Lite mer trixande och funderande så blev det så här
Det är tänkt att få plats under bakplåten 
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Projekt 2165turbo67EXBeetlecup/12/165
Sidor Föregående 1 2 3 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Lite mer trixande och funderande så blev det så här
Det är tänkt att få plats under bakplåten 
Grymt jobbat !!!
Snyggt och snabbt jobbat!
Snyggt och snabbt jobbat!
Tack,men i verkligheten så har motorn varit färdig ett tag,jag TVkockar lite 
Jag plockade ur torrsumpssystemet som satt i bilen för ett par dar sen,det var mycke rör och slangar som
gick i tunneln till tanken som satt fram 
Jag bytte styrsnäcka, kulbultar och stötdämpare igår,det var ett par saker som gjorde mig både fundersam och rädd.
Styrningen gick trögt och fjädringen var stum.Det visade sig att stötdämparna bottnade och kulbultarna var sopslut,det var
ju ganska lugnt då jag hade nya kulbultar och korta gasdämpare ,men jag undrar hur bra den gick på bana med stum framvagn
Styrningen var det lite värre med,lokaliserade problemet till snäckan och det var ju också lugnt för jag har några stycken som ligger & skräpar
Nån hade bytt ut hardyskivan mot en knut från en 1302/03,smart tänkte jag,glappfritt och fint
Började skruva loss knuten och såg att det satt ett par små svetsloppor som extra säkring,fiifigt man vill ju inte tappa styrningen på en banbil.
Slipade loss svetslopporna och vred på rattstången för att ta bort skruvarna till klämmorna på den splinsade delen,men VA FAN det fanns inga SPLINES
skruvarna satt bara för syns skull och det ända som höll ihop skiten var två harskitar till svetsloppor
Skrämmande.Det var nog fan tur att styrningen gick trögt.Nu blev det hardyskiva och orginalgrejer som man kan lita på
I dag så åkte lådan i med solida fästen,det blev en urslipning av lådan då jag kommer att åka 228 koppling med 4pucks sinter
Lyckades utan Magnesium brand
Just nu är det en STD 3,88 låda för provkörning med förgasare, men en superdiff är beställd till en 4,125 låda som jag sätter ihop med grovtandade
drev och chromoly pinjongmutter.Jag ska försöka få dit ett rör och vantskruvar till vxlådsgafflarna i morron
Passade även på att provmontera motorn och den passade tamefan 
Coolt projekt!
När blir det premiär?
Snabba ryck!
Hinner man ens hem till provkörningen? 
Coolt
Då kör vi provkörning efter helgen om vi har överlevt 
Det blev inte så mycket gjort igår
Bilen köptes utan stolar så jag fick leta fram ett par äckliga stolar som jag fick
av Raffe för ett par år sen(tack Ralph
) Fula som fan men bekväma.
Det fick bli en sväng till Rusta för att köpa liggunderlag för en femtiolapp och sen
till Biltema och köpa högtalartyg för en 2hundring,jag är för snål för att köpa
riktig klädsel till stolarna(budgetbygge
)
Ska försöka göra stolsfästen i helgen
Provkörning i slutet av nästa vecka är målet
Så här blev det i alla fall
Snyggt jobbat! Vilken bil ska du köra på brc då?
Hoppas båda. 
Snyggt jobbat! Vilken bil ska du köra på brc då?
Hoppas båda.
Tackar
Det kan bli så,om tiden och lusten räcker till 
Det var ett tag sen senaste uppdateringen,det har hänt lite men inte så mycket
Det har varit framsteg och motgångar,mest motgång om jag ska vara ärlig
Jag monterade nya kulbultar och en av dom övre går trögt (billigt crap)så det är ett helvete att ratta fanskapet
och bakstötdämparna var fucking stenhårda så bort med dom och dit med framdämpare från baybuss,dom känns mer lagom till det jag ska använda bilfan till
Jag har även lyckats få dit ett 32mm rör mellan bakre hjulhusen med fästen till vantskruvarna som går ner till det solida växellådsfästet,gjort en gummiupphängd aluplåt och monterat styrdon till den brytarlösa bussfördelaren,tändspole och den antika MSD 5an (marknadsfynd för 150kr)
Monterade oljekylaren ovanför vxllådan då det fanns ett lämpligt hål uppkapat i plåten där.
jag ska knäcka till en alulåda med slanganslutning till Biltemas motorrums fläkt(inlinemodell till båt som blåser helt okej
),det finns 2 rörstosar monterade under bakrutan så det blir nog bra.
