utom just vänsterbak....
1 2013-07-17 20:18:06 Senaste redigerad av Micke.S (2013-07-18 07:38:27)
Tryck fördelar sig lika så det kan inte vara olika tryck på samma ledning. Är backarna rätt justerade?
Ali G
Okej,bra då kan jag utesluta huvudbromscylindern....jag har justerat backarna som jag alltid har gjort sen -96
....det ska väl tilläggas att det är "ekonomi" hjulcylindrar...men det har jag på den andra vw:n också och det funkar...
något som reglerar trycket är dålig slang då ligger trycket på o det blir lite varmt en tanke 
En bra tanke...men....samtliga slangar bytta samtidigt för 3 år sedan
Har en ovana att gå runt bilen och känna på alla trummor så ingen trumma är mer varm än ngn annan efter varje åktur...har inte känt att just vänster bak har legat på och blivit mer varm än höger bak...fler teorier uppskattas...eller är det så enkelt att det är Made in Kina och kvalite´n är där efter??
men varför i så fall samma sida hela tiden? läcker det ut vid kolvens damask
har stöt på bilar där läckaget varit mellan sköld o fästet på drivaxel röret som misstagits för broms läck 
det läcker ut vid den bakre kolvens damask....jag har nu bytt hjulcylinder...kände på den som läckte och den bakre cylindern av de 2 kärvar..den fjädrar inte tillbaka som den främre utan fastnar i själva cylindern...men jag ser inget rost eller repor.... eller trasigt gummi....medans den nya kan man ju trycka på cylindrarna och de kommer tillbaka ut...jag tror på skiftande kvalite´och på alltings jävlighet 
lutar åt det hållet men ändå 3 st på raken
vilket är oddsen för det?
om jag säger så här..jag brukar få udda och konstiga fel på mina bilar...gamla som nya.....jag ringde och klagade på hjulcylinder nr 1 som höll 1 sommar..beställde 2 nya och fick en ny på köpet....den jag monterade nu stod det BRAX på...det gjorde det inte på den förra...den förra var det bara siffror på.
Jaha...så var det dags igen hjulcylinder nr 3 läcker efter 1 körning..vänster bak och den bakre av de 2 cylindrarna läcker...nya backar...ser inga fel..jag justerar ut backarna så mkt det går...luftar, och justerar tillbaka så att trumman snurrar utan att ta i...
Jag fattar inget av det här....när jag klämmer på gummit så sipprar det ut bromsvätska...då måste väl en sån hjulcylinder vara trasig eller???
Har beställt nya ATE hjulcylindrar..den sista var en BRAX....Tacksam för all hjälp och stöttning jag kan få.... 
Sitter verkligen allt som det ska? Låter som att kolven går ut för långt och börjar läcka
Om trumman är omsvarvad eller blivit väldigt varm så kan den ha för stor innerdia.
Ali G
Om trumman är omsvarvad eller blivit väldigt varm så kan den ha för stor innerdia.
Har du rätt backar? Det finns backar som synbart passar men dom har fel vinkel på anliggningsytan mot cylindern...
om höger bak kärvar eller har fastnat borde den vänstra utsättas för det dubbla hydraultrycket. i teorin borde då den svagaste punkten ge upp först kanske den nya vänstra cylindern?
Har inte kollat högerbak om den kärvar...Men med risk för att bli dumförklarad fullständigt....jag kom på en sak som jag missat samtliga gånger...handbromswiren har jag INTE släppt på alls..utan bara på bromsjusteringen...jag har justerat bromsen och sen handbromsen endast litegrann..kan det göra att kolven går för långt? och är en sån bromscylinder paj eller går det att torka ur bromsvätskan och känna så att kolvarna rör sig som de ska och sen montera? många frågor så här mitt i natten.... 
Om den läckt för att kolven suttit för långt ut så är det bara att torka ren den och montera den igen.
17 2013-08-08 09:07:10 Senaste redigerad av Micke.S (2013-08-08 09:08:41)
jag ska kolla vinkeln på anliggningsytan mot cylindern på backarna...men kan en spänd handbomswire göra att kolven går för långt? jag tycker det låter långsökt men underligare saker har ju hänt 
18 2013-08-08 10:00:00 Senaste redigerad av Busaberg (2013-08-08 10:00:28)
Om kolvarna kan komma för långt ut vet jag inte,men dom hamnar definitvt längre ut om du sträckt upp med handbromsen istället för med bromsjusteringen.Släpp wiren och justera riktigt istället.
Kan jag ha för lite "spel" på bromspedalen? det är inga problem att lufta...bromsolja kommer utan problem och det bromsar och släpper när man trycker på bromspedalen...
Du söker felet i fel ände. Det är något fel ute vid det hjulet.
Ali G
Okej,då går jag tillbaks till bakhjulen. Nu har jag bytt till ATE:s hjulcylindrar på båda sidor...kollat på bromsbackarna,så att de sitter rätt, släppt handbromswiren,monterat,spänt ut backarna,luftat,justerat backarna,trampat på bromsen några gånger och efterjusterat backarna, justerat handbromsen...bromsar perfekt,pedalen känns stum, precis som det ska vara..
Nu är det bara att be till de högre makterna att det inte börjar läcka IGEN......för vad gör jag då??