Har råkat ut för att tomgången helt plötsligt försvann. Fick bra tomgång igen när jag skruvat in luftskeuven till ett varv och soppaskruven ut till fem och ett halvt varv.
Vad kan detta bero på?
Det är en 34 pict 3 förgasare.
Kan en rengöring vara på sin plats?
Och den här nya inställningen som det funkar på, är den normal??
Det kan vara så att tomgångsventilen har gett upp. Kolla att det klickar i den elektriska skitventilen när du drar bort plusströmmen till den.
Det klickar när jag sätter på tändningen.
Det var det första jag tänkte på också. För det är väl så du menar? Eller är det bättre att rycka kabeln för att prova?
Ha tändingen på och ryck kabeln och sätt tillbaka den och lyssna om ventilen klickar.
Ok. Ska testa det om det blir någon skillnad.
Ni menar alltså att det är den som kallas avstängningsventil?
http://www.classicvw.se/avstangningsven … ts_id/1912
För det som klickar när jag vrider på tändningen är väl chokeelementet på andra sidan förgasaren?
hej luft skruv in +soppa skruv mycke ut det låter som motorn suger i sig en massa luft någon annan stans typ gummi damaskerna på insugs rören det är en klasiker
Ja jag har tittat på dom och dom är hela.
Det konstiga är att det hände aå plötsligt.
Men en extra titt skadar ju inte. 
starta motor ta fram start gasen o spruta runt lite på prov så märks det direkt,om ventilen inte funkar brukar man bara få tomgång om man skruvar in ställ skruven för chocken så mycke att man öppnar gas spjället i stället
Får undersökas i slutet på veckan när jag är hemma igen!
Ventilen klickar som den ska. Får köpa startgas imorgon.
Kan ana en liten spricka i gummit på den ena.
12 2013-07-25 09:42:03 Senaste redigerad av Loyden (2013-07-30 06:55:41)
Ingen tjuvluft som det verkar med startgasen.
Har gjort rent förgasaren och nu går den riktigt bra med 4,5 varv på blandskruven och 2 varv på luftskruven.
Låter det vettigt? En bra inställning??
Nu är gummina utbytta ändå.
Men det hela måste berott på nåt skräp i förgasaren.
Upplever att den går bättre nu med den "nya" förgasarinställningen.
Finns det ingen grundinställning för luftskruven?
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9475 

Ja den inställningen har jag gått efter.
Men någon grundinställning för luftskruven finns inte. Bara att den ska ställas till bra varvtal.
Den kan hamna hur som helst då? Spelar ingen roll om den hamnar på ett varv eller fem?