Jag har meckat bromsar i dagar utan att få ordning på dom,jag ger snart upp
Vad jag än gör så är dom svampiga
Plockade isär oken för dom gick trögt,det var lite rost men inte så farligt.
Kolvarna fick sig en omgång med scotteduk och blev som nya,oken fick smaka på honingsverktyget så nu är dom OK
Även huvudcyllen har honats och okulärbesiktats,hittade inga fel där heller
Bakbromsarna har plockats isär,samma sak det rör sig så fint&bra
har även känt på bromsslangarna bak när man trycker pedalen i botten och dom flexar inte,fram är det stålomspunna så dom borde inte heller flexa
Luftat 5ggr och letat läckage men vaf-n det funkar inte,börjar få slut på ide'er så tips är välkomna 
Var en sväng till returbilen för ett tag sen och köpte en komplett instrumentering till porsche 924 för 320kr inklusive givaren till tankmätaren
Har trixat och hållit på ett tag för att få dit den komplett men det blir inte riktigt bra,jag får nog göra en ny aluplåt eller en svart plastskiva och flushmontera dom med nya plana glas istället för försänkta med tuttglas
Hastighetsmätaren på 924an går till framhjulet och har ett typ1 partnummer på vajern så den är bara att skruva dit
Jag har hastighetsmätare och varvräknare från 924a i min 68 aka slo'white och gillar funktionen och utseendet på mätarna 
Fan va snyggt det är i invalidbilen. Det har jag totalt missat, det är ju hur bra som helst. 
Blir riktigt bra de där.
grymt projekt! 
Stiligt!.. & riktigt Fränt! .. 
Kul projekt!
Gjorde något liknande med en ex. beetlecup bil som låg i bottenskicktet tillsammans med denna då cupen hade sina glansdagar.
Typ 4 1700cc + turbo och Holly. Fick backa ut från besiktningshallen för att inte få sfrobesiktning på den bilen, tröttnade och sålde! 
Kul projekt!
Gjorde något liknande med en ex. beetlecup bil som låg i bottenskicktet tillsammans med denna då cupen hade sina glansdagar.
Typ 4 1700cc + turbo och Holly. Fick backa ut från besiktningshallen för att inte få sfrobesiktning på den bilen, tröttnade och sålde!
Coolt
,synd att du tröttnade
Bytte övre bärarmen med kulbulten som gick trögt,hittade en med en skaplig kulbult som fick lite nytt fett och en hel damask så nu svänger det någorlunda normalt
Bromsarna är fortfarande lite suspekta men tar i alla fall, det går att låsa hjulen i 70 blås
Tog en liten provtur igår och motorn går bra,den drar riktigt bra från 2000 till 5000rpm.
Det känns som att det kommer att bli riktigt bra med turbon monterad
Tyvärr så är lådan som sitter i inte riktigt med på noterna
svårväxlad som en dansk med talfel,man har ingen aning om vilken växel som åker i och det skorrar som fan men det är bara att säga "UNDSKYLD"och på't igen till slut så blir det rätt
Det innebär lådbygge och byte innan turbomontering och det ställer till det tidsmässigt
och i kombination med att Fastbacken behöver lite översyn och omvårdnad så måste jag bestämma mig idag vilken som jag ska åka till BRC med
1 2 3 4
Lådbygget är i alla fall påbörjat,det blev 4,125 i slutväxel och 3,80-2,06-1,32,0,89,superdiff och det verkar bli en bra kombo med varvtalsdrop på växlarna om jag sätter shiftlighten på 5500rpm
Sidor Föregående 1 2 3 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Projekt 2165turbo67EXBeetlecup/12/165
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.