1

Någon har dragit skallen rund på oljepluggen, skulle byta olja på en motor men skallen är in princip rund så det går inte. What to do??

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zpsa550bf6a.jpg

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

2

Testa med en rörtång modell mindre.

3

svetsa fast en stor mutter...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Testar tång.

Ang. Att svetsa, är inte det riskabelt?

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

5

Om du inte har en bra nog svets..(Svets = plan A = bäst)..

Plan C:

Knacka försiktigt tillbaka metallen som en gång var hörnen sedan filar du den grovt sexkantig med en fintandig fil, så symmetriskt du kan.
Försiktigt för att blocket är lite skört, många mindre knack är bättre än...

Sedan, gå igenom alla hylsor med skjutmått som ligger nära: tum, metriskt etc för att hitta en som är liite mindre än ditt hantverk, driv på hylsan och försök igen. Du har en chans, om inte det går är svetsmetoden lösningen.
Hylsor är normalt ett par tiondelar större än nominellt mått, "invändig 12-kanthylsor" behöver mindre filjobb.

Tangentiell bang-bang med stora hammaren och huggmejsel/drivdorn kräver lång vana, don't try it (Plan Ö)

Plan B är: tag hjälp av någon som kan implementera plan A!

S

6

Tack för tips!

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

7

Enklast är nog att hugga loss den med en huggmejsel...

8

Hade nog gjort som Mr Pete, rörtång, funkar till det mesta som sitter.

9

Låt bli pluggen och ta ut oljan genom sumplocket. Risken är stor att du drar sönder gängen och kan inte få dit pluggen igen med allt vad det innebär. Kör igenom ett par oljepåfyllningar med tex Överskottsbolagets billiga olja för att tvätta ur all skit. Kör motorn varm och häll sen ut oljan, gör rent oljelocket och upprepa proceduren en gång till. Efter det kan du hälla i en bättre mineralolja som du skall köra med.

10

Hans Landelius skrev:

Låt bli pluggen och ta ut oljan genom sumplocket. Risken är stor att du drar sönder gängen och kan inte få dit pluggen igen med allt vad det innebär. Kör igenom ett par oljepåfyllningar med tex Överskottsbolagets billiga olja för att tvätta ur all skit. Kör motorn varm och häll sen ut oljan, gör rent oljelocket och upprepa proceduren en gång till. Efter det kan du hälla i en bättre mineralolja som du skall köra med.

Hört att du ska vara en riktig knuse på sånt här så jag kör på dina ord, finns det någon schysst motorrengöring som rengör motorn på insidan eller är det bara att köra runt med olja och byta direkt?

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

11 Senaste redigerad av iooor_21 (2013-07-15 12:00:54)

Biltema (och säkert andra) har något som heter flushing oil. Som är gjort för att användas som invändig motortvätt.

Nytt mob nr...

12

Hittade en rengöring på jula, dock bränslesystemet men det kan ju vara nyttigt det med. Ska se om jag hittar någonting för oljesystemet

http://www.jula.se/mediaarchive/6141338/main/600516-jpg.jpg
http://www.jula.se/motorrengoring-500ml-600516

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

13

Vanlig mineral från öb funkar klockrent. Kör motorn varm och häll ut. Dom där andra grejorna tvättar bort allt på samma sätt som synteyolja vilket är djävulens påfund och gör att motorn börjar läcka olja,

14 Senaste redigerad av Kjell Roar (2013-07-16 02:47:20)

Hans Landelius skrev:

Dom där andra grejorna tvättar bort allt på samma sätt som synteyolja vilket är djävulens påfund och gör att motorn börjar läcka olja,

Default/lol

Jeg kjører på delsyntet (Valvoline Maxlife 10W40) på min 30hk, den lekker lite olja. Det gjorde den også på mineralen jeg brukte førut ICQ/ab
Maxlife fungerte bra på nær fullgaskjørning Norge-Hirtshals- Hessisch -Wolfsburg og retur nyligen (2000km), og på Bad Camberg-turen for 2 år siden (3000km).


Bult-tips: Jeg har noen ganger brukt en 12-kantpipe, en størrelse mindre enn originalbulten , og banket på pluggen när oljepluggen ser ut som på bild.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.