1

Någon som gjort detta, o som vet hur det görs. O vad det blir
För konstigheter.

2

Inga kostigheter , følj min buggy tråd nu så ser du hur  ICQ/ab
Mvh
erich

JETech , S. Halland

3

Jag har gjorts det för ca 15år sedan.  Är inga större problem.
Smartast är att använda en platta från -61 och nyare... då passar lådan rakt av.

4

Har precis hämtat en IRS axel för några timmar sedan och ska konvertera en 66:a platta. Hittade bra info på
www.youtube.com/watch?v=EDx2hgOCsak  (video)
www.pacificcustoms.com/mm5/graphics/instructions/irs-pivot-jig-instructions.pdf (instruktioner) http://www.dansperformanceparts.com/bug … %20IRS.htm  (delar!)

Själv bestälde jag EMPI.s IRS convertsion clips från dans Performance. Kostade inte många hundringar och då slipper man kapa ur och försöka göra rent fästet från gamla axeln.

Learning by experience is a great way to spend money...

5

Tackar för lite info....

6

rogga skrev:

Smartast är att använda en platta från -61 och nyare... då passar lådan rakt av.

Har en fråga. använde du torsionsstavarna från irs bakvagnen eller kortade du bara svärden från sving axeln och använde torsionsstavarna från den? Någon fördel/nackdel med att använda från IRS/Sving?

7

Enklast är att använda svärden från IRS under förutsättning att de är gjorda för samma längd på torsionsstaven.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Svwerker skrev:

Enklast är att använda svärden från IRS under förutsättning att de är gjorda för samma längd på torsionsstaven.

Antar att det skiljer längd på torsionsstavarna på IRS och sving då du på IRS plattan har "horn" som går igenom torsionslocket och släta lock på sving plattan. Då locken bör sitta på samma avstånd från centrum på plattan. (annars skulle det inte funka att använda lockets bulthål som bas för jiggen!).
Men "hornen" sitter ju på svärden så dom följer ju med om jag använder dom korta svärden från IRS plattan.

Är det någon som vet om torsionsstavarnas splines passar från IRS till en 66:a svingaxelplatta?

9

Splinsen är lika.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Fattigmansporsche skrev:
rogga skrev:

Har en fråga. använde du torsionsstavarna från irs bakvagnen eller kortade du bara svärden från sving axeln och använde torsionsstavarna från den? Någon fördel/nackdel med att använda från IRS/Sving?

Jag använde allt som satt på IRS bilen...

11

Lite bilder

Post's attachments

Bakvagn01.jpg, 61.46 kb, 640 x 480
Bakvagn01.jpg 61.46 kb, 841 downloads since 2013-07-17 

Bakvagn04.jpg, 56.07 kb, 640 x 480
Bakvagn04.jpg 56.07 kb, 287 downloads since 2013-07-17 

PIC00008.jpg, 145.1 kb, 640 x 480
PIC00008.jpg 145.1 kb, 214 downloads since 2013-07-17 

12

Så får det bli! flyttar över allt!
Mycket trevlig bottenplatta du har där med skivor och allt  ICQ/ad

13

Hade... bilderna är från 2001... bilen återfinns i England numer...

14

Tänkte ta en drös med bilder och göra en heltäckande tråd i "how to" kategorin.
Från donator till färdig platta. Default/smile

15

Jag har en 1957 platta och enkelgavlad IRS låda från en 1303s 1975... lite mek med noskonen och infästning av låda-platta framtill. men inget man inte klarar av på en eftermiddag.

Min motor hamnade dock 20-30mm längre bak än "normalt" varför vet jag inte...

16 Senaste redigerad av mtf (2017-02-11 23:38:59)

Lyfter denna tråd! Är nyfiken på IRS. Kommer köra sänkt, skivbromsar fram och bak och drömmer även om air ride men inget bestämt. Hur blir komforten/väghållning om man kör IRS istället sving axel? Är de lönt att konventera om?

Och jag vet att sänka bilen gör allt sämre men vill göra de bästa av de ICQ/af

17

Om du tänker svänga med bilen, så ja. Tryggt att slippa besvärliga kast i rondeller etc.
Jag skickade alla delarna på varmförzinkning. Ser nästan nytt ut så här 30 år senare.
Men se upp för krokiga armar, det blir lätt för mycket camber.

18

Okej, kört cirka 5cm från backen med sving axel och har aldrig märkt något i svängarna, i alla fall inte hitills  ICQ/ab

19

På en S arm ( irs) är det viktigt att dom ligger rätt om man skall ha väghålning
Om du kollar på porsche ( 924/944 ) som har samma armar 911 har nästan lika
kör man förlågt så får man flytta inre ledpunkten (vill låsa ) (ofta är gummibustningen slut på grund av för låg bil )
Om man skall ha bra hjulgeometri  så är det bara A arm som klarar höjning o sänkning bra
Sen tycker många det är ok med en bil som vinglar i 90-100
Men vissa gillar att köra med sneda hjul
Om man skall göra det riktigt så får man höja växellådan med infästning om man vill ha hjulen räta ( mer än 3-5 grader lutning så belastar man axeltappana jävligt hårt  ICQ/ac  så trummorna vill lossna )
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

20

Tanken är ju att luftfjädring ska monteras, kommer ju isf ha vettig körhöjd och sedan sänka när den är parkerad. Va väl mest nyfiken på om IRS är så överlägsen mot sving så man skulle konventera om när man ändå håller på att bygga chassit? Kör mest och cruisar så ingen rally ICQ/ab

21

vad är vettig körhöjd för dig??
bilars hjulupphängning är ju konstruerad för en viss ridehight.om man ändrar den med oftast bara några cm så förändras radikalt hur bilen beter sig..
det går att .. sänka eller höja(ovanligt) bilar och få dom körbara. men då måste man på olika sätt kompensera för det. det blir aldrig riktigt bra.. men bättre än att inte kompensera.
Det finns bilar som är rent ut sagt farliga...
Därmed inte sagt att man kan göra vissa mindre förändringar med hyfsad komfort/"väghållning"..
Att montera en" IRS" bakvagn gör bilens upphängning bättre än pendelaxlar...
Om man inte sänker bilen, är skillnaden inte så stor , vid lugn körning. men vid sänkning så är "IRS" hjulen/hjulupphängningen bättre mot vägen än med pendelaxlar..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